Post reply

Name:
Subject:
Message icon:

Attach:
(Clear Attachment)
(more attachments)
Restrictions: 4 per post, maximum total size 1000KB, maximum individual size 350KB
Verification:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:

shortcuts: hit alt+s to submit/post or alt+p to preview


Topic Summary

Posted by: Pekka
« on: 10.02.2013 21:57:59 »

Kirjoitit, että varmaan hankit ulkomailta.
Kannattaa siis tarkistaa ensin, että sen saa Suomessa luetteloon jollain menettelyllä.
Mä en tiedä miten.
Tuntuu olevan vielä niin, että jos on eri ropelli tai kone kuin jossain hyväksytyssä, niin homma tyssää.

Toivottavasti nää toimintamallit tarkentuu, koska hyvin harva trike on tarpeeksi selvästi hyväksytty jossain kuten DULV juuri sellaisena kokoonpanona kuin se sattu olemaan tyrkyllä.

Onneksi mun ei itse tarvitse nyt prerehtyä asiaan. Mutta jos meidän koneesta jotain menee rikki ja tulee uusi kone tai ropelli, niin sitten on taas ongelmia, jos ei projekti etene.
Posted by: TeacDance
« on: 09.02.2013 23:47:58 »

2-paikkaisten luettelointi on vieläkin ratkaisematon ongelma.
Mutta siitä on asia jo vireillä viranomaisen kanssa.
Tiedä sitten milloin on valmista tekstiä ja toimintaa.


Mutta eikös se ollut ok jos se oli jo ennestän luetteloitu niin silloin ei ole mitään onkelmaa siinä
Posted by: Pekka
« on: 09.02.2013 23:24:28 »

2-paikkaisten luettelointi on vieläkin ratkaisematon ongelma.
Mutta siitä on asia jo vireillä viranomaisen kanssa.
Tiedä sitten milloin on valmista tekstiä ja toimintaa.
Posted by: TeacDance
« on: 09.02.2013 22:50:51 »

Ainakaan koulutusohjelmassa ta i OPS M2-9:ssä ei ole rajausta paikkamäärän mukaan.

Vaan on rajoituksia matkustajan kuljettamiseen. Siis pitää täyttää mainitut kriteerit, että saa ottaa jonkun kyytiin.
1-paikkeiseen ei voi ottaa siihenkään syliin, kun se on 1-paikkainen.

Näinhän toimitaan mm. ultrilla.

Matkustaja on muuten kyytiläinen, jolla ei ole tehtävää koneessa.
Oppilas ei ole matkustaja, vaan siihen puuhaan taas täytettävä opettajalle asetetut kriteerit.

Mä en mielellään tulkitse toisten tekemää ohjeistusta. Eli liitolle tätä vaikeammat kysymykset tulkinnoista.
Ainakin yksi kohta nimittäin on tosiaan tulkittavissa parilla eri tavalla. Varmaan useampikin.

Sääntöjen ei ole tarkoitus kieltää kaikkea kivaa.

Kuitenkin kysyt kohta, että saako lentää toisen pilotin kanssa. Olen koittanut selvittää, mutta ainoastaan seuraavan määräyksen löysin,  joka koskee tätä asiaa:
OPS M1-10 1.6.1982 Kaksoisohjainten käyttö
http://www.trafi.fi/filebank/a/1320403369/3f461b164b74393355dba3f9829b6186/896-opm1_10.pdf
4.2 antaisi luvan, jos on mm. kaksoisohjaimet ja intercom käytössä. Mutta voi olla muitakin esteitä sääntösekamelskassa.
Eräs yleensä hyvin perillä oleva henkilö taas sanoi, että ei saa, en muista miksi.
Mutta määräyksistä kielto pitäisi löytyä.

