Matalalentoa ja killuttelua uudella Aeros Combat C:llä

Started by kim, 02.03.2016 03:57:15

Previous topic - Next topic

kim

Keskustelua tuosta Aeroksen uusimmasta kokohiilikuituliitimestä on OZ:issa

http://ozreport.com/forum/viewtopic.php?t=46465&postdays=0&postorder=asc&start=0

Vaatii nykyään rekisteröitymisen jotta voi edes lukea. Kannatta vaivautua koska se vähäinen keskustelu, mitä on, on silti asiallisinta tuolla.

Sieltä poimittuna parit videot. Ensimmäinen on siisteimpiä matalalentopätkiä mitä mieleen tulee. Tuossa riippuliidin on omiaan. Varjoliidin ei etene ja purjelentokoneessa haisee lasikuitu eikä vuodenaika tuoksu avoviimassa.

Toisessa videossa pyöritään varjoliitimien ympäri, yli ja ali. Tuossa tuo Aeroksen lennossa säädettävä painopiste on varmasti aivan omiaan vajoaman optimointiin!

Mainittakoon, paitsi tuo painopisteen säädettävyys ja kokohiilikuiturunko -optio myös se että siipiputket ovat profiililtaan ovaaleja. Tällä väitetään olevan kaksi hyötyä:

Ensinmäinen on että jäykkyyttä saadaan hallitusti yhteen suuntaan ja joustoa vastaavanlaisest toiseen.

Toinen onkin vähän haistapaska väite, että ovaali siipiputki tekee siipiprofiilista tehokkaamman. Joo, profiilin kärkisäde sattuu pienenemään kun se ovaali on näköjään siihen suuntaan käännetty. Icaron laminaarissa tuo on toteutettu pyöreään siipiputkeen liimatulla vaahtomuovilla jo kauan sitten :)  .

Itse olen sitä mieltä riippuliitimien kehityksestä että se on joutunut polkemaan paikoillaan koska aerodynaamisia pintoja ei olla sallittu ko. luokkaan vaan kiinteäsiipiset liitimet ovat erikseen.

Aeros on näiden rajoitteiden sisällä silti viitseliäin. Se peräevä ei ole uusi juttu. Ainakin La Moutte:lla tällaista tarjottiin jo 90 -luvulla. Sen evän hyöty on, että kun se hoitaa nokka ylös (pitch- up tai diwe recovery) momentin, niin kärkisprogeja voidaan laskea huomattavasti alemmaksi. Silloin sprogi (syöksynoikasija ...eikun syöksynoikaisin, suomeksi) ei vastusta kun purje painaa takareunastaan alaspäin. Tapahtuu lähinnä kaartoa aloitettaessa. It is a Flex wing, it needs to flex. ... koska niitä spoilereita ei saa olla. Esteettisesti en pidä siitä evästä. Vähän kuin apupyörät moottoripyörässä. Muutoinhan suorituskykyiset liitimet ovat aina olleet luvattoman luokattoman hitaita reagoimaan painonsiirtoon sivulle ja aloittamaan kaarroksen.

Se evä mahdollistaa myös kapean siron siiven, joka saattaisi olla kiikkeränpuoleinen pelkällä sprogiratkaisulla. Glider design rule number one: There is no substitute for aspekt ratio ! Soumexi: Mitä kapeampi siipi, sitä paremmin flygaa.

Siihen evällä suunniteltuun malliin (Combat:eja saa evättöminäkin) on suunniteltu uusi lattakaavio. Keskilatoissa ei ole kuulemma enää ollenkaan reflex:iä, siis loppupäätä ei ole taitettu ylöspäin.

Niin ja, Icaro ovelasti kellutta kärkisprogejaan piiiitkän vajerin välityksellä niin että kun yksi menee vinksin toinen menee vonksin, mutta molempien painuessa rajoittuvat kriitiseen tasoon.

Notta semmoista triviaa ohessa :)  .


https://vimeo.com/146392507

https://vimeo.com/145686423

Jarmo

On kovia videoita, ja toi Oz Reportin keskustelu on ollu aika hienoa luettavaa. Combat C vaikuttaa tosi pätevältä peliltä. Kyllä evä on kova ;)
AVOID FLYING BELOW 2000

Pekka

Niinpä.
13.5 tilattu tammikuussa ja tulee Vapun paikkeilla.

Vanha 13L 2004 muuten on myynnissä ja koelennettävissä viikonloppuna.
http://ozreport.com/toc.php?8.020#2
Suunnilleen samaa valmistussarjaa kuin Olegin Australian kisoissa käyttämä.
Ei sentään ihan kevyt mutta kelluu ja liitää hyvin.

Pekka

Huomasin uuden Aeroksen liidinesitteen jonka Oggy oli laittanut nettiin.
Siinä on suositushinnatkin (Saksan alv).

https://drive.google.com/file/d/0B6FUpCE4C9a4WkR4c29RX1E4Q3M/view?pref=2&pli =1

On Googlen takana, en tiedä pääseekö katsomaan ilman tunnuksia.

Pekka

Matalalentoakin tuli kokeiltua ekassa keskeytyneesssä startissa. Hyvin sai hallintaan huonon lähdön. Ei johtunut siivestä.
Pyörät tukevat ja hyvät.

Toisella sai hyvin tuntumaa. Hinauksessa vakaampi kuin vanha.
Muutenkin takaevä tuntui todella vakaavan menoa.

Tuntuu kelluvan todella hyvin. Löysänä varmaan sama vajoama kuin vanhalla kireänä.
8,5 sivusuhde ja ovaalit siipiputket aika loivasti kaarevilla latoilla tuntuu olevan aika vahva yhdistelmä.

Laskussa oli vielä aika pyörteistä, mutta silti oli aika helppo tulla laskuun. Oli hyvä puuska, joten ei päässyt testaamaan laskuominaisuuksia.
Lopetusnopeus on varmaan matalampi kuin vanhassa. Loivennus oli tosi johdonmukainen.

Painoa aika mukavasti vähemmän kuin vanhassa. Etenkin siivenkärjet on paljon kevyemmät joten tottelee hyvin vaikka pitempi siipi.

Kaikinpuolin tuntui lentävän paremmin, mukavammin ja johdonmukaisemmin. Ei vanhakaan huono ollut.
Nostoihin meno oli erilaista ja ei keulinut vaan alkoi vaan nousta yhtäkkiä tasaisesti kun tuli rajumpi puuska tai nosto.

Trimminopeuden säätöä en vielä kokeillut enkä täyttä taljaa kun osuin todella laajoihiin laskeviin.
Luottamus siipeen oli liian hyvä ja olisi pitänyt varmistella eikä haahuilla.

Kasauksessa ja muuteenkin rakenteessa huomasi muutaman yksityiskohdan, jotka oli todella fiksusti toteutettu.
Älyttömän kätevä kasata. Kärkiä ei enää tarvinnut enää tähdätä paikalleen. Kärkitippeihin en enää koskaa tule koskemaan.

Liidintä koko rahalla vaikkei ollut halpa.

Quick Reply

Name:
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview