Loppuviikko

Started by Pekka, 13.06.2017 14:18:45

Previous topic - Next topic

Jere

Mukana. Vesivehmaa näyttäisi hyvältä

Pekka

Vesiksellä on Päijänneriski eli tekee turhan helposti lyhyen baanan heikon ja töyssyisen kelin tosi illaksi .

Jarmon kanssa päädyttiin Nummelaan, joka vaikuttaa oikeastaan ihan hyvältä.
Kontilta tulee vaan liitimet ja valjaita, joten klo 11 riittää. Koitan itse olla jo silloin lähtövalmiina.
Mun kyytiin pääsee yksi Haagasta puolelta tai Konalan kontilta.

Koulutukseen voisi tulla viimeistään neljäksi niin viritellään kamat valmiiksi ja ehditään pitää hinauskoulutusta.
Saa tulla alkuunkin, lähettäjästä on hyötyä.
Voidaan käyttää Targetia hinaustreeneissä niin ei tarvi odottaa koulutuskeliä.
Nummelaan kannattaa tulla Hiidenvedentie 3 parkkipaikalle kentän nurkalle.

Sopikaa vaikka tässä kyydit tarvittaessa, jos tuutte myöhemmin.

Anssi

OK, teen sitten töitä Viikissä vielä aamupäivällä ja ajan pienen Haimoon mutkan kautta Nummelaan arviolta n. kello 14 jälkeen. Loppuiltapäivällä ei aikaani rajoiteta. Näkemiin.

Minja

Sain neuvoteltua auton lainaan huomiseksi, jos johonkin ootte silloinkin menossa. :)

Pekka

Tänään liian tuulista.
Koulutusmahdollisuudet taitaa siirtyä Juhannuksen jälkeen kelienkin puolesta.

Jarmo

#20
Lauantain ennusteet feilasivat ihan totaalisesti. Tuuli ei yltynytkään niinkuin piti, ja just kun oli tarkoitus ruveta lentämään, tuli päälle PK-seudun ainoa sadekuuro joka kasteli siivet ja kentän. Paras termoaika meni siinä. Koko homman kruunasi purjelentäjät jotka hinasivat pitkällä baanalla myötätuuleen, joten lyhyeltä baanalta ei voitu turvallisesti jatkaa pitkälle.

Lensin ite vaan yhden lennon. Startti ja lasku tyyneen / kevyeen sivutuuleen ja hinauskorkoja kokonaiset 200m. No hyvä puoli on että lento on niin lyhyt että sen ehkä jaksaa jopa katsoa youtubesta.
https://www.youtube.com/watch?v=ycNfZ8T-LYY

Ehdin kuvata myös yhden Pekan startin ja Jeren laskun. Ne on täällä. Kuvanlaatu on hämmentävän huono.

Illalla koulutettiin vielä Anssia, jonka matka takaisin taivaalle alkoi lupaavasti :)

Nummelan ympäristösäädökset ovat muuten muuttuneet. Siellä ei saa enää pysäköidä autoa soralle, mutta toistaiseksi riittää jos auton alle laittaa pressun. Pitää siis jatkossa joko toimittaa autot asfaltille tai laittaa niiden alle pressu.

Huomasin myös että jos kitkalla lähdetään itäpäädystä, niin startin etupuolelta menee soratie jota pitkin liikkuu jonkin verran pyöräilijöitä. Siinä olisi hyvä olla jonkun vahtimassa startin aikaan, koska polkupyörä ehtii tulla mutkasta hinauslinjalle aika nopeasti, ja jos hinaus on juuri lähtemässä niin siinä voi käydä ikävästi.
AVOID FLYING BELOW 2000

Jere

Kiitoksia jarmolle video pätkästä

Pekka

Kiitos myös kuvauksesta. Dolly lähtö on just niin helppoa kuin miltä se näyttää.
Eikä tarvi käyttää kaksoislaukaisua.

Viimeistään nyt selvisi, ettei tuota liidintä voi lentää hiljaa alkuvaiheessa edes pehmeässä kelissä kun se kiipeää jyrkästi.
Ei vaan mene kunnolla suoraan vaan valahtelee äkisti sivuille. Olisi tuon vielä saanut oikaistua, mutta oli turvallisempi päästää irti.
Vanha Combat teki samaa, muttei niin selvästi.

Toinen lento meni selvästi paremmin, vaikka oli vähän pyörteisempää.
Säädin alussa trimmin vähän nopeammalle ja kun rauhoittui ylempänä, niin päästin taas trimmin hitaaksi. Jäin Jarmolle silti 15 m korkeudessa.
Mutta Jarmo sai täydet vetopaineet jo alusta alkaen, kun Atoksessa ei ole ohjattavuusongelmia. Ei se muuten tyyneen lähtisikään.

Olisipa aiemmin ollut säädettävä trimmi käytössä.
Nyt ei tarvitse valita kompromissisäätöjä termiikkikaartojen, hinauskäytöksen ja liukulennon tarpeiden välillä.
Pitää vaan muistaa yksi asia lisää.

Quick Reply

Name:
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview