Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Topics - Pekka

#221
Lentoilmoitukset / Kiikala 5.7?
04.07.2015 22:36:30
Kim lähtökuopissa.
Muita?
Soita Kimille
#222
Lentoilmoitukset / Ke 17.6?
15.06.2015 10:34:18
Tulliennuste keveni ihan lennettäväksi varsinkin loppupäivästä.
Pitäisi päästää testaamaan jarruleijoja.
Kiikala tai Nummela näillä ennusteilla parhaat vaihtoehdot.
Toivottavasti ei muutu liikaa luoteistuuleksi.
#224
Voidaan pohjustaa kokousta saunalla klo 17:40.

Toivottavasti sopii, ilmoitelkaa, jos ei niin säädetään päivää/aikaa.

Mun uudessa toimistossa Haagassa. Huopalahden asema lähellä.
#225
Lentoilmoitukset / Loppuviikon lennot
12.05.2015 22:17:58
Mä tähtään sunnuntaille, jos tulee keliä.
Aiemminkin tietty voi tulla keliä.
Järjestän mulla olevat kamat talliin huomenna ja avaimet saataville.

Tosi heikko alkukesä(vuosi), mutta kai se tästä lähtee.
Alkukesä on muutenkin yleensä liian tuulinen vaikka aurinko paistaisikin.
#226
Yleinen keskustelu / Saunailta 8.5
02.05.2015 15:11:45
Kauden aloitusta vauhdittava, Meilahdessa viimeinen mahdollinen perinteinen perjantaisaunailta ensi perjantaina klo 19.
Koitan järjestää normituntia pidemmän vuoron.

Omat tuolit mukaan ;) Ja 1-III oluesta poikkeavat juomat.

Pelastusvarjon pakkaus mahdollista tarvittaessa, mutta sitten jo mieluiten aiemmin klo 18.

Sillä varauksella, että avaimet menee luukun uudelle omistajalle jo perjantaina päivällä mutta koitan välttää.

Koitan ehtiä roudata uuden ilmailukartan mukaan ihmeteltäväksi.
#227
DHV on selvittänyt yhden onnettomuuden taustoja ja syyksi selvisi itsestään auenneet latanpäät.

Saksankielinen juttu:
http://www.dhv.de/web/medien/archiv/artikel-archiv/sicherheit/drachen-clips-im-test

Pidätysmekanismi kuluu ja siksi vanhat latanpäät voivat aueta itsestään rasituksessa.
Lämpö heikentää myös oleellisesti pidätyskykyä.

Ratkaisuksi DHV suosittelee että käytettäisiin narusta, kuminarusta tai nippusiteestä tehtyjä lukituksia, jotka parantavat pidätysvoimaa oleellisesti.

Täytyy itsekin tarkistaa omat. Kun siipi on töksähtänyt pahemmin maahan tai johonkin esteeseen mullakin on noita välillä auennut.
Joskus lennon jälkeen olen yksitäisen latan huomannut olevan auki. Noita pitää varmaan olla useampi auki, että vakavuus kärsii liikaa.
Tuosta jutusta en oikein saa käsitystä, voiko ne lennon aikana aueta vai onko latat auenneet jo ennen lentoa.
Jos pään geometria on fiksusti suunniteltu, niin latan pituussuuntaisen voiman pitäisi puristaa myös lukituspuolta kiinni eikä auki.

Lähimpänä kärkeä olevat latat ovat ohjauksen puoltamiselle kriittisimmät ja taidan vaihtaa ainakin ne uusiin kun mun leija on jo 10 v. vanha.

Avautumisvoimat ovat mitattavissa ohjeen mukaan.
Luulen että jos niiden aukeamisvoimia rupeaa usein mittailemaan eli väkisin aukomaan, mekanismi kuluu voimakkaasti jokaisesta väkisin aukaisusta.
Parempi testata niin ettei lukko aukea, mutta kestää halutun voiman. Jos ei kestä niin heitän pois.
#228
Yleinen keskustelu / Kauden aloitus
06.04.2015 09:10:58
Avataan kausi ensi viikonloppuna, jos mahdollista. Kiikala varmaan on kuivunut silloin,.
Nummela pitää selvittää.
Mulle jo perjantai pitäisi olla mahdollinen.

