Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Topics - Jarmo

#61
Riippuliito / Kitkakelahinaus
08.05.2013 12:08:51
Tuli tuosta Juhan viestistä mieleen, että voisin kirjoittaa muutaman sanan Etelän Liitäjien kitkakelakokemuksista.  Ollaan siis käytetty Etelän Liitäjissä paljon kitkakelahinausta erityisesti talvella, ja alun opetteluvaihe on nyt ohi. Pilotin kannalta suurin ero taittopyörähinaukseen on, että alussa ei ole kuminauhailmiötä, joka kiskaisee taivaalle. Se vaatii siis pilotilta parempaa starttitekniikkaa. Jos on tottunut starttaamaan suurella kulmalla ja hyppäämään kyytiin, niin kitkakelahinauksessa saattaa sattua leukaan. Video kitkakelastarteista löytyy täältä.

Hyviä puolia:
- Voimat pysyvät pienempinä, joten ei ole niin suurta riskiä lockoutista.
- Jos lentopaikalla on kävelijöitä, hiihtäjiä, kiteilijöitä ja muita sivullisia, niin kitkakelahinaus on ehdottomasti paikallaan. Taittopyörää ei voi käyttää, koska joku menee kuitenkin sotkeutumaan siihen naruun.
- Starttisuuntaa on helppo vaihtaa, jos tuuli kääntyy.
- Lentopäivän aloittaminen ja lopettaminen on myös joutuisampaa, koska narua ei tarvitse levittää ja kasata.

Huonoja puolia:
- Hinausten välillä kestää pidempään kuin taittopyörähinauksissa, koska naru pitää kelata takaisin jokaisen hinauksen jälkeen. Se on kuitenkin yllättävän nopea operaatio.
- Startin alkuvaiheessa joutuu juoksemaan pidempään, joka saattaa olla ongelma jos tuuli kääntyy takatuuleksi.
- Tandemhinaukset eivät varmaan ainakaan meidän käyttämällä kalustolla ole mahdollisia.
- Saavutettava hinauskorkeus riippuu taittopyörähinausta enemmän hinaajan taidoista.

Riskejä:
Yksi vaaran paikka kitkakelahinauksessa on. EL:n kuviossa kitkakelalta otetaan ennen hinauuksen alkua aika paljon narua ulos, ettei kela lämpenisi niin paljon hinauksen aikana. Jos naru sotkeutuu purkamisvaiheessa, niin siitä saattaa seurata tosi voimakas nykäisy. On siis suositeltavaa, että naru ei ole vielä tässä vaiheessa hinauskytkimessä kiinni, vaan lähettäjä pitää sitä kädessä niin, että se pääsee helposti irti, jos voimat kasvavat. Jos köysi on kuitenkin jo hinauskytkimessä kiinni, niin pilotin pitää pitää käsi laukaisuvivulla purkamisen ajan.

Tänä kesänä kitkaa tulee varmaan käytettyä enemmän myös termiikkiolosuhteissa. Katsotaan muuttuuko ajatukset sen jälkeen.
#63
Riippuliidon SM-kilpailut järjestetään Jämillä  24.6.2013 - 30.6.2013. Tarkempia tietoja kilpailusivulta.

Edellisellä viikolla yritetään järjestää trikehinausharjoituksia halukkaille, mutta siitä tulee tarkempaa tietoa myöhemmin.
#64
Lentoilmoitukset / Lauantai 16.3?
15.03.2013 17:58:10
Mulla olis huomenna päivä vapaana lentämiseen ja kouluttamiseen. Kuudelta pitää olla taas menossa, joten mielellään pysyisin pääkaupunkiseudulla. Mites muut?
#65
Vaikka en asiasta hirveästi tiedäkään, niin vaikuttaa aika fiksuilta asioilta. Esiintymisestä huomaa, että kaveri on tehnyt hommaa jonkin verran!
https://vimeo.com/58874610
#66
Riippuliito / Jäätävä sade
28.01.2013 15:22:31
Eilen vaikutti olevan loistava keli Aurinkovuoren rinnelentoja varten. Etelätuulta oli luvassa 5-7 m/s, lämpötila 5-7 astetta pakkasen puolella ja kevyttä lumisadetta. Ultra-Teamin foorumin mukaan porukkaa tuli paikalle eri puolilta Suomea, mutta lentäminen jäi haaveeksi, koska lumisateen sijaan taivaalta tulikin alijäähtynyttä vettä.

Kaivelin taustatietoja jäätävästä sateesta. Sitä on selitetty täällä, ja myös Forecan blogissa on siitä juttu.

