Näyttää kevyeltä tuulelta ja auringolta.
Harvoin toukokuussa selkeästi lennettävää.
Joutuu varmaan ruuvaamaan pilven alle ja lentämään jonnekin ja takaisin.
Pe jo käytettävissä, kunhan saan tehtyä uuteen liitimeen ensin pyörät tai palikat.
Kentän valinta voi olla vaikea kun näyttää pohjoisen puolen tuulilta.
Mutta aika näyttää.
Luultavasti käy lauantai ja sunnuntai. Sunnuntai ehkä paremmin. Seurataan keliä
Mulla myös la & su käytettävissä.
antero sunnuntaina. omin voimin nummelaan, muualle kyydissä.
Tuuli näyttäis osuvan lauantaina aika huonosti millekään kentälle. Nummela olis ainoa, mutta sinne reilu 3 m/s ja kovan termiikin yhdistelmä saattaa tehdä olosuhteet aika haasteellisiksi. Iltapäiväksi on ilmeisesti sateenuhkaa, joten pistäisin myös tässä vaiheessa tähtäimen sunnuntain kohdalle.
http://riippuliito.net/lentopaikat.php (http://riippuliito.net/lentopaikat.php)
Ei oikein sovi tuo tuuli mihinkään. RASP näyttäisi pintatuulen puolesta Kiikala keliä sunnuntaille
Tuuliennuste on muuttunut.
Aika tarkkaan länsi, ehkä illasta lounas.
Voi valita Kiikala tai Nummela poikkibaana.
Nummelan on hiukan pidempi. Ehkä voi jatkaa pitkällekin.
Kiikalan suunta on 10 astetta länsiluoteeseen eli 280.
Niina ja Minja olisi tulossa. Heille Kiikalan poikkibaana on pinnaltaan aika huono ja kapea.
Kärkölässä taitaa olla aika hyvät jonot ja ahdas laskukierros.
Kärkölä varmaan sopis parhaiten. Pitkä baana, paljon laskutilaa ja vihreä ympäristö pehmentämässä termoja. Siellä voi tosiaan olla tungosta, joten ei varmaan ehtis lentää kovin monta lentoa per naama.
Merellä on aika kova tuuli, ja se näyttäis heijastuvan myös Nummelaan, eli sinne on luvattu 3m/s. Mahtaako tehdä kentästä jo liian turbulenttisen?
(http://i.imgur.com/fg8sopZ.jpg)
Pitää kattoa vielä ainakin illan ennusteet, mutta jos mennään Nummelaan, niin otatko Pekka uusimman ilmailukartan mukaan.
Kärkölä olisi paras, jos saisi hinata omalla.
Minja ja Niina on turvallisinta hinata aluksi kitkalla.
Myös laskupaikan esteet on aika ikävä eli pitää laskea kauas.
2 m/s pitäisi vielä olla ok. 3 rajoilla. 4 liikaa. Saisi olla aika suora länsituuli.
Viimeksi ei ollut muuta ongelmaa kuin vahvat laskevat kesken hinauksen. Oli ehkä 2 m/s.
Mulla on kinkkisin liidin hinata (ehkä, en tiedä vielä) ja neitsytlento uudella. En kaipaa rodeota myöskään.
Illalla näkee tuulet ja kelit, viimeistään aamulla.
Luulen että pitää mennä aikaisin, kun keli uhkaa loppua aikaisin etenkin Kiikalassa.
Varmaan nummelan ja kärkölän väliltä valittava. Muistaakseni silloin kun on turbulenssia tehnyt kentän päälle niin ollut kovempi tuuli kuin tuo 2-3m/s. Osa ennusteista näyttää että tuuli ei olisi ihan suoraan lännestä vaan hieman lounaasta ja hinausta voisi jatkaa pitkälle baanalle?
Teillä etelän miehillä on liikaa vaihtoehtoja. Lamminmaa on itä-länsi ja se on siinä.
Tallilla olisi hyvä olla lähtövalmiina klo 10 ja samalla otetaan suunta. Ei voi vielä päättää.
Nummelasta voi jatkaa Kiikalaan, jos tuuli hankala. Kärkölään ei sieltä enää.
Olisi Räyskäläkin, paras, mutta liian kova liikenne viikonloppuna ja kokemattomille.
Niina ja Minja voi tulla myöhemmin, kun ei voi keskipäivällä kuitenkaan lentää.
Mulle Kiikalan lyhyt baana on kyllä no go. Se on nähty eikä siitä tule kun paha mieli. Korkoja ei vaan tuu tarpeeksi etenkään kitkalla, ja taittopyörälläkin se menee liikaa masokismin puolelle.
Foreca ennustaa 2-3m/s ja FMI 3-4m/s Nummelaan. Molemmat ovat sitä mieltä, että tuuli kiihtyy iltaa kohti. En tiedä unohdinko katsoa, vai onko toi ilmestynyt viimeisimpään ennusteeseen, mutta sisämaassa on iltapäivällä joku yläpilvimömmö, joka varmaan tappaa ainakin Kärkölässä termiikit aika tehokkaasti.
Nummelassa ihan hyvät olosuhteet. Poikkibaana.
Ihan hyvä keli oli. Toimivia pilviä aika sopivasti. Pyörteisyyttä ei pahasti.
Pitkä baana ei välillä toiminut kun se oli laskevissa eli lisäkorkeus hävisi paluuseen.
Yksi hinaus vedettiin vaan lyhyt rata. Muut jatkettiin pitkälle kun muuta liikennettä oli tosi vähän.
Lopussa tuuli yltyi niin että yli 500 m hinauksia. Itse keskeytin ostoon n 350 m paikkeilla.
Eteläpuolella oli aika paljon laskevia ja nostot oli enempi pohjoispuolella. Ja sitten teollisuusalueella. Välissä isot laskevat.
Keli toimi aika myöhään. Uskalsin ekan koelennon vasta viiden paikkeilla. Hinauksessa aika vakaata vaikka oli selviä nostoja.
Viidessä minuutissa startista olin vajaassa tonnissa.
Jere löysi myös nostoja mutta laskevat toi vastaavasti alas turhan nopeasti
Ehkä puoli seitsemän aikaan keli tasaantui treenilennoille, jotka meni ihan mallikkaasti ja korkealle.
Hinurissa oli outoja käyntihäiriöitä heti alussa kuten joskus pari vuotta sitten viimeksi. Silloin vaihdoin bensalaadun 98ksi ja loppui. Muuten toimi hyvin.
Kerran leija jäi aukeamatta ja poikkituuli ajoi leijan lähes latvoihin. Leija ehkä toimii varmimmin jos sitä ei laukaise täydellä vedolla.