Sunnuntai 4.6

Started by Jarmo, 01.06.2017 18:54:55

Previous topic - Next topic

Jarmo

Nyt sunnuntain ennuste näyttää aika superilta. Termiikin korkeus 1500m, nopeus 2,5 m/s ja ja parin metrin pohjoistuuli. Kyllä tossa varmaan pysyis ylhäällä.
AVOID FLYING BELOW 2000

Pekka


Jere

Ehdottomasti olisin mukana mutta en pääse

Jarmo

Nyt näyttäis että pilvikeli on muuttunut kuivatermoksi, mutta ennuste ehtii muuttua vielä pariin kertaan :D Rannikolla on konvergenssialue, joka siirtyy sisämaahan päin illalla. Enpä oo aikaisemmin huomannut tommosta. Sen näkee siis täältä kun valitsee laajan ennusteen ja sitten valikosta Konvergenssi.

Täällä on selitys ilmiölle http://www.xcmag.com/2013/11/understanding-seabreeze-convergence/
AVOID FLYING BELOW 2000

Pekka

Näyttää Kiikalalta.
Konvergenssia on ollut mutta liian harvoin ja se on kiva ilmiö.
Ei tarvi tulla alas, jos vaan pääsee ensin sopiviin korkeuksiin.
Kympiltä kontille Tai Haagasta puolelta.
Pitää ottaa lumiketjut hinurista mutta helpompi tehdä kentällä vasta.
En usko että tulee hyvää treenikeliä, mutta Mikoille sopivaa termiikkiä kyllä.

Jarmo

#5
Näyttää joo. Ennuste muuttui taas korkeammaksi, mutta pilviä ei taida näkyä. Veikkaan että tuulen kanssa on aika jännää. Pintatuuli pyörähtää luotauksessa päivän aikana koillistuulesta etelätuuleksi, mutta ylempänä tuulee tasaisesti länsi-luoteesta. Rai rai. Torstaina ennuste näytti vähän ystävällisemmältä  ::) No - aamulla voidaan saada vielä uudenlainen ennuste.
AVOID FLYING BELOW 2000

Jarmo

Oli aika loistava päivä vaikka pilviä ei paljon näkynytkään. Läjä varjoliitäjiä oli lähtenyt tuulen mukana matkalennoille. Lennettiin pekan kanssa kentän ympäristössä niin pitkään kun voimia riitti. Kunnon tiiliskivikeliä - piti nähdä vaivaa että pääsi alas loppupäivästä.

Mun tracklog: https://www.xcontest.org/world/en/flights/detail:naranek/4.6.2017/12:23
AVOID FLYING BELOW 2000

Pekka

Jos on kylmä ilma ja keskikesän aurinko paistaa täysillä, ei tarvi miettiä onko keliä vai ei.
Tai pääseekö hinauksesta nostoon vai ei. Kunhan ei starttaa puuskaan, jolloin laskevat on edessä.

Keli tuntui parhaiten alhaalla, jossa vielä kuuden aikaan laskussa pitikin piti lentää tarkasti ja vauhdilla ettei joutunut matkustajaksi.
Ruuvaaminen pyörteisissä ja kapeissa nostoissa kävi kropan päälle ja alle tunnissa alkoi olla paikat kipeänä. Mutta liukumalla nostolinjaa kroppa palautui, mutta yhtään pitempään ei olisi kestänyt lentää.
Lasku pelotti etukäteen kun ilma oli ihan sekaisin, mutta hyvinhän se meni kun oli sopiva tuuli ja pinnoissa keli tasoittui.
Täysin piesty olo kyllä tuli. Lämmin pilvikeli toivottavasti seuraavaksi sujuu treenatummalla kropalla. Vieläkin niska kipeä.

Hinauksesta (kiitos Taina, että päästiin Jarmon kanssa yhtaikaa ylös) pääsi helposti vähän repaleisiin kantaviin, joita piti hinkata tarkkaan jonkin aikaa, mutta ylempänä kilometrin paikkeilla ei tarvinnut juuri kuin lennellä ympäriinsä keskimäärin nollissa tuulen suuntaisella nostolinjalla. Harvassa oli kunnon nostot, joissa viitsi, jaksoi kiertää, jollei ollut alle tonnissa.

Kunnon tehtävää ei ennustetta matalamman kelin, kipujen ja yltyneen tuulen takia voinut tehdä, mutta yllättävästi Contesti arpoi mulle hyvin matkaa melkein 30 km.
Lento:
https://www.xcontest.org/finland/lennot/tiedot:pvartia/4.6.2017/13:20
Luulin, että olisi antanut pisteitä vain kolmion koosta ja sen takia piti käydä sivutuulessa, mutta riskitön kentälle ja takaisin poukkoilu kannatti sekin näköjään hyvin.

Hinuri toimi hyvin ja sillä oppii kirjekurssinakin hinaamaan.
Dollya oli tarkoitus käyttää, mutta palikat jäi konttiin ja siksi piti odottaa starttihetkeä aika pitkään.
Tuohon keliin olisi nimittäin ollut parasta startata sillä tyyneen.

Kausi on aloitettu ja logistiikka on harjoiteltu eli seuraavaksi ehtii ajoissa kentälle.

Quick Reply

Name:
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview