Quote from: Pekka on 10.02.2013 00:24:28
2-paikkaisten luettelointi on vieläkin ratkaisematon ongelma.
Mutta siitä on asia jo vireillä viranomaisen kanssa.
Tiedä sitten milloin on valmista tekstiä ja toimintaa.
Quote from: Pekka on 09.02.2013 22:29:24
Ainakaan koulutusohjelmassa ta i OPS M2-9:ssä ei ole rajausta paikkamäärän mukaan.
Vaan on rajoituksia matkustajan kuljettamiseen. Siis pitää täyttää mainitut kriteerit, että saa ottaa jonkun kyytiin.
1-paikkeiseen ei voi ottaa siihenkään syliin, kun se on 1-paikkainen.
Näinhän toimitaan mm. ultrilla.
Matkustaja on muuten kyytiläinen, jolla ei ole tehtävää koneessa.
Oppilas ei ole matkustaja, vaan siihen puuhaan taas täytettävä opettajalle asetetut kriteerit.
Mä en mielellään tulkitse toisten tekemää ohjeistusta. Eli liitolle tätä vaikeammat kysymykset tulkinnoista.
Ainakin yksi kohta nimittäin on tosiaan tulkittavissa parilla eri tavalla. Varmaan useampikin.
Sääntöjen ei ole tarkoitus kieltää kaikkea kivaa.
Kuitenkin kysyt kohta, että saako lentää toisen pilotin kanssa. Olen koittanut selvittää, mutta ainoastaan seuraavan määräyksen löysin, joka koskee tätä asiaa:
OPS M1-10 1.6.1982 Kaksoisohjainten käyttö
http://www.trafi.fi/filebank/a/1320403369/3f461b164b74393355dba3f9829b6186/896-opm1_10.pdf
4.2 antaisi luvan, jos on mm. kaksoisohjaimet ja intercom käytössä. Mutta voi olla muitakin esteitä sääntösekamelskassa.
Eräs yleensä hyvin perillä oleva henkilö taas sanoi, että ei saa, en muista miksi.
Mutta määräyksistä kielto pitäisi löytyä.
SIL ja TraFi on paremmat osoitteet tässäkin lopulliseen ratkaisuun.
T. Pekka
Quote from: Pekka on 14.01.2013 16:01:16Hieno homma
Trikekoulutus voidaan hyvin tehdä suoraan ilman vapaalentoa. Ja yleensä tehdään.
Quote from: Pekka on 14.01.2013 16:01:16Jep tätä kaipaankin tällä hetkellä
Yleensä koulutetaan 2-paikkaisella. Mutta sen luettelointi tökkii, ellei osta kaupasta sellaisenaan hyväksyttyä versiota tai valmiiksi luetteloitua tai rekisterissä olluttta.
Liukkaimmilla matkaa voi tehdä moninkertaisella nopeudella varjoliitimeen nähden.
Quote from: Pekka on 14.01.2013 16:01:16eli aikaa on harkita mitä ja miten tekeepi. Pitää ensi kesänä käydä ottamassa joltain kyytiä ja katsoa miltä homma vaikuttaa EFYL kentällä ainakin kaksi tämmöistä kuskia miltä voisi kyytiä saada.
Lapinlahdella on nyt kai ainoa säännöstön mukainen koulutus.
Opettajia ja kalustoakin varmaan pitäisi löytyä lähempääkin.
Ehkä kesään mennessä paperit on kunnossa. Sitä ennen ei juuri kuitenkaan voi kouluttaakaan.
Pekka
Quote from: Pekka on 05.01.2013 11:40:25Kai tässä suoraa koulutetaan kumminkin trikellä lentään että ei tartte vapaata ensin lentää se ei ole koskaan oikein ollut mun juttu varjoliidossakaan.
Varjoliidosta saa hyvitystä yleisen ilmailuosaamisen säähän, säännöstöön ym. liittyen.
Ohjaus on eri eri pitää opettaa teoria ja opetella.
OPS M2-9 sanoo että 60 lentoa.
Quote from: Pekka on 05.01.2013 11:40:25Saatko tarkistettua onko edennyt ainakin mova puolella ne tekee kovasti uutta ohjelmaa suoraan Moottoroidun
Ei vaan kukaan taida olla kirjoittanut uuteen määräyksen sovitettua koulutusohjelmaa.
Täytyy aloittaa se hanke loppukuusta, jollei liitto ole edennyt asiassa. En vuoteen ole lollut mukana kuvioissa.
Quote from: Pekka on 05.01.2013 11:40:25Voiko kaksipaikkaisella trikella aloittaa tämän harrastuksen jotta se kävisi jatkossakin pidemmälle. taroitus olisi hankkia vähän semmoinen matkalentoon tarkoitettu väline paikalliset metsät on jo koluttu movalla.
Lisäksi ainakin 2-paikkaisten luettelinnissa Trafiin on isoja ongelmia, jotka pitäisi ratkaista.
Quote from: Pekka on 05.01.2013 11:40:25Onko tietoa kuka täällä kalajoen suunnalla kouluttaisi tähän hommaan
Etelän liitäjät pyrkii järjestämään koulutusta ainakin omille jäsenilleen, varmaan yhteistyössä kesällä mutta vaatii paljon järjestelyjä vielä.
Pekka Vartia
Quote from: juhani hannonen on 05.01.2013 19:06:11
Onhan näitä trikejä myynnissä, Apollo Jet Star, Rotax 582 koneella, nelilapainen woodgom säätöpotkuri, 15 m2 siipi, vm 2007, tunteja noin 210 takana ja Suomen rekisterissä.
juhani