Katselin itsekin eilistä ennustetta, ja huomasin kyllä että lunta on luvassa jonkin verran, mutta jäätävän sateen mahdollisuus jäi täysin huomioimatta. Näköjään ainakin Finavian Lentosääpalvelun SWC-chartissa on oma symboli jäätävälle sateelle, joten sieltä sen olisi ainakin voinut huomata. Tietääkö kukaan mitään muita ennusteita, joissa jäätävä sade olisi erotettu normaalista lumisateesta? Vastaisen varalle lämpimän rintaman ja lumisateen yhdistelmän pitäisi saada hälytyskellot soimaan. Kannattaa soittaa vaikka päivystävälle meteorologille ennen kuin lähtee liikkeelle, jos haluaa pienentää hukkareissun mahdollisuutta.

Hukkareissun lisäksi tämä on myös turvallisuuskysymys. Jos jäätävä sade alkaa lennon aikana, niin se tekee luultavasti kauheita sakkausnopeudelle ja siiven lento-ominaisuuksille. Kuulemma jo etureunan huurtuminen on etenkin tehokkailla siivillä tekee laskeutumisesta vähintäänkin haastavaa. Ensimmäisen linkin mukaan 1000 jalassa tuulilasi jäätyi täysin umpeen. Kännyttiin takaisin ja koko loppumatka piti lentää katsellen vain sivuikkunoista ja mittareihin tukeutuen. Laskun jälkeen havaittiin jäätä joka paikassa, siiven etureinoissa, potkurissa ja spinnerissä, vaikka lento kesti vain 5 minuuttia.
#67
Riippuliito / Uusi liidin - ATOS VRS
10.12.2012 16:51:29
A-I-R on julkaissut uuden kiinteäsiipisen mallinimeltään ATOS VRS. Se on tarkoitettu kevyille piloteille, ja ensimmäisten tietojen perusteella vaikuttaa aika houkuttelevalta. Kärkiväli on 12m, paino 35kg ja paketin pituus on vain 4m. A-I-R lupaa sen olevan suorituskyvyltään samaa luokkaa ATOS VR:n kanssa. Hyväksynnän ja tarkempien speksien pitäisi valmistua vielä kaudelle 2013. Hinnasta ei ole tietoa, mutta veikkaan että jos tarvitsee kysyä, niin se ei ole sinua varten ;)

Muutamia kuvia löytyy Google+ sivulta.

Mitähän kuuluu muuten ATOS Easylle? Sehän julkaistiin vajaa pari vuotta sitten, mutta sen jälkeen laitteesta ei ole paljon kuulunut.

Lähde: A-I-R
#68
Videot ym. / Video Lanzaroten reissulta
10.12.2012 11:29:53
Tein tuossa koosteen mun ainoan Famarapäivän lennosta.
Video löytyy täältä. Pekka ainakin on tunnistettavissa alkupuolelta. 2:40 jälkeen rantaviivan lähellä menee pieni valkoinen piste kohti Famaran kaupunkia, ja se oli muistaakseni matalissa oleva riippari. Eipä toiminut päärinne.
#69
Liitäjien syystapaaminen on Kuusankoskella 10-11.11.2012 hotelli Sommelossa.

Hintaan sisältyy majoitus, aamiainen, iltasauna, autopaikka sekä iltaruokailu:
Yhden hengen huoneessa 76,00 eur/hlö
Kahden hengen huoneessa  51,00 eur/hlö

Pelkkä iltaruokailu 16,00 eur /hlö. Iltabuffa noutopöydästä sisältäen salaattipöydän, 2 eri lämminruokavaihtoehtoa ja jälkiruoan sekä kahvin/teen.

Lisäksi LIT tarjoaa tulokahvit. Muu ohjelma varmistuu myöhemmin.

Hotelli toivoo varauksia viimeistään kaksi viikkoa ennen tilaisuutta.
Yhteystiedot:
Hotelli Sommelo
Pallokentäntie 2, 45700 Kuusankoski
Puh. 05 740 701
fax. 05 740 7300                                                           
sommelo@avainhotellit.fi
www.sommelo.com

Lisätietoja voi kysyä järjestävältä kerholta:
Arto Myllylä artsi.myl@gmail.com
#70
Lentoilmoitukset / Viikonlopun lennot
24.08.2012 16:46:27
Taivas ei taidakaan pudota niskaan viikonloppuna, joten olis mahdollisuudet lentää. Onko muita vapaalla? En mene sanomaan paikasta vielä mitään. Ennuste näyttää siltä, että kenttä on parempi päättää aamulla ennen lähtöä...
#71
Onko lauantaina muita lentointoisia? Näyttäis perus luoteistuulipäivältä, eli lähikenttä Riksussa vois toimia...
#72
Yleinen keskustelu / Tanska
12.08.2012 23:22:33
Selvittelin tässä alustavasti, että minkälainen operaatio olis tehdä excursio Tanskaan rinnelentämään. Paikallinen SIL on järjestänyt fiksun infosivun ulkolaisille lentäjille, ja lentopaikkoja siellä on ainakin riittämiin.

