Modify message

Attachments: (Clear attachments)
Restrictions: 4 per post (4 remaining), maximum total size 1,000 KB, maximum individual size 350 KB
Uncheck the attachments you no longer want attached
Click or drag files here to attach them.
Other options
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview

Topic summary

Posted by Jarmo
 - 13.12.2014 17:03:13
Jämijärven onnettomuuden tutkintaraportti on valmistunut ja liitteenä.

QuoteOnnettomuuden syy:
Käytettävissä olevien tietojen perusteella onnettomuuden syy oli liitimen ajautuminen sivuun hinauslinjalta ja joutuminen lock-out -tilaan.
Myötävaikuttavina tekijöinä olivat ohjaajan vähäinen viimeaikainen lentokokemus sekä ohjaajan käyttämän liitimen vaativuus.
Tutkintaraportista pistää silmiin kohta:
Onnettomuuslento oli ilmeisesti lentäjän ensimmäinen lento kuluvana kautena, joskin ainakin kerran hän oli kuuleman mukaan kasannut liitimensä sillä lentämättä keväällä 2014 Kauhajoella.
Kuulemisten perusteella lentäjä jännitti silmin nähden ennen lentoa, mikä osaltaan antaa viitteen vähäisestä viimeaikaisesta lentokokemuksesta.


Olen nähnyt itsekin välillä sitä, että liidin kasataan, mutta silti jää lentämättä, tai lennetään yksi lento joka hirvittää sivullisia. Tässä on jokaisella nyt peiliin katsomisen paikka. Jos lentäminen pelottaa, startit tai laskut eivät oikein onnistu, tai lentoja tulee vain muutamia vuodessa, niin harkitkaa hyvät ihmiset helpomman siiven hankkimista. Nykyään mastolliset intermediate-siivet ovat todella mukavia lennettäviä mastottomaan raaseriin tottuneelle. Suorituskyky on toki hieman huonompi, mutta kelipäivänä ylhäällä pysyy intermediatella siinä missä mastottomallakin. Marginaalisissa oloissa pienempi vajoama saattaa toki olla ratkaiseva, mutta toisaalta useamman hinauksen ottaminen ei ole ongelma, kun startit ja laskut ovat mukavampia.

Jos olet taas ostanut heti kurssin jälkeen intermediaten, ja sekin tuntuu liian haastavalta, niin kannattaa laittaa se hetkeksi syrjään, ja lentää yksikankaisella tai helpolla kaksikankaisella. Pääasia että saa turvallisia ja mukavia lentoja. Silloin tulee lennettyä ja taidot pääsevät kehittymään.

Hinnankaan ei pitäisi olla ongelma. Käytettyjä uuden veroisia siipiä saa hämmentävän halvalla. Kannattaa katsella vaikka ruotsalaisten http://flysale.biz/ kauppapaikkaa, tai jättää tänne foorumille ostoilmoitus. Meidän kerholaiset ovat saaneet todella kovia tarjouksia etsiessään uutta (käytettyä) siipeä.

P.S. Vaihdoin itse muutama vuosi sitten La Mouette Toplessista Aeros Discukseen enkä ole katunut sitä päivääkään.