SIL ja TraFi on paremmat osoitteet tässäkin lopulliseen ratkaisuun.
T. Pekka

Hyvä homma eli voi investoida 2-paikkaisen jos sattuu jostain löytämään sopivan varmaan menee kumminkin ulkomailta ostamiseen jotenkin tuntuu että siellä on laadunkaampaa kamaa edullisemmin mitä suomen maalla.. onko jotain kivoja sivuja mistä voisi etsiskellä joitakin ehdotuksia onkin tullut jo sähköpostilla.
Posted by: Pekka
« on: 09.02.2013 21:29:24 »

Ainakaan koulutusohjelmassa ta i OPS M2-9:ssä ei ole rajausta paikkamäärän mukaan.

Vaan on rajoituksia matkustajan kuljettamiseen. Siis pitää täyttää mainitut kriteerit, että saa ottaa jonkun kyytiin.
1-paikkeiseen ei voi ottaa siihenkään syliin, kun se on 1-paikkainen.

Näinhän toimitaan mm. ultrilla.

Matkustaja on muuten kyytiläinen, jolla ei ole tehtävää koneessa.
Oppilas ei ole matkustaja, vaan siihen puuhaan taas täytettävä opettajalle asetetut kriteerit.

Mä en mielellään tulkitse toisten tekemää ohjeistusta. Eli liitolle tätä vaikeammat kysymykset tulkinnoista.
Ainakin yksi kohta nimittäin on tosiaan tulkittavissa parilla eri tavalla. Varmaan useampikin.

Sääntöjen ei ole tarkoitus kieltää kaikkea kivaa.

Kuitenkin kysyt kohta, että saako lentää toisen pilotin kanssa. Olen koittanut selvittää, mutta ainoastaan seuraavan määräyksen löysin,  joka koskee tätä asiaa:
OPS M1-10 1.6.1982 Kaksoisohjainten käyttö
http://www.trafi.fi/filebank/a/1320403369/3f461b164b74393355dba3f9829b6186/896-opm1_10.pdf
4.2 antaisi luvan, jos on mm. kaksoisohjaimet ja intercom käytössä. Mutta voi olla muitakin esteitä sääntösekamelskassa.
Eräs yleensä hyvin perillä oleva henkilö taas sanoi, että ei saa, en muista miksi.
Mutta määräyksistä kielto pitäisi löytyä.

SIL ja TraFi on paremmat osoitteet tässäkin lopulliseen ratkaisuun.
T. Pekka
Posted by: TeacDance
« on: 09.02.2013 18:57:00 »

No niin näkyy olevan.

Vähän lisää tyhmiä kysymysiä

Saako lentää 2-paikkaisella trikellä jos käy normi kurssin vain että ei tule ketään kyytihin.
Posted by: Pekka
« on: 07.02.2013 12:57:50 »

Posted by: TeacDance
« on: 14.01.2013 17:40:56 »

Trikekoulutus voidaan hyvin tehdä suoraan ilman vapaalentoa. Ja yleensä tehdään.
Hieno homma

Yleensä koulutetaan 2-paikkaisella. Mutta sen luettelointi tökkii, ellei osta kaupasta sellaisenaan hyväksyttyä versiota tai valmiiksi luetteloitua tai rekisterissä olluttta.
Liukkaimmilla matkaa voi tehdä moninkertaisella nopeudella varjoliitimeen nähden.
Jep tätä kaipaankin tällä hetkellä

Lapinlahdella on nyt kai ainoa säännöstön mukainen koulutus.
Opettajia ja kalustoakin varmaan pitäisi löytyä lähempääkin.
Ehkä kesään mennessä paperit on kunnossa. Sitä ennen ei juuri kuitenkaan voi kouluttaakaan.

Pekka
eli aikaa on harkita mitä ja miten tekeepi. Pitää ensi kesänä käydä ottamassa joltain kyytiä ja katsoa miltä homma vaikuttaa EFYL kentällä ainakin kaksi tämmöistä kuskia miltä voisi kyytiä saada.
Posted by: Pekka
« on: 14.01.2013 15:01:16 »

Trikekoulutus voidaan hyvin tehdä suoraan ilman vapaalentoa. Ja yleensä tehdään.

Yleensä koulutetaan 2-paikkaisella. Mutta sen luettelointi tökkii, ellei osta kaupasta sellaisenaan hyväksyttyä versiota tai valmiiksi luetteloitua tai rekisterissä olluttta.
Liukkaimmilla matkaa voi tehdä moninkertaisella nopeudella varjoliitimeen nähden.

Mulla on ne uudet ohjelmaluonnokset, täytyy vielä perehtyä niihin. Keskiviikon jälkeen on aikaa.
VL-RLTriket on varsin erilaisia koulutuksen kannalta.
En usko hyvään identtiseen yhteisohjelmaan.

Lapinlahdella on nyt kai ainoa säännöstön mukainen koulutus.
Opettajia ja kalustoakin varmaan pitäisi löytyä lähempääkin.

Ehkä kesään mennessä paperit on kunnossa. Sitä ennen ei juuri kuitenkaan voi kouluttaakaan.

Pekka
Posted by: TeacDance
« on: 14.01.2013 00:03:59 »

Varjoliidosta saa hyvitystä yleisen ilmailuosaamisen säähän, säännöstöön ym. liittyen.
Ohjaus on eri eri pitää opettaa teoria ja opetella.
OPS M2-9 sanoo että 60 lentoa.
Kai tässä suoraa koulutetaan kumminkin trikellä lentään että ei tartte vapaata ensin lentää se ei ole koskaan oikein ollut mun juttu varjoliidossakaan.

Ei vaan kukaan taida olla kirjoittanut uuteen määräyksen sovitettua koulutusohjelmaa.
Täytyy aloittaa se hanke loppukuusta, jollei liitto ole edennyt asiassa. En vuoteen ole lollut mukana kuvioissa.
Saatko tarkistettua onko edennyt ainakin mova puolella ne tekee kovasti uutta ohjelmaa suoraan Moottoroidun
B-ryhmän liitimen Koulutusohjelmaan.

Lisäksi ainakin 2-paikkaisten luettelinnissa Trafiin on isoja ongelmia, jotka pitäisi ratkaista.
Voiko kaksipaikkaisella trikella aloittaa tämän harrastuksen jotta se kävisi jatkossakin pidemmälle. taroitus olisi hankkia vähän semmoinen matkalentoon tarkoitettu väline paikalliset metsät on jo koluttu movalla.

Etelän liitäjät pyrkii järjestämään koulutusta ainakin omille jäsenilleen, varmaan yhteistyössä kesällä mutta vaatii paljon järjestelyjä vielä.

Pekka Vartia
Onko tietoa kuka täällä kalajoen suunnalla kouluttaisi tähän hommaan
Posted by: TeacDance
« on: 09.01.2013 01:09:21 »

Jees nyt toimi  ;D Kiitos
Posted by: Jarmo
« on: 08.01.2013 12:43:35 »

Ylläpito pahoittelee hyväksymisviivettä. Yleensä nuo on hoidettu päivän sisällä, mutta nyt kävi lapsus. Manuaalinen hyväksyntäkierros on valitettavasti pakko olla, koska spammerit yrittävät luoda uusia tunnuksia melkoista vauhtia. Näin pidetään palsta roskapostivapaana :)
Posted by: juhani hannonen
« on: 07.01.2013 21:00:02 »

Nuo pyörii siinä 13 - 14.000 € vaiheilla tuolla maailmalla.
Posted by: Terok
« on: 07.01.2013 18:22:03 »

Onhan näitä trikejä myynnissä, Apollo Jet Star, Rotax 582 koneella, nelilapainen woodgom säätöpotkuri, 15 m2 siipi, vm 2007, tunteja noin 210 takana ja Suomen rekisterissä.


juhani

Missä hinnoissa tuommoinen pyörii??? en kyllä tiiä yhtään sopiiko se aloittelevalle pilotille mutta hinta suunta varmaankin sama

ps. kauanko menee kun ylläpito hyväksyy rekisteröitymisen
Posted by: juhani hannonen
« on: 05.01.2013 18:06:11 »

Onhan näitä trikejä myynnissä, Apollo Jet Star, Rotax 582 koneella, nelilapainen woodgom säätöpotkuri, 15 m2 siipi, vm 2007, tunteja noin 210 takana ja Suomen rekisterissä.


juhani