Post reply

Attachments: (Clear attachments)
Restrictions: 4 per post (4 remaining), maximum total size 1,000 KB, maximum individual size 350 KB
Uncheck the attachments you no longer want attached
Click or drag files here to attach them.
Other options
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview

Topic summary

Posted by Pekka
 - 24.08.2015 14:14:00
Tulipa eilen kokeiltua tuota viljaan laskua.

Eka virhe oli valita liian aikasin tavoiteltu laskupaikka. Jos kaukaa näyttää siltä, laskualue on vähän kumpuilevaa niin läheltä ne on ihan oikeita mäkiä.
Sitten ajelin vaan peltoalueen reunoja pitkin vähän kantavassa kelissä ja jäi tuulen suunta havainnoimatta.Ympyrä tai kaksi olisi auttanut. Tosin tein niiitä vähän aiemmin kun hain matalalta nostoa ja siitä jäi arvioitu suunta mieleen.
Laskukierros jäi tekemättä  En siis tiennyt mihin osuisin kun tein vaan pitkän finaalin.
Tällä kertaa vihrein alue olikin vielä vihreää viljaa. Muu alue oli keltaisena.
Olisin voinut valita iiiison tasaisen keltaisen alueenkin, mutta laiskana halusin ison tein viereen ison kumpareen päälle. Tosin meni ihan reunalle.
Kompassisuunta oli myös virhearvio. Katsoin sitä Hiidenveden suuntautumisesta, mutta vähän väärin eli n 30 astetta pieleen. Siis tuuli sivusta.
Laskupaikalla ojalta näyttänyt kohta olikin tosi syvä tiekuilu ja matka näytti loppuvan sen reunavalliin.
Vähän vauhtia pois niin meni yli. Mutta kun ei ollut vauhtia ja juosta ei voinut, niin lopputyöntö jäi vajaaksi ja rähmälleen meni.
Vastatuuli olisi auttanut asiaa, sivutuuli ei.
Tarpeeksi kun tekee virheitä niin se maksoi sitten sivuputken yhteissummana, eipä sen kummempaa.
Periteinen laskukierros tasaiseen maastoon olisi ollut ihan helppo tehdä kun peltoaukea oli useita kilometrejä halkaisijaltaan.
Siis puhdas pilot error.
Liian iso laskukierros on xcontestin kautta näkyvissä. Tuli vähän kalliita lisäpisteitä siitä.
Posted by Jarmo
 - 14.08.2015 10:29:57
Quote from: Pekka on 14.08.2015 08:05:49
Tietty käytän molempia tyylejä. Silloin kun tuulee selvästi vastaan tai liikaa sivusta, progressiivinen on parempi. ja kuten mainitsin, isolla sivellä.
Mutta siinä ideana on se ettei jalat ole maassa tai kroppa valmiiksi pystyssä ennen kuin on aloittanut työnnön. Muuten saa juosta lujaa ja piitkään.
Kun loppuhidastus alkaa, niin jalat heilahtaa liike-energiallaan itsestään alle eikä niitä tarvitse valmiiksi ottaa eteen eli mennä pystyasentoon.
Pystyasennosta ei voi työntää tehokkaasti. Siksi siis ensin alkaa työntö ja vasta sitten jalkoja alle (automaattisesti).
Tää varmaan riippuu sitten välineistä tai tekniikasta tai jotain, koska mulla on nimenomaan kroppa pystyssä jo hyvän aikaa ennen lopputyöntöä eikä jalat heilahda minnekään. En oo kuitenkaan joutunu juoksemaan lujaa ja pitkään. Korkeintaan pari askelta joutuu ottamaan, jos sitäkään. Jos kädet jäis liian alas tai työntö heikoksi, niin sillon varmaan joutuis juoksemaan, mutta pystyasennossa kädet saa tosi ylös putkille, mikä helpottaa työntämistä.

Oz Reportin foorumilla on muuten 21-sivuinen keskustelu aiheesta. Jim Rooneyn kommentit on kovaa kamaa. Se demonstroi mm. Trim+1 tekniikkaa tällä videolla:
Sport2GoProLanding
Käsiä ei oikeasti ole tarkoitus päästää irti, vaan tuossa se on vaan osoitus siitä että siipi on trimminopeudella.
Posted by Pekka
 - 14.08.2015 08:05:49
Tietty käytän molempia tyylejä. Silloin kun tuulee selvästi vastaan tai liikaa sivusta, progressiivinen on parempi. ja kuten mainitsin, isolla sivellä.
Mutta siinä ideana on se ettei jalat ole maassa tai kroppa valmiiksi pystyssä ennen kuin on aloittanut työnnön. Muuten saa juosta lujaa ja piitkään.
Kun loppuhidastus alkaa, niin jalat heilahtaa liike-energiallaan itsestään alle eikä niitä tarvitse valmiiksi ottaa eteen eli mennä pystyasentoon.
Pystyasennosta ei voi työntää tehokkaasti. Siksi siis ensin alkaa työntö ja vasta sitten jalkoja alle (automaattisesti).