ESV:n vuosihinausmaksu kannattaa ottaa ajoissa, kun sillä saa hankittua kokemusta välittämättä lentomäärien kuluista.
Kokemus on turvallisuuden lähtökohta. Mitä enempi lentää, sen turvallisempaa ja päinvastoin.
http://www.varjoliito.net/varapalsta/index.php?page=page2055
#229
Ilmatieteen laitos järjestää kaikille avoimen Ilmailijoiden sääillan torstaina 23.4.2015 toimitalossaan Helsingin Kumpulassa.

http://ilmatieteenlaitos.fi/ilmailijoiden-saailta
#230
Hyllyssä olisi yksi Xtralite 147 osina, koko liidin.
Varmaan monet osat sopii joihinkin muihinkin Moyesin malleihin.

Finsterwalderin ovaaliputkia 3 kpl, 1620 mm pitkiä. 40 €

Kohtuullinen valikoima muiden liitimien erilaisia runkoputkia ja osia löytyy myös, muttei ainakaan siipiputkiksi tai poikkiputkiksi, mutta esim. Dollyyn.

Pekka Vartia
0400 800 159
pekkaÄTetelanliitajat.fi
#231
Muistuttaisin, että ESV:llä on saatavilla vuosihinausmaksu eli kertamaksulla niin paljon kuin haluaa ja ehtii lentoja.
Loppukuusta pääsee myös tutustuman porukkaan rennommin klubi-illassa. Sivuilla on liittymisohjeet

Jos tulee riittävä jäätilanne ja sopiva keli (2-4 m/s radan/aukean suunnassa), niin pidetään omalla porukalla lentopäivä.
Ehkä pitää mennä jollekin lentokentälle.
Voitaisiin päättää sopiva päivähinta omalle kalustolle ja sillä ottaa lentoja niin paljon kuin ehtii.

Samalla voidaan treenata hinaukset. Se on aika helppoa kitkalla.
Mun kädet ei nimittäin enää kestä hinata kaikkia muita.

Alkaa näyttä siltä, että kevät tulee aikaisin ja kentille pääsee varmaan jo huhtikuussa.
#232
Pulinajakso / Jäsenlaskutus myöhässä
30.01.2015 19:00:37
SIL vaikeroi uuden jäsenrekisterin kanssa.
Siksi lasku tulee kun tulee joskus.
Vakuutukset ym. jäsenedut pysyy voimassa tulevan laskun eräpäivään asti.

http://www.ilmailu.fi/uutiset/tietoa-laskutuksesta-ja-jaseneduista

#233
Tämä heti kalenteriin:

Suomen Urheiluilmailuopisto yhteistyössä Trafin ja Finavian kanssa järjestää kaksi ilmatila- ja lentosääntöseminaaria Oulussa ja Ilmailumuseolla.

Oulu 3.3.2015
Ilmailumuseo 10.3.2015

Seminaarit on suunnattu purjelentäjille sekä varjo- ja riippuliitäjille.

http://www.urheiluilmailuopisto.fi/ilmatilakoulutus.htm


Sakari Pyörre
Suomen Urheiluilmailuopisto
#234
http://www.urheiluilmailuopisto.fi/Lentoturvallisuusseminaari_2015.htm

Mun kyydissä pääsee mukaan.
Ilmainen ja yleensä ollut hyvä tilaisuus.
#235
Talli olisi hyvä saada järjestykseen ja lentovarusteet ja niiden kunto inventoitua että ollaan valmiit heti kun jäät tulee eikä sitten tarvi etsiä ja kunnostaa kamoja.

