Post reply

Name:
Subject:
Message icon:

Attach:
(Clear Attachment)
(more attachments)
Restrictions: 4 per post, maximum total size 1000KB, maximum individual size 350KB
Verification:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:

shortcuts: hit alt+s to submit/post or alt+p to preview


Topic Summary

Posted by: Pekka
« on: 12.08.2015 20:25:03 »

Lennot on nyt contestissa.
Arvasin näköjään aika hyvin kolmion koon.
Kun klikkaa Google earthia lennon tiedoissa niin näköjään pääsee hyvin maastokuvaan.

http://www.xcontest.org/finland/riippuliito-open-suomi/

Kun katsoo lentopaikkojen muita lentoja, nostopaikat saa esiin.

Vakiojuttu tuonkaltaisessa kelissä on koittaa kellua heikolla nostoalueella myötätuuleen kohti paikkaa, josta voisi kunnon nosto ydintyä.

Jos loppuviikolla tulisi sopivaa koillistuulta, niin voisi tulla parempaa keliä Hyvinkäälle.
Posted by: Jarmo
« on: 10.08.2015 21:13:52 »

Kärkölä ei taida olla ihan parasta mahdollista termiikkimaastoa. Lensin kaksi lentoa. Ensimmäisellä löytyi pelkkää laskevaa, mutta toisella ehti vähän pyöriäkin. ATOSilla ei vielä uskalla skrätsäillä ihan samaan tapaan kuin Discuksella, joten jouduin tulemaan laskuun. Nyt tuli testattua myös ilman laippoja laskeutuminen, kun yritin jostain syystä taas flexwing-tyyppistä laskua. Kaikessa kiireessä laippojen naru ei lukittunutkaan, vaan ne menivät kokonaan pois päältä. Onneksi oli vastatuulta, joten lasku onnistui hyvin. Pekka, saisitko laitettua trackin lennostasi vaikka xcontestiin? Olisi mielenkiintoista nähdä mistä nostot löytyivät.
Posted by: Pekka
« on: 10.08.2015 19:47:41 »

Aika normi Heikon kelin päivä.
16 aikaan sain onnella alle parista sadasta metristä tosi heikosta nostosta kiinni samasta paikasta kuin aiemmin startista etelään ja 400 m jälkeen se kehittyi pilven alle vieväksi. Korkeutta tuli hapsuihin n. 1200 msl eli aika matala päivä. Ei siinä enää mitään kummempaa matkalentoa voinut, mutta bongasin yhden ratasillan (keskellä laskevia) ja koitin siirtyä pohjoiseen kentän tasalle. Melkein putosin alas kaiken kaiken, mutta sen verran sai lisää korkeutta että pääsi tutkimaan kentän reunoja.
Sitten olikin aurinko filtterin takana, muta tunti tuli täyteen joten oli hyvä syy lennellä laskuun.
Täyty imeä reitti ja katsoa minkä kokoinen kolmio tuli. Ehkä 12-15 km.

Koko päivän vuotanut mönkijän renkaan reikä repesi lopussa aika pahasti. Sisärenkaassa 5 sentin repeämä kun 80 mm naula oli vinossa sisällä. Nyt rengas on tubeless ja kunnossa. Täytyy olla tyytyväinen siihenkin että vielä viimeisen startin sai otettua. Renkaan korjaus onnistuu nyt päivän aikana n. puolessa tunnissa ja sähköpumppu pysyy mukana.

Huomenna hinuri taas kunnossa, mutta mulla selkäainakin vielä hajalla kun en saanut eilen valjaita kiinni ja jouduin koko lennon ajan jännittämään kropan teräsmiesasentoon. Tänään pätkin pari koivua ja huolsin pari autoa, joten en ehtinyt saada sitä kuntoon.
Posted by: Jere
« on: 08.08.2015 22:25:06 »

Tulen myös aamulla 9:ltä tallille

-Jere
Posted by: kim
« on: 08.08.2015 21:18:07 »

Aamulla katsotaan ovatko ennusteet päivittyneet. Kärkölä tod.näk. Tyyntä mutta termistä näyttää tällä hetkellä.

Minä ja Jarmo tallille klo. 9 ! Kärry Jarmon auton perään.
Posted by: Pekka
« on: 08.08.2015 20:49:56 »

Kärkölä paras mutta saa jonottaa ahkerasti. Tuuli varmaan oikkuilee. Tunnin parin välein hinaus.

Aika tyyntä joten Dollyn kanssa voi käyttää mitä vaan kenttää. Hyvinkää aika potentiaalinen. Nummela myös.
Se ja hinuri vaan pitää saada silloin mukaan. Kuomu on molemmille tosi tiukka. Mä en oikein ehdi niitä hakea kun tuun kaukaa idästä.
Aamulla varmaan vasta ratkeaa suunta.

Nyt tarvii vaan päättää lähtöaika. Aamulla tuuli määrää paikan.

Koulutusolosuhteet eri varmaan tule oikein hyviksi kun saisi vähän tuulla jostain ja en oikein voi jäädä illaksi.
Posted by: Jarmo
« on: 08.08.2015 09:07:38 »

Ennusteet vaihtelee nyt todella huolella, ja tällä hetkellä FMI ja Foreca antaa maanantaille ihan erilaista arviota. Sunnuntai näyttäis kyllä siltä että vois toimia Kärkölässä.
...tai sekin riippuu mistä katsoo. Erikoista että FMI:n eri ennusteet antaa eri tuulta huomiselle. Näyttäis olevan riski että tuulee turhan paljon pohjoisesta kärkölään.
Posted by: Jere
« on: 08.08.2015 01:14:04 »

Sunnuntai käy aamusta iltaan ja maanantaina pääsen vasta töiden jälkeen mukaan aikaisintaan 2-3 aikaan
Posted by: Pekka
« on: 07.08.2015 22:02:01 »

Mulle maanantai käy parhaiten.

Su mieluiten Kärkölään suoraan, jos joku roudaa mun leijan tallista ja tuuli osuu. Kiikalaan tulee vähän liikaa matkaa.
Mutta su pitää olla kunnon keli, kun mulla on toinen projekti mikä pitäisi hoitaa pois.
Posted by: Jarmo
« on: 07.08.2015 21:17:55 »

Hämmentävä tyyntyminen sunnuntaina. Noinkohan tuo mahtaa toteutua. Olisko muita pääsemässä maanantaina, jos sunnuntaina tuulee liikaa? Sumplin duunit sillä tavalla että pääsen koko päiväksi jos on keliä, mutta sitten pitäis tehdä hommia sisään sunnuntaina.
Posted by: Pekka
« on: 07.08.2015 14:48:05 »

Sunnuntain tuuli heikkeni. Olisi vaan luoteesta eli huonosti osuu kentille. Kannatta pitää seurannassa.
 
Mun pitäisi vaan ehkä jo tänä iltana päättää lähdenkö, kun meen huomenna aamulla Kymiin, mutta se on mun ongelma.
Posted by: Jarmo
« on: 06.08.2015 22:50:26 »

Niinjoo, siitä hinauksesta. Pitää tosiaan testailla laippa-asetuksia hinauksen aikana. Varkkaristahan sen kuulee, millä asetuksella nousee parhaiten. Starttiin toi nykyinen on ihan OK. Tsekkasin kuvanauhalta, että tuuli oli aika lailla sivusta siinä ekassa startissa. (kuva alla) Trimminopeus tolla laippa-asetuksella vapaalennossa on 42km/h jos mun mittariin on luottaminen. Se olis aika hyvin linjassa tämän kanssa. Toisessa hinauksessa työnsin vähän, mutta kovin paljon se ei kestänyt työntämistä, että ei se ainakaan ihan hurjan nopeaksi ole trimmattu.

Posted by: Jarmo
« on: 06.08.2015 21:58:08 »

Tää on nyt vaikee päätös. Sunnuntai näyttää vielä tuulisemmalta kun perjantai, mutta toi perjantain ennustekin on yltyny aikaisemmasta. Vaikea kuvitella että termot ehtis muodostua tällä tuulella, mutta toi vois olla taas helppoa treenikeliä. Joutuis kuitenkin käyttämään yhden palkattoman vapaan, ja se voi olla paremmasta kelipäivästä pois, joten joudun feidaamaan. Maanantai näyttää esim. paremmalta tällä hetkellä.
Posted by: Pekka
« on: 06.08.2015 21:20:37 »

Turhan lämmintä ja kosteaa ilmaa.
Su taitaa vielä tuulla liikaa mutta ennuste elää.
Pitäisi olla startissa 11 aikaan että ehtisi yrittää 5 kertaa sopivaa hetkeä että osuu nostoon.

Näyttää siltä, että panostan ensi viikkoon. Näyttää vähän kuivemmalta keliltä.
Posted by: Jere
« on: 06.08.2015 18:46:56 »

Kyllähän tuo huominenkin kiinnostaisi mutta keli menee kyllä vähän sivu suun kun pitää töissä olla yli puoleen päivään asti. Mutta voishan sitä nummelassa pyörähtää jos siellä on porukkaa lentämässä.