Viljalaskussa ideana on tehdä tehokas pysäytys. Liian progressiivinen lässähtää helposti ja lähes varmasti mahalleen, jos sen tekee niin korkealta kuin tarvitsee.
Kun pitää kädet edessä eikä peru  työntöä, peltoon on pehmeä pudota vaikka metristä parista.

Liidin ja taljan asetus vaikuttaa paljon siihen kummantavan valitsee ja missä tilanteessa.
Jos taljaa on vedettynä esim. kolmasosa, niin ylinopeudessakin riittävä terävä tönäisy onnistuu tosi kevyellä voimalla eikä siipi lähde kiipeämään.

Pitkä finaali pintaa pitkään pinna suuntaisesti liukuen antaa aikaa valita menetelmä ja voi odottaa rauhassa oikeaa hetkeä.
Jos tulee alas lievässä kulmassa loppuvaiheen, ajoitus on tosi vaikea ja voi pyörähtää sivuun ja menee putkia.

Pitää vaan tehdä paljon laskuja eri olosuhteissa.
Ennen kuin mä rupesin tekemään pysäytyslaskuja, tein aika surkeita tyynilaskuja.
Posted by Jarmo
 - 13.08.2015 15:18:22
Quote from: Pekka on 13.08.2015 14:38:15
Jos odottaa siihen asti että on alle trimminopeuden, siipi luonnostaan pyrkii vastustamaan tönäisyä (stabiilisuus).
Silloin seuraus on vähemmän kaunis mutta ei mitään rikkova mahalasku.
Tää on nyt vähän raju yleistys. Mä teen nimittäin aina progressiivisen lopputyönnön trimmin jälkeen sekä Discuksella että ATOSilla, eikä ole puhettakaan mahalaskuista. Jos on jalat alla kun työntää, niin lasku tulee jaloille eikä mahalleen. Oon miettinyt tän niin, että jos työntää ennen trimminopeutta, niin riskinä on työntää liian aikaisin, jolloin siipi ns. nousee hyllylle. Trimminopeuden jälkeen työntämisessä riski taas tosiaan on se että joutuu juoksemaan vauhdin pois tai laskeutumaan pyörille, jos jalat ei ole alla. Ensimmäinen vaihtoehto on kyllä tyylikkäämpi, mutta mun mielestä jälkimmäinen on turvallisempi, koska siinä seuraukset virheestä on pienemmät. Kukin saa toki laskeutua tyylillään :)

QuoteJalkoja ei saa siirtää eteen etukäteen juoksuvalmiuteen,
Tosiaan meillä taitaa olla aika eri tyylit, koska mulla on nimenomaan jalat alla juoksuvalmiudessa.
Posted by Pekka
 - 13.08.2015 14:38:15
Näin se menee. Nykyään työnnän vielä kun on aivan kevyttä vetoa.
Jos odottaa siihen asti että on alle trimminopeuden, siipi luonnostaan pyrkii vastustamaan tönäisyä (stabiilisuus).
Silloin seuraus on vähemmän kaunis mutta ei mitään rikkova mahalasku.

Kun tönäisee vauhdissa niin siipi haluaa kiivetä äkkiä ylös. Silloin sen kuormitus kasvaa rutkasti ja siis sakkaa helposti ja kovemmalla vauhdilla. Try it, you like it.
Kädet pitää olla tarpeeksi muttei liian ylhäällä putkilla.
Liian hidas työntö liian aikaisin johtaa loivempaan kiipeämiseen ilman että kuormitus kasvaa ja siitä sitten tulee luonnostaan korjaava veto ja sitten on taas rähmällään maassa.

Jos maanopeutta on paljon vielä trimminopeudella, sitä kovempaa pitää äkkiä kädet työntää eteen/ylös.
Takatuulen voi kyllä juosta pois ja lopuksi keula saattaa mennä maahan ja pilotti mätkähtää sekaan, muttei yleensä tule vaurioita.
Takatuulta vaan aina joskus osuu kohdalle.

Liian isolla siivellä on vaikea saada kohdalleen tuo tönäisy, kun se sakkaa liian huonosti.
Kärjet jää kantamaan ja stabiliteetti pudottaa keulaa ja sitten juostaan tai ollaan rähmällään.
Luulen siksi että iso siipi vaan pitää lentää vauhti loppuun ja hidastaa kädet eteen työntäen juosten/kävellen alas eikä edes yrittää pysähtyvää tasajalkalaskua.
Jalkoja ei saa siirtää eteen etukäteen juoksuvalmiuteen, jolloin tulee käytännössä vetäneeksi vauhtia. Niillä vaan otetaan vastaan vauhti kun siipi ei pysähdy kunnolla.
Iso siipi lentää muutenkin hitaasti, joten kyllä se siitä pysähtyy, jos kerran sen on ilmaankin saanut juostua.

Posted by Jarmo
 - 13.08.2015 10:40:53
Kimin lasku näytti sen verran pehmeältä, että jos siipi ei olis ollu vinossa, niin ei olis tullu mitään damagea.

Tuli tässä mieleen tuosta nopeuden arvioinnista yksi erittäin yksinkertainen juttu, mutta sanotaan se nyt silti siltä varalta että siitä on hyötyä jollekin:
Mistä tietää, että siipi on laskussa trimminopeudella? Käsiä ei voi tietenkään irrottaa, mutta sen tietää siitä, kun ei enää tarvitse vetää, vaan pitää ruveta työntämään että siipi lentää. Käytän itse sitä laskussa eräänlaisena checkpointtina. Siinä vaiheessa liitimessä on aika vähän energiaa, ja lopputyöntö alkaa olla ihan justiinsa käsillä. Pointtina on siis se, että jos ei mieti mitä kädet tekevät (työntö/veto) niin tuon saattaa missata, ja silloin on paljon vaikeampi arvioida ilmanopeutta.
Posted by kim
 - 13.08.2015 00:21:12
Muitten iloksi myös tieto että taivutin sivuputken viimeksi Kärkölässä. Reseptin päämauste tähän oli: Liian lyhyt finaali ! Kaarto jäi päälle liian matalissa ja kaartaessa hutaisin oikean sivuputken otteenvaihdossa, ja se oli sit siinä. Nythän muistan että olen kyllä torunut itseäni tästä aikaisemminkin. Kuski kolhuitta paitsi ego ja metallia uhrattu tuulijumalille. Toimis edes se.

Hyvin oli tyyntä jollei takatuuli mun laskussa. Silloin tuntuu että tullaan KOVAA ja on kiire mutta liidin on laiska. Siinä on aisteille ristiriitaa kun maa vilistää mutta kädet sanoo että kohta ei kanna enää. Kevyt ote ja tuntuma olisi olellista tässä jotta tajuaa että on vaan TYÖNNETTÄVÄ. Siis varsinkin jos on viljaa tai juoksukelvotonta maastoa. Tasaisella parempi ottaa pyörillä rähmälleen ?

Jos jatkossa viitsisin tulla vähän pidemällä finaalilla vaikka joutuu kantamaan takaisin kauempaa. Jää kaartaminen pois ja silloin jännättäväksi olisiko myötätuulta ja aikaa toivottaa onnea itselleen.
Posted by Pekka
 - 11.08.2015 21:54:26
Jaalassa jouduin laskemaan ihan samanlaiseen rantapeltoon kun ei ollut parempaa tarjolla.
No takana järvellä tietty laskevat ja tuuli takaa.
Kun työnsi ajoissa putket eteen, niin ihan pehmeästi pysähtyi tähkien yläpuolella ja lasku lässähti aika pehmeästi rähmälleen. Ei vaurioita.
Ei saa odottaa liian myöhään. kun maanopeus tuntuu siltä, että on takatuuli.
Muistan sanoneeni että oh shit kun huomasin tilanteen ja sitten heti työnsin täysillä.

Jos ei tuule takaa niin ihan normi tasajalkalasku tai parin askeleen lasku toimii, mutta lopetus korkeammalta.
Jalat saa ottaa vähän tähkiin, muttei alaputki yhtään.
Posted by Jarmo
 - 11.08.2015 20:47:35
Nyt kun Kärkölässäkin on ajellun baanan vieressä viljaa, niin kohdasta 4:10 eteenpäin on muistutus siitä että se oikeasti nappaa speedbarista todella äkäisesti kiinni. Kaveri oli Oz Reportin mukaan viisi minuuttia tajuttomana tuon jälkeen.
Hang Gliding in Canada - Ken Kinzie