Pe 16.1 voisi olla sopiva päivä ko 17:30 niin voitaisiin mennä Meikkuun saunomaan ja kevättä suunnittelemaan klo 20.
Siellä on nyt siistiä vapaata tilaa vaikka pelastusvarjoja pakata.
Voisi myös tarkistaa viime vuodenlaskutukset samalla.

Keli- ja saunapaikkavaraus eli Meilahden luukku voi olla myyty siihen mennessä eikä kovin kylmässä tai huonossa kelissä kannata touhuta tallilla.
Saunailta voidaan säästä huolimatta pitää, jos paikka on mun vielä silloin.




#236
Lentokoulutus voidaan aloittaa heti kun tulee lähijärville tai merenlahdille kestävät jäät.

Tänä vuonnakin taitaa mennä ainakin helmikuulle ennen kuin niin käy.
Jalat maassa osuus ehkä jo aiemminkin.

Kurssin hinta on 1500 €.

Kysy lisää:

Pekka Vartia
0400 800 159
pekkaÄTetelanliitajat.fi
www.etelanliitajat.fi
#237
Eiköhön ensi vuosi vihdoin ole se, jolloin lentoja tulee ja kunnolla.

Koko vuoden on ekaa kertaa oma kalusto käytössä, joten toivottavasti tulee hyvät jäät niin päästään rinnelentämään.


Nyt ehdin taas vähän tehdä liitoasioitakin kun Jouluksi saatiin mun tyttöjen kanssa lanseerauskuntoon paikka, jonne voi koirat saada lentopäivien tai -reissujen ajaksi hoitoon:
www.hymyhauva.fi

Talossa on heikosti tilaa liitimille autotallin nosto-oven takia, mutta lyhyeksi pakattuja sinne mahtuu aika hyvin ja varmaan pari täyspitkää.

#238
Normaalit sääntöjen mukaiset syyskokousasiat, eli maksut ja henkilövalinnat ensi vuodelle.

Tiedotuksena ilmatilauudistuksen ja Malmin kentän sulkemisen tuomat uudet asiat ja vaikutukset.

Kokous 18:00 Meilahdessa, joten sauna käytössä 20-21 välillä.

Kutsu ja yksityiskohdat tulee sisäiselle puolelle myöhemmin.
#239
LIT ja Lahden Ultra-Team järjestävät riippuliitäjien opettajatapaamisen 22. - 23.11.2014 Orimattilassa.
LIT tarjoaa kokouspaikan ja majoituksen.

Ohjelma ja muut tiedot tarkentuvat myöhemmin. Ilmoittautumiset Heikki Laitiselle heikki.laitinen@ppg.inet.fi
#240
Aika merkittäviä muutoksia.
Purjelentoalueet sentään on aika lailla samat Helsingin TMA:n osalta.
FL 65 lentoväyliä hävisi, onneksi.

G-ilmatilaa ja G-alueita ei tarvitse enää sekoitta keskenään, nyt varattavat eli G-ilmatilaksi muutettavat purjelentoalueet on ilmeisesti D-alueita (danger?, tankero??).

Ammunta ym. vaara-alueet (ent. D) on R-alueita (restricted). AIn akiewlletyyt talueet on sentää samat (P, prohibited)

Sitten on erilaisia  TRA&TSR alueita, joilla voi sitten tapahtua mitä vaan valtiollista toimintaa.
Aina vaan enempi syytä tarkistaa niiden seuraavan päivän tilanne ennen tarkempia lentosuunnitelmia.

Uudet kartat löytyy: https://ais.fi/ais/eaip/amdt/amdt02.htm

En itsekään ole ihan selvillä miten nää tän tarkemmin menee, mutta infoa varmaan seuraa liiton/Trafin/Finavian suunnasta.

Transponderipakko TMA:n allla lisää tähän vielä omat mausteensa:
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/2850/lausuntopyynto_eu_n_yhteisten_lentosaantojen_edellyttamat_muutokset_kansallisiin_maarayksiin