Post reply

Attachments: (Clear attachments)
Restrictions: 4 per post (4 remaining), maximum total size 1,000 KB, maximum individual size 350 KB
Uncheck the attachments you no longer want attached
Click or drag files here to attach them.
Other options
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview

Topic summary

Posted by Mikko
 - 27.03.2011 13:09:23
vielä kun tulis erillisinä laitteina flarmeja satasella niin eiköhän ne yleistyisi. Tonnin mittarin kyljessä se mittari kuitenkin maksaa edelleen tonnin.

Noitten transpondereiden ongelma on siinä, että kukaan ei halua valmistaa niistä taskumalleja koska sertifiointi olis lähetystehosta johtuen lähes mahdotonta. Ja jos vaikka joku valmistaisikin, niin ne tulis helkkarin kalliiksi kun kohdemarkkina on niin pieni kuin on. Tee siitä sitten kohtuullista kun liidinlajien aloituskustannukset on murto-osa transponderin hinnasta -- eikä niitä edes ole liitimiin saatavilla varmaankaan juuri tästä syystä.

Flarmihan lähettää paikkatietoaan eikös, kuuluvuus oli ilmassa josasin 3-5km välissä? Kai sen signaalin maastakin noukkisi mutta pitäisi olla jokin laite joka pystyy sen paikan näyttämään. Noi normiversiothan näyttää varoituksen ainoastaan kun laitteen mielestä on välitön törmäysvaara olemassa.
Posted by Jyrki A-K
 - 27.03.2011 10:47:32
Ainakin Brauniger ja Flytec ovat ottaneet aiheen vakavasti. Uusia malleja tulee lisää ja tämä varmasti tulee aiheuttamaan kovaa keskustelua myös meillä. Kun pursilentäjät hoksaavat näitä löytyvän siedettävän kokoisena ja hintaisina, niin ryhtyvät varmasti yhteen ääneen vaatimaan näitä meille. Korkeusmittari on jo pakollinen ja mikäli jatkossa sen kylkiäisenä tulee "automaattisesti" Flarm, niin itse en näe tuossa mitään pahaa. Kestää kuitenkin muutama vuosi ennen kuin vanhat halpis variometrit on korvattu näillä uusilla. Uskallan väittää että tästä saattaa tulla pakollinen liitäjille ennen tuota transponderia ;D

Osaako kukaan sanoa miten Flarm signaali toimii maasta? Lähinnä ajattelin mahdollista pelastus tai etsintä tehtävää maastosta. Kantama lienee maassa liian lyhyt?

Bräuniger julkaisi juuri uuden IQ-Motor Flarmin joka on moottori piloteille suunniteltu GPS variometri Flarm -tötmäysvaroittimella sekä langattomalla moottoridatan keruulla. Mitenköhän toimisi Mosquitossa?

http://www.ideatuli.fi/product/1180/brauniger-iq-motor-flarm

Jyrki A-K
Posted by Mikko
 - 27.03.2011 00:15:40
ok, hyvä tietää... eipä toi kallis ole mittariin joka nyt maksaa tonnin muutenkin.

Räyskälässä jos meinaa lentää ja siellä yleistyy purkkareissa niin varmasti ihan hyvä lisävaruste
Posted by Jyrki A-K
 - 26.03.2011 12:06:30
Määrä kasvaa koko ajan. Saattaa tulla jopa pakolliseksi pursikoneisiin. Tämä on kuitenkin melko uusi asia meille. Mutta pian näitä löytyy monesta liitimestä. Tämä on kovasti kasvava suuntaus? Ainakin jos lukee aiheesta "alppimaista".

Tässä jotain keskustelua purkkaripalstalla: http://www.hansto.fi/purjelentoforum/viewtopic.php?f=3&t=1100

SIL:n sivuilta kopioitua: FLARM - törmäysvaroitin
Flarm on ollut nyt joitakin vuosia käytössä lähinnä kilpailuissa ja kokemukset ovat olleet positiivisia ja turvallisuutta lisääviä. Tästä on konkreettisia käytännön kokemuksia. Kerhojen tulisikin nyt vakavasti harkita Flarmin asentamista kaikkiin koneisiin. PT päätti kokouksessaan 10.9.2009 että Flarm tulee pakolliseksi SM -kisoissa 2011. Ensi vuonna sitä suositellaan jo vahvasti kaikkiin koneisiin kaikissa kansallisissa purjelento-kilpailuissa.

Jyrki A-K
Posted by Mikko
 - 26.03.2011 11:44:50
Jyrki monessa prosentissa suomen purkkareista on Flarm?
Posted by Jyrki A-K
 - 26.03.2011 11:11:59
Flarm "törmäysvaroitin" on saatavissa nyt lisävarusteena uusiin Competino+ ja Compeo+ variometreihin 80 euroa. Vanhoihin jälkiasennus kustantaa 120 euroa + postikulut Braunigerille ja takaisin.

Flarm tunnistaa lähellä lentävän ilma-aluksen tai liitimen joka on varustettu Flarm varoittimella. Flarm lisää variometrin virrankulutusta noin 30%. Transponderia tämä ei korvaa, mutta lisää turvallisuutta huomattavasti. Flarm on ollut pitkään käytössä mm. helikoptereissa ja purjekoneissa. Tyypillinen toimintaetäisyys on noin 3-5 km. Nopeasti liikkuva purjekone saa varoituksen ajoissa katveessa "kelluvasta" varjo- tai riippuliitimestä. Vastaavasti takaa nopeasti tuleva liidin ei enään pääse yllättämään liidinpilottia.

Jyrki A-K

www.ideatuli.fi

Tykkääthän meistä. Saat ensimmäisenä tietoa uusista tuotteista ja tarjouksista.
http://www.facebook.com/pages/Ideatakomo-Oy/181367888563796