Pikkutrike projekti

Started by Jere, 08.01.2016 22:51:27

Previous topic - Next topic

Jere

Pikkutriken rakentamisen sain hyvään vauhtiin joulunaikana ja tavoite on saada se valmiiksi talvenaikana. Hyvien suunnitelmien ja 1:1 detalji kuvien ansiosta rakentaminen edistyy aika hyvin vaikka tekeekin huolellista ja viimeisteltyä työtä. Linkin takaa löytyy vähän kuvia. Kuvissa osia vasta sovitetaan yhteen. Pyöreäputki on selvästi haastavampi rakentaa kuin kanttinen/suorakaide profiili. Liitokset pitää suunnitella vähän erilailla mutta suurin haaste on kuitenkin pyören putken työstäminen. Olisi todella hankalaa jos ei olisi esim pylväsporakonetta mutta ei tuosta pyöreästäkään mikään mahdottumuus ole tehdä. Aika vähillä työkaluilla tuo kuitenkin onnistuu rakentaa. Innostan muitakin rakentelemaan jos vain uskoo suoriutuvansa hommasta. Jaan mielellään kokemuksia rakentamisesta ja voin ottaa kuviakin kunhan projekti etenee. Huolellinenhan tuon rakentamisessa on syytä olla. Olisi hyvä jos jollain muullakin olisi pikkutrike niin saataisiin ehkä movalla lentäjiä innostumaan triken kautta riippuliitoon niinkuin itselle aikanaan kävi kun bongasin netistä pikkutriken ja sitäkautta innostuin lajista ja päädyin sitten riippuliitokurssille.

Kuvia:
https://onedrive.live.com/?id=B814D2BD3B1C760E%217498&cid=B814D2BD3B1C760E

kim

Go Jeppe ! Tenhoa lainaten: "Siitä tulee hyvä" !

Ja jos kusee, niin Otto Lilienthalia lainaten: "Uhrauksia on tehtävä"  :) .

Hyvältä näyttää, ja jokunen "Mr Murphy kerroinkin" pyörii mukana :) .

Jere

En saanut viimeviikolla talvilomalla trikeä ihan valmiiksi mutta aika hyvään malliin kuitenkin. Vielä pitäisi asentaa moottori, tankki ja kaasu vaijerit ym. Sen jälkeen trike riippumaan ja tarkistaa vielä painopiste ennenkuin leikkaa "kallonhalkaisuputken" oikeaan mittaan ja tekee ylös tuon liitoksen. Siihenkin on jo osat tehtynä. Lisäksi pitää tietysti tehdä hangbolock siipeen ja kuiduttaa tuo penkki tuohon kehään ettei ole pelkkien pulttien varassa. Muuten onkin enää sitten viimeistelytyötä ja pitää kasata tuo uudestaan kun nyt olen kasannut sen vain pultinpätkillä jota on sattunut löytymään. Kaikki irroitettavat liitokset tulee läpitapeilla joissa sokka toisella puolella tai pultti+siipimutteri+sokka. Kasaamiseen ja purkemiseen kuljetuskuntoon ei siis tarvitse kuin sormia. Rosteri osia on joutunut tekemään aika massiivisen määrän ja se on syönyt aikaa. Erikoisuutena päädyin kuitenkin loppujenlopuksi tekemään tähän ne kaasujouset kovien laskujen varalta. Tarkoitus on että normaalisti ne ei jousta ollenkaan mutta kovemmassa iskussa syö energian pois ja säästää rakenteita ja selkää. Maassa painopiste tässä on aika korkealla alarunkorakenteen takia kun on kaksi suoraa putkea päällekkäin. Lisäksi etupyörä on suht kookas 310mm (takapyörät 260mm). Tamän takia myös raideväli on aika reilu ja todella tukevalta vaikutti kun vähän mäkeä laskin tuolla. Linkin takaa löytyy vähän kuvia viimeviikon aikaansaannoksista:
https://onedrive.live.com/?id=B814D2BD3B1C760E%219694&cid=B814D2BD3B1C760E

