ke-to

Started by Pekka, 27.06.2016 20:17:56

Previous topic - Next topic

Pekka

Näyttäisi olevan mahdollisia.
Ti en vielä oikein ehdi.
Ainakin ke treeni/koulutuskeliä, Hyvinkäälle lähinnä sopiva tuuli.

To vielä liian kaukana
Onko porukkaa jo lomilla/vapaana niin pääsisi ajoissa kentälle?

Jere

Keskiviikko ehkä ainut mahdollinen tälläviikolla mutta menisi varmaan lähelle 4 lähtö

Pekka

Ainakin koulutuslentoja tulisi ke illaksi.

Treenaaman pääsee ainakin. tietty ennuste voi  parantua tai heiketä vielä.

Jere

Ainakin yleisennusteessa tuuli muuttunut vähän reippaammaksi

Pekka

Luultiin, että tultiin liian myöhään ja keli loppuu ennen lentoja, kuten termoennuste väitti.

Mutta ekalla onnistuneella hinauksella noin viiden aikaan Jere nappasi hinauksesta noston  ja hävisi kentältä.
Ja piti hakea pellosta. Meni siis pari reilu tuntia hinauksen odottelussa.

Luulin että mun lennot oli siinä ja otin yhden liu'un ennen koulutusta kun Jere oli haettu takaisin.
Kyllähän pilviä oli mutta ei uskoa. Mutta jo hanauksessa huomasi että vielä lähtee nostoa.

Ruuvasin kilometriin myötätuulessa ja sitten vedin taljan kireälle ja kelluin takaisin.
Koko ajan oli nostoa ajelin vastatuuleen piippausten kera keskustan toiselle puolelle ja kiersin entisen kotitalon ja mutsin kämpän.
Korkeutta ei juuri hävinnyt vaan tuntui, että voi liukua ihan minne vaan huvittaa (nostojonon mukana). Oli kuin olisi pilvijonon alla painellut.

Kun palasin takasin kentälle, niin edelleen pelkkää nostoa. Sen verran hyvää että Targetillakin olisi pysynyt. ja kello oli yli kahdeksan ja pilvet hävinneet.

Aika pitkää sai ajella reippaalla vauhdilla että pääsi alas. N. 40 min tuli tiimaa ja paljon pidempääkin ehkä täyden tunnin olisi voinut kellua.
Osa ansiosta oli kyllä uudella Combatilla. Tuntui, että lehmän henkäyskin riittää kelluttamaan ja liukua riittää siipi kireällä ihan älyttömästi.
Vielä pitää opetella laskut. Nyt tökkäsin liian kovasta vauhdista kun iski paha tuuligradientti ja kantapäähän sattui kun liidin hyppäsi vähän.
Hyvinkään kenttä on kovempi pinnaltaan kuin muut. Vähän aikaa vähän rampana.

Viimeksi oli vastaava iltakeli joskus yli 10 vuotta sitten. Silloinkin piti tulla väkisin alas kun piti kouluttaa.
Nyt katselin vaan että kerhon siipiä alkoi levitä alhaalla eli ei tarvinnut komentaa hommiin.

Ei ikinä olisi uskonut kuinka hyvä keli tuli. Liukuja lähdettiin ottamaan. Molemmat kunnon hinaukset johti pitkään lentoon.
Termoennusteeseen ei sovi luottaa jos yleisennusteet on pahasti eri mieltä.
Tuulikin oli yllättävän kova ja silti keli toimi.

Jaska ja Minja sai myös hyvät korkeat kurssilennot.
Tyypillisesti pinnassa tuuli loppui, mutta ylhäällä ihan hyvä vastatuuli.
Keskikesällä vaan ei koskaan tule hyvä laskutuulta koulutuskeleissä jos on aurinkoista.

Jere

Joo tuli ensimmäinen pelto lasku. Toisella hinauksella varmaan lähempänä kuutta pääsin kentän päällä ruuvaamaan 1100m kattokorkeuteen. Aluksi nousi hitaasti muttakun sai vähän korkoja ja läyti hyvän ylitmen niin 2-4m/s nosti kokoajan. Kun katto tuli vastaan niin lähdin lähes ehjän pilvijonon alla myötätuuleen koilliseen ja lensin niin pitkään kuin nosto väylä oli suht yhtenäistä välillä sai vetää tosissaan ja ajaa laskevien puolelle ettei mennyt liian lähelle pilveä. Reilut 14km lensin irroituspaikalta myötätuleen hausjärvelle kunnes pilvijono loppui ja tarkoitus oli palata samaa väylää. Se olisi ehkä onnistunutkin kun olisi kääntynyt vähän aikaisemmin että olisi päässyt "pilviä hipoen" takaisin päin. Korkeutta oli kutenkin jo hävinnyt paljon ennenkuin pääsin ehjän pilvijonon alle ja nosto oli niin matalalla liian heikkoa. No puoleen väliin pääsin takasin päin ja sitten peltoon ihan onnistunut lasku. 38min tuli lennolla tiimaa ja oikein mukava lento:). Tiimaa olisi saanut varmaan paljon enemmän jos olisi jäänyt kentän laidalle pyörimään

Quick Reply

Name:
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview