Posted by: Mikko
« on: 31.05.2011 01:38:19 »Tarkennan vielä tätä kohtaa:
"Samoin ainakin mulla itselläni on ollut tapana varoittaa laskevia, rullaavia ja lähteviä koneita koneita jos on pilotteja ilmassa tai tulossa laskuun."
Eli ei mitään överitouhua vaan tilanteen mukaan, ei tarvii malmilla rullaavaa konetta varoittaa liitimistä hyvinkäällä vaan jos tilanne on sellanen että jollain on vaikka lasku menossa rullaustielle syystä tai toisesta - tai ihan mitä tahansa - jota ei koneesta välttämättä näe tai ymmärrä ja on riski ettei siitä kerkeä kaveri pois alta, niin siitä on hyvä sanoa. Vielä tärkeämpää on huutaa sinne radioon jos oma tai jonkun muun liidin on tulossa laskuun ja kone valmistautumassa lähtöön - kun sieltä koneesta ei näe taaksepäin.
Hyvä ohje olisi että jos epäilee, että jotain voi tapahtua niin silloin pitää enemmän tai vähemmän kohteliaasti varoittaa siitä. Kannattaa epäillä paljon ja erityisesti ihmisten huomio- ja havaintokykyä.
---
Niihin Hyvinkään erikoisuuksiin:
- ratojen päädyt on paljon kapeampia kuin mihin on totuttu + enemmän liikennettä. Tästä johtuen erittäin tärkeetä että lähetys ym pelaa niin, että hinaus ei lähde jos on joku (liidin tai kone, omat yleensä tuppaa unohtumaan kun seurataan vaan muuta liikennettä) tulossa laskuun. Samoin tärkeetä että käytetään radiota aktiivisesti, jottei pääse esim. purtsikkahinaus, moottorikone tai autogyro lähtemään liitimen tullessa laskuun. Väistövaraa on tosi vähän.
- purjelennon vintturihinaustoimintaa samansuuntaisesti
- kiitotiellä 22 varjoliitimet on olleet vasemmalla rullaustien puolella ja purtsikat kiitotien oikealla puolella
- 22:lla rullaustiellä on keltainen viiva jolla koneiden PITÄISI pysähtyä ja tehdä valmistelut ja koekäyttö ym. Kaikki vierailevat tähdet ei tätä välttämättä ymmärrä. Samoin tää on aika lähellä liidinten starttialuetta joka kannattaa pitää mielessä
- purtsikkahinauskoneen (ei tullut selväksi miten usein käyttävät vintturin lisäksi) narua kannattaa myös varoa, ettei seiso kiitotien jatkeella ja saa moista kupoliinsa
- melurajoitusalueet hautausmaan päällä ja kaupungin päällä (moottorilla lennettäessä)
- melurajoitusalueista johtuen MOOTTORIKONEIDEN ja PURJELENTOKONEIDEN laskukierros kiitoteille 22 ja 30 on oikeanpuoleinen. Purtsikat saattaa lentää myös vasemmanpuoleista kierrosta. JA JOSKUS LENTÄÄ MOOTTORIKONEETKIN?! vaikkeivat saisikaan ... ei siis voi olla varma missä niitä menee ja mihin suuntaan!
- hautausmaa aika lähellä kenttää, osa koneista tekee perusosan sen edestä ja osa takaa
- autogyrot tekee välillä 180 asteen käännöksiä finaaliin ja yleisesti pienempiä laskukierroksia kuin muut koneet
- lennokkialue kiitotie 12 päällä eli 04/22 luoteeseen
Ilmeisesti lennokeista tai jostain muusta johtuen, tapahtumassa näytetyssä kuvassa, ei virallisessa kartassa:
- LIIDINTEN LASKUKIERROS 22:lle vasemmanpuoleinen ja 04:lle oikeanpuoleinen, eli 04/22 liidinten laskukierrokset rullaustien puolella. Mutta käytännössä kun täytyy laskeutua aina tuulen mukaan, niin ilmoitukset/varoitukset muulle liikenteelle esim. maassa olevien toimesta olisi pop.
"Samoin ainakin mulla itselläni on ollut tapana varoittaa laskevia, rullaavia ja lähteviä koneita koneita jos on pilotteja ilmassa tai tulossa laskuun."
Eli ei mitään överitouhua vaan tilanteen mukaan, ei tarvii malmilla rullaavaa konetta varoittaa liitimistä hyvinkäällä vaan jos tilanne on sellanen että jollain on vaikka lasku menossa rullaustielle syystä tai toisesta - tai ihan mitä tahansa - jota ei koneesta välttämättä näe tai ymmärrä ja on riski ettei siitä kerkeä kaveri pois alta, niin siitä on hyvä sanoa. Vielä tärkeämpää on huutaa sinne radioon jos oma tai jonkun muun liidin on tulossa laskuun ja kone valmistautumassa lähtöön - kun sieltä koneesta ei näe taaksepäin.
Hyvä ohje olisi että jos epäilee, että jotain voi tapahtua niin silloin pitää enemmän tai vähemmän kohteliaasti varoittaa siitä. Kannattaa epäillä paljon ja erityisesti ihmisten huomio- ja havaintokykyä.
---
Niihin Hyvinkään erikoisuuksiin:
- ratojen päädyt on paljon kapeampia kuin mihin on totuttu + enemmän liikennettä. Tästä johtuen erittäin tärkeetä että lähetys ym pelaa niin, että hinaus ei lähde jos on joku (liidin tai kone, omat yleensä tuppaa unohtumaan kun seurataan vaan muuta liikennettä) tulossa laskuun. Samoin tärkeetä että käytetään radiota aktiivisesti, jottei pääse esim. purtsikkahinaus, moottorikone tai autogyro lähtemään liitimen tullessa laskuun. Väistövaraa on tosi vähän.
- purjelennon vintturihinaustoimintaa samansuuntaisesti
- kiitotiellä 22 varjoliitimet on olleet vasemmalla rullaustien puolella ja purtsikat kiitotien oikealla puolella
- 22:lla rullaustiellä on keltainen viiva jolla koneiden PITÄISI pysähtyä ja tehdä valmistelut ja koekäyttö ym. Kaikki vierailevat tähdet ei tätä välttämättä ymmärrä. Samoin tää on aika lähellä liidinten starttialuetta joka kannattaa pitää mielessä
- purtsikkahinauskoneen (ei tullut selväksi miten usein käyttävät vintturin lisäksi) narua kannattaa myös varoa, ettei seiso kiitotien jatkeella ja saa moista kupoliinsa
- melurajoitusalueet hautausmaan päällä ja kaupungin päällä (moottorilla lennettäessä)
- melurajoitusalueista johtuen MOOTTORIKONEIDEN ja PURJELENTOKONEIDEN laskukierros kiitoteille 22 ja 30 on oikeanpuoleinen. Purtsikat saattaa lentää myös vasemmanpuoleista kierrosta. JA JOSKUS LENTÄÄ MOOTTORIKONEETKIN?! vaikkeivat saisikaan ... ei siis voi olla varma missä niitä menee ja mihin suuntaan!
- hautausmaa aika lähellä kenttää, osa koneista tekee perusosan sen edestä ja osa takaa
- autogyrot tekee välillä 180 asteen käännöksiä finaaliin ja yleisesti pienempiä laskukierroksia kuin muut koneet
- lennokkialue kiitotie 12 päällä eli 04/22 luoteeseen
Ilmeisesti lennokeista tai jostain muusta johtuen, tapahtumassa näytetyssä kuvassa, ei virallisessa kartassa:
- LIIDINTEN LASKUKIERROS 22:lle vasemmanpuoleinen ja 04:lle oikeanpuoleinen, eli 04/22 liidinten laskukierrokset rullaustien puolella. Mutta käytännössä kun täytyy laskeutua aina tuulen mukaan, niin ilmoitukset/varoitukset muulle liikenteelle esim. maassa olevien toimesta olisi pop.