Jere

Kahtena vkl olen pääsyt talviloman jälkeen trikeä rakentelemaan. Nyt on moottori mittareineen, bensaletkuineen, tankkeineen ja vaijereineen paikalla ja sisäänajoa tehty 2h maassa. Hienosti käy moottori ja on yllättävän hiljainen kun siinä on vähän parempi vaimennin kun Moster 185 Classic versiossa ja iso 130cm hiilikuitu potkuri. Maalasin myös alumiini putket niin tuli vähän siistimmän näköinen eikä hapetu. Vielä pitäisi hangblock tehdä ja asentaa pelastusvarjo, turvavyöt ja turvaliina rungon sisälle. Linkin takana pari kuvaa
https://onedrive.live.com/?id=B814D2BD3B1C760E%2112414&cid=B814D2BD3B1C760E

kim

#4
Jere, sit jos tuo lentää :-), niin ideaa hifistelyyn.

Ts. Tuoreinta tuoretta opetusmateriaalia siitä kuinka pirusti pyöreällä putkella on vastusta.

Fluid Dynamics of Drag Part IV short.wmv

...Eli, nyrkkisääntö : Virtaviivainen muotosuoja vähentää vastuksen noin 1/10 osaan!

Checkaa tämä ulos myös:

Huom. ! Klikkaa sitä kuvaa jossa lukee "litestream"  (ei tartu linkkipolkuun) .

https://www.willswing.com/accessories/wills-wing-control-bars/

Kim.

Jere

Tottakai se lentää 8)
Ihan tärkeimpänä asianahan mulla ei ollutkaan tässä tuo aerodynamisuus kun tulee lähinnä moottorilentoon vaan että eka trike olisi vaan jämäkkä ja turvallinen ja NOPEASTI kasattavaissa että pystyy näppärästi heittää kattotelineille mukaan.
Mutta oli toki tarkoitus hifistellä nuita muotosuojia kunhan on trike koelennetty että se muuten pelaa niinkuin on tarkoituskin. Ja viimeistään sitten ne täytyy ehdottomasti olla jos aikoo termiikissä vapaata lentää tuolla. Toki sitten pitäisi olla myös katteet.
Toinenvaihtoehto on että teen myöhemmin toisen termiikkitriken missä on pienempi moottori, taittolapapotkuri ja taittuvat pyörät:)

Mites kim sinun trike projekti ;)

Jere

Muotosujia varten minulla on jo ohutta PVC puovia

Jere

Viikonloppuna sain hangblockin tehtyä se korjattua pienen bensansaanti ongelman. Siipi istuu trikeen suunnitelmien mukaan ja takavaijerit jää 20cm irti potkurista siipi täysin työnnettynä. Myöskään köliä ei tarvitse katkasta. Käytäntö kuitenkin osoitti että speedbar olisi saanut tulla hieman alemmas. Aiheuttaisi jonkun verran remonttia jos lähtisi lyhentämään putkia kun pitää tehdä käytännössä nuo liitokset uusiksi. Toisena vaihtoehtona mietin apukahvoja speedbarin alapuolelle niin jäisi pelivaraa jos jossain tulevassa siivessä on korkeampi ohjauskolmio. Turvavöitä, pelastusvarjoa ja rungonsisälle tulevaa turvaliina en kerennyt vielä saada mutta kävin kuitenkin vähän testaamassa ja lensin kolme matalaa lentoa. Hyvin tuntui ihan pelaavan kunhan kaasupolkimen liikettä pidentää (nyt aivan liian herkkä). Iskarit ovat 1000N jäykkyiset mutta jaksavat juuri ja juuri olla pitkänä kun koko kuorma on päällä mutta käännöksissä ulompi antaa periksi ja trike kallistelee. Näin oletin käyvänkin ja tarkoitus on löytää sopiva ja KEVYT kierrejousi tuohon kaasujousen päälle että joustosta tulee tarpeeksi progressiivinen. Linkin takaa löytyy aika paljon kuvia erityisesti mm. moottorin kiinnityksestä (kimille) ja hangblokista sekä pieni videonpätkä koekäytöstä
https://onedrive.live.com/?id=B814D2BD3B1C760E%2112941&cid=B814D2BD3B1C760E
   

Jarmo

Onnittelut! Mahtava projekti, ja oot saanu tosi nopeesti tosi paljon aikaiseksi.
AVOID FLYING BELOW 2000

Pekka

#9
Eiköhän laite saada teknisesti lennettäväksi.

