http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-gen-m/GEN_M1-4_2011.pdf (http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-gen-m/GEN_M1-4_2011.pdf)
"Ilmailutoiminnassa kaikista tapauksista, joissa lentoturvallisuus on vaarantunut tai saattanut vaarantua, on ilmoitettava tämän määräyksen mukaisesti. Jos on epäselvää, edellyttääkö tapaus ilmoituksen tekemistä, on ilmoitus tehtävä."
Tässä ei ole epäselvää, koskeeko se liitimiä. Lisäksi viraston mukaan vain Ilmailulaissa on jako laite/ilma-alus. Viraston määräyksissä ja muissa säädöksissä ilma-alus tarkoittaa aina myös ilmailulain "laitetta".
Valitettavasti kaavakkeet sopii vähän huionosti liitimille, mutta siellä on tietojärjestelmä takana ja mitä tarhansa formaattia se ei huoli.
Ilmoituksista varmaan keskustellaan vielä viraston kanssa, kunhan muu ohjesotku on ohi.
QuoteLiite 1: LUETTELO VAKAVIEN VAARATILANTEIDEN ESIMERKEISTÄ
− Vakava epäonnistuminen yritettäessä saavuttaa ennakoidut suoritusarvot
lentoonlähdössä tai alkunousussa.
Pitääkö jatkossa löysistä hinauksistakin tehdä ilmoitus? ;)
"Jos on epäselvää, edellyttääkö tapaus ilmoituksen tekemistä, on ilmoitus tehtävä."
Heeh - siellähän se tosiaan luki. Pitänee ottaa esitäytettyjä blanketteja sitte kentälle mukaan ni käy nopeammin ;D
sähköinen ilmoituslomake:
https://lentotoimintatilasto.ilmailuhallinto.fi/lentoturvallisuusilmoituslomake
liidinlajeissa voi varmaan suurimman osan kohdista jättää tyhjäksi