Post reply

Attachments: (Clear attachments)
Restrictions: 4 per post (4 remaining), maximum total size 1,000 KB, maximum individual size 350 KB
Uncheck the attachments you no longer want attached
Click or drag files here to attach them.
Other options
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview

Topic summary

Posted by Mikko
 - 01.02.2011 12:43:23
kts. myös tämä vanha threadi http://www.riippuliito.net/forum/index.php?topic=1543.msg4339#msg4339

Kim heitti sinne hyvän listan linkkejä.
Posted by kim
 - 27.01.2011 18:59:24
Jep...Luin läpi. Kaikkea en ymärtänyt ja sen minkä ymmärsin ei tehnyt viisaammaksi.

Lyhyesti mitä jäi mieleen.

WW Falcon3 liitimen pelkkien poikkiputkien (crossbar) haitallinen ilmanvastus on sama kuin T2 liitimen haitallinnen kokonaisvastus, mihin kuuluu itse pilotti, vaijerit, ohjauskolmio yms. Tälle ilmanvastukselle oli annettu arvoksi 2.

Pilotin osuus kokonaisvastuksessa T2 osalta oli suhteessa iso, eli 1,5 (kokonaisvastus siis 2).


Todettiin että valmistajan antama liitoluku on todennäköisesti liian optimistinen laskelmien perusteella. Laskelmia on vaikea tehdä, johtuen riippuliitimen rakenteen monesta muuttujasta.

Tarkimmat vertailukelpoiset liitoluvut saadaan vain lentämällä eri liitimiä rinnakkain.
Posted by Pekka
 - 25.01.2011 01:04:11
Wills Wing on julkaissut sivuilla artikkelin aiheesta:

http://www.willswing.com/articles/Hang-Glider-Design-and-Performance.pdf