Trikesäännöstö vaan on enää koulutuksen hidasteenä kun se on puutteellisuudessaan ja sekavuudessaan 90 lukulaisten edeltäjiensä mukaista tasoa vaikka onkin tuoreempi. Virastokaan ei ole ihan helppo vastus välttämättä.

Siis mä ja Mikko voidaan kouluttaa Etelän Liitäjissä vaan jaloilta lähteviä lentoja toistaiseksi kun ei ole ilmoitettu trikekoulutuksesta etukäteen.
1-paikkaisia saataisiin muuten kouluttaa

No sekin onnistuu kun toi trikesiipi on mun vanha moskiittosiipi ja Target on myös käytössä.

Toinen mielenkiintoinen operaatio on vielä laitteen luettelointiin liittyvä paperityö ja punnitus sekä vakuutus.
http://www.trafi.fi/ilmailu/ilma-alusrekisteri/liitimen_luettelointi

Mulla vaan ei ole kokemusta siitä.

Täytyy oma saada valmiiksi vuodenvaihteeseen, että ehtii kesäksi saada paperit kuntoon.

Luetteloinnissa on se ikävä piirre, että se liitetään nimenomaan siipeen. Eli siiven vaihto pitäisi aina hakea uusiksi.
Aikanaan koitin saada liitettyä sen alaosaan, jolloin tilanne olisi helpompi.

Jere

Koska pikkutrikejä on suht heikosti markinnoilla niin yksivaihtoehto voisi olla myös varjoliitotrike jonka muokkaisi riippuliitoon. Niihin saa kulemma valmiinakin putkisetin riipparia varten. Varjollitotrikejä näkyy kuitenkin olevan silloin tällöin myynnissä.

Aika sekava toi säännöstö tosiaan on. Kuinkahan nuo varjoliitäjät kouluttaa nuo varjoliitotriket. Sehän on säännöissä käytännössä saman luoka laite. Ja olisikohan kaksipaikkaisilla lentävillä tietoa asiasta

Jere

Viimeinkin sain triken viimeisteltyä lentokuntoon ja siipeen tupla vaijerit paikalleen ja pääsin lentämään koelennot sunnuntaina. Lennot meni aika myöhäseen kun odottelin että viimeisetkin termikki puuskat häviävät. Kaksi lentoa lensin ja tiimaa kerkesi kertyä noin 45min ennenkun alkoi hämärtää. Välillä piti käydä maassa lämmittelemässä. Lentoon lähdöt ja laskut sujuivat ilman pienintäkään ongelmaa eli jopa paremmin mitä osasin odottaa. Muutenkin trike toimi kuin ajatus ja 10min lennon jälkeen se tuntui jo tutulta vehkeeltä. Myös kaikki säädöt kuten trimminopeus ja speedbarin sijainti trimmissä osuivat todella hyvin kohdalleen. Läpäreitä olisi voinut treenata jo ekalla kerralla vähän enemmän mutta ei malttanut tulla alas. Toki triken kontrolli treeniä tuli kun lensi pitkiä matkoja jäänpäällä matalalla 1-2m korkeudessa. Maanantaina ei enää olosuhteet olleet niin hyvät niin en viitsinyt lähteä lentämään. Yleisöä kertyi puoli kylää katsomaan ja taas sai laji positiivistä julkisuutta. Nyt vain odottelemaan milloin pääsee uudestaan. Tämä tuo kyllä aivan uuden ulottuvuuden tähän riippuliitoon. Mahtavaa hommaa!

https://www.youtube.com/watch?v=3MtQASm9hh4&t=8s

https://www.youtube.com/watch?v=raMcPcuEVhg&feature=youtu.be

Jere

Nyt pääsin kokeilemaan trikeä pyörien kans. Vielä jäi tarkat suoritusarvot mittaamatta mutta läpäreitä tuli lennettyä ja kymmenkunta lentoa kertyi eilen. Pitkään piti odottaa kelin rauhoittumista ja jonkinverran kupli tuo kenttä tosi myöhäänkin kun aurinko oli lämmittänyt kentän hyvin päivällä ja vieressä oli osittain jäässä oleva järvi.
https://www.youtube.com/watch?v=riQHYAtLc6E

Quick Reply

Name:
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview