Kirjoittaja Aihe: ATOS Vinssihinaus Kiikalassa  (Luettu 2408 kertaa)

Poissa Jarmo

  • Administrator
  • *
  • Viestejä: 982
ATOS Vinssihinaus Kiikalassa
« : 17.08.2015 18:41:54 »
Tässä on video mun lennosta Kiikalassa viime lauantaina. Ei sisällä mitään kovin raflaavaa materiaalia, mutta erikoisuutena on se että hinaus tehtiin purkkarivinssillä. Suurin huoli mulla oli se, että kilot menee täysille liian nopeasti, joten sanoin hinaajalle että startti mieluummin liian hitaasti kuin liian nopeasti. Muuten hinaus oli tosi mukava, ja siipi lähti nousemaan mukavasti kun täydet kilot tuli päälle. Nostot ja laskut tuntuivat vähän erilaisilta kuin taittopyörällä, mutta ero oli samaa luokkaa kuin jos ajaisi polkupyörällä löysillä tai täysillä renkailla. Laskussa ei ollut ihan täydet laipat päällä, joten se meni pitäksi. Laskukierros vaatii vielä hiomista, mutta kyllä se siitä.

Lennon track löytyy täältä: http://www.xcontest.org/world/en/flights/detail:naranek/15.8.2015/12:28
ATOS V Flight using Sailplane Winch

AVOID FLYING BELOW 2000

Poissa Pekka

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1898
Vs: ATOS Vinssihinaus Kiikalassa
« Vastaus #1 : 17.08.2015 22:06:13 »
Tolla laitteella oppii huonoille tavoille kun ei tarvi siirtää jalkoja ohjatessa.
Hinauskin ihan liian helpon näköistä.

Poissa Pekka

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1898
Vs: ATOS Vinssihinaus Kiikalassa
« Vastaus #2 : 18.08.2015 08:08:39 »
Kitkahinaus kannattaa jatkossa aloittaa ehkä jopa täysillä paineilla. Alkustarttivetokin paranee samalla.
Tavalliset liitimet voisi hyvin vetää nykyisiä isommilla kun kuski keventää kaasua, jos alkaa yhtään vikuroida.

Alkunousu vaikutta aika paljon lopulliseen korkeuteen monestakin syystä. Ylempänä mm on parempi vastatuuli.
Myös vapaan narun pituus voi olla pidempi startissa kun liidin nousee nopeammin päälle.

Jos lähden dollyltä niin en tarvi toista narua ja eka laukaisu jää pois. Silloin voi myös lähteä aika täysillä paineilla.
Hinausvauhtikin on paremmin hallittavissa nousun alkuvaiheissa kun ei tarvita rajua kiihdytystä.
Kevyiden alkupaineiden päätarkoitus on kompensoida purkunopeuden mukaan kasvavaa vetovoimaa sekä helpottaa ekaa laukaisua. Sekä pyörteistä keliä.
Jos näitä ongelmia ei ole ja on kokenut pilotti, niin alkupaine voi olla selvästi isompi.

Kun näyttää aika tyyneltä keliltä, näitä voi kokeilla tällä viikolla lisää.