Post reply

Attachments: (Clear attachments)
Restrictions: 4 per post (4 remaining), maximum total size 1,000 KB, maximum individual size 350 KB
Uncheck the attachments you no longer want attached
Click or drag files here to attach them.
Other options
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview

Topic summary

Posted by Jarmo
 - 21.02.2015 00:58:15
Joo flysalen tipahtaminen on menetys. Norjan markkinat on täällä: http://nlf.no/HGPG

En kyllä löytäny siipeä sieltä, vaan kirjoitin Yahoon rigid wing ryhmään, ja yksi sen lukijoista otti yhteyttä.

A-I-R:in sivuilta löytyy myös käytettyjä Atoksia.

Jos edellämainittu Exxtacy kiinnostaa, niin kannattaa ehkä (?) harkita vakaajan hankkimista siihen. DHV:n sivulla on esitelty Atosta varten tehty vakaaja, ja sivun alalaidassa on katsomisen arvoinen video sen vaikutuksista. Koska vakaajan voi laittaa kaikkiin Atoksiin, oletan että suurinpiirtein vastaavat edut on saavutettavissa myös muissa kiinteäsiipisissä.
Posted by kim
 - 20.02.2015 02:41:38
Jarmo, mistä löysit Norjan markkinat ?

Ruotsin flysale.biz on alhaalla  :( .
Posted by Jarmo
 - 19.02.2015 23:07:09
Nyt näyttäisi siltä, että siipi löytyy Norjasta. Siellä olisi myös mahdollisesti myynnissä yksi Exxtacy reilulla tonnilla, jos jotain muuta kiinnostaa.
Posted by Jarmo
 - 01.02.2015 14:56:17
Tarkempia tietoja eri ATOS mallien eroista löytyy täältä Andy Longin viestistä.

Youtubesta löytyy video vanhemman C/V-mallin kokoamisesta. Tuohon verrattuna VQ:ssa on näköjään menty iso harppaus eteenpäin. Ilmeisesti ribit menevät itsestään paikoilleen, kun purjeen kiristää rungon päälle. Näyttäisi melkein siltä, että ATOS VQ:n pystyy kokoamaan jopa nopeammin kuin kaksikankaisen riipparin. Myös purkaminen menee aika vauhdilla. Näyttää aika hurjalta, kun  nuo pitkät siipisalot ovat pelkästään nokkaliitoksen varassa, mutta kai se kestää :)
Posted by Jarmo
 - 25.01.2015 21:40:03
Kiinteäsiipiset riipparit on pyöriny jo useamman vuoden mielessä, mutta nyt tuntuu että olisi aika päivittää kalustoa ja hankkia oma ATOS. Olen hankkimassa nimenomaan Atoksen, koska sen valmistaja on edelleen olemassa ja kehittää siipiä edelleen. Ajattelin hankkia käytetyn siiven Saksasta, ja nyt tiedustelenkin, että onko muilla vastaavaa kiinnostusta? Ties vaikka saataisiin jotain logistiikkaetuja, jos meitä on enemmän. Muutenkin kokemuksia uudesta siivestä olisi mukava jakaa.

Tästä linkistä pääsee suoraan DHV:n käytettyjen palstalle. Tällä hetkellä siellä näyttäisi olevan yksi ATOS C hintaan 2500e ja ATOS S hintaan 2000e. Kevyemmälle kaverille tuo S voisi olla aivan loistava peli. Jos saksankielentaito on yhtä heikko kuin allekirjoittaneella, niin ainakin Chromium-selain osaa kääntää sivun suhteellisen hyvin ymmärrettäväksi englanniksi.

Jos "kiinteäsiipinen" ei ole tuttu termi, niin se tarkoittaa siis siivekeohjattua riippuliidintä. Ne ovat jonkin verran painavampia ja monimutkaisempia kuin mastottomat riipparit, mutta ilmassa niiden suorituskyky on huomattavasti parempi, ja lentäminen on silti todella helppoa.