Fasterholt Hanggliding & Paragliding Center vaikuttaisi näppärältä paikalta aloittaa, jos ei muuten tunne paikallisia. Niillä on parin viikon päästä All You Can Fly 2012-tapahtuma, joka vaikuttaa aika hyvältä. Harmi vaan että bongasin sen näin myöhään. Nyt on vähän hankalaa sumplia viikkoa vapaaksi. Satasella sais viikon hinaukset ja majoituksen. Pääsiskö kukaan muu edes periaatteessa lähtemään, vai mennäänkö suosiolla ens kesänä? :)
#73
Lentoilmoitukset / Sunnuntai 12.8
11.08.2012 23:44:33
Onko kukaan autollinen lähdössä huomenna lentämään? Laakkonen ja minä oltais vapaalla, mutta kuljetusväline puuttuu. Kohteina vois olla Riihimäki tai Kiikala, mutta näyttää niin nollatuulipäivältä, että kohde kannattaa varmaan päättää vasta aamulla.
#74
Lentoilmoitukset / Viikonloppu 11.-12.8
08.08.2012 15:11:17
Viikonloppu näyttää aika vähätuuliselta. Kannattaa varmaan ruveta siivoamaan kalenteria. Voi olla että molemmat päivät on lennettäviä. Lauantaina on vielä pohjoistuulipäivä, joten Kiikala vois olla hyvä vaihtoehto. Sunnuntaina näyttää nollatuuliselta, joten vaikea sanoa vielä paikkaa. Riihimäki vois olla aika jees, mutta jos perustuuli jää kuitenkin koillistuuleksi, niin se tulee 90 asteen kulmassa baanaan nähden.

Kiitoteiden suunnathan näkee täältä.
#75
Lentoilmoitukset / Lauantai 28.7
28.07.2012 00:30:47
Lähdetään huomenna Laakkosen kanssa Riihimäelle. Mukaan mahtuu vielä yksi. Varastolla kymmeneltä.
#76
Lentoilmoitukset / Perjantai 27.7
26.07.2012 15:01:25
Lähdetään huomenna Kimin kanssa jonnekin - luultavasti Riihimäelle. Mukaan mahtunee vielä yksi. Taitaa tulla aika nollatuulipäivä taas  :-\
#77
Jonny Durand on lentänyt uuden määrämaalin ME:n. Edellinen 517 km ennätys  oli Pete Lehmannin nimissä, ja uusi ennätys on 571 km. Molemmat on lennetty samassa paikassa, ja reittikin on lähes sama.

Ennätys eroaa aiemmin lennetystä suoran matkan ME:stä siten, että suorassa matkassa pilotit pyrkivät lentämään niin pitkälle kuin mahdollista. Määrämaali-tehtävässä kohde pitää määrittää ennen lentoa, eikä maalista eteenpäin lennettyjä kilometrejä lasketa.

Jonny kertoo joutuneensa laskeutumaan, koska häneltä loppui virta lentoinstrumenteista. Keli olisi hänen mukaansa sallinut mahdollisesti jopa 700 km lennon, mutta nyt oli pakko tulla laskuun maalissa, koska hän ei ollut saanut viimeisen 400 kilometrin aikana  yhteyttä hakuautoon. SPOT jäljitysjärjestelmän takia hän kuitenkin uskalsi jatkaa lentoa maaliin asti, ja hakuautokin oli lopulta vain 10 min päässä.

Jonny Durand - "Note to ones self always be prepared even when you think the weather is not so good."

Lähde: Oz Report ja Red Bull
#78
Videot ym. / Normipäivä Itävallassa
15.07.2012 11:59:31
Mikolta tuli hyvä vinkki itävaltalaisesta lentovideosta. Hieno lento ja paljon eri kuvakulmia.
Shadow Halo Turbulences and Clouds
#79
Lentoilmoitukset / Lauantai 7.7
06.07.2012 15:58:19
Näyttää aika rapsakalta tuulelta (4-5m/s), mutta suunnan pitäis osua aika hyvin Riihimäelle. Sunnuntaina nostot taitaa viedä jo turhan korkeelle...
#80
Riippuliito / Uusi suoran matkan ME
05.07.2012 11:15:15
Jonny Durand ja Dustin Martin lensivät 4.7.2012 uuden suoran matkan maailmanennätyksen riippuliitimillä. Matkaa tuli yhteensä 475 mailia eli 764 kilometriä. Vertailun vuoksi Helsingistä Rovaniemelle on linnuntietä 700 km.

Lento kesti 11h, ja pilotit joutuivat laskeutumaan auringonlaskun takia. Aurinko laski Lubbockissa 21:01 ja Jonny laskeutui 21:02. Molemmilla oli strobovalot, joiden avulla lentoa olisi voitu jatkaa puoli tuntia auringonlaskun jälkeenkin. Nostoja olisi riittänyt pidempäänkin - Dustin oli vielä 20:30 3 km korkeudessa 0.75 m/s nostossa.

Lisää tietoja lennoista ja World Record Encampment -tapahtumasta Oz Reportista.