Riippu- ja varjoliito
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
20.01.2018 13:47:37

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
7192 viestiä 1768 aihetta kirjoittanut 185 jäsentä
Uusin jäsen: pappatunturi
* Etusivu Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy
Riippu- ja varjoliito  |  Yleinen keskustelu  |  Riippuliito  |  Vaaratilanteet  |  Aihe: Taittuvien latanpäiden aukeaminen itsestään « edellinen seuraava »
Sivuja: [1] Vastaus Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Taittuvien latanpäiden aukeaminen itsestään  (Luettu 1849 kertaa)
Pekka
Hero Member
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 1792


« : 12.04.2015 23:06:30 »
Vastaa lainaten

DHV on selvittänyt yhden onnettomuuden taustoja ja syyksi selvisi itsestään auenneet latanpäät.

Saksankielinen juttu:
http://www.dhv.de/web/medien/archiv/artikel-archiv/sicherheit/drachen-clips-im-test

Pidätysmekanismi kuluu ja siksi vanhat latanpäät voivat aueta itsestään rasituksessa.
Lämpö heikentää myös oleellisesti pidätyskykyä.

Ratkaisuksi DHV suosittelee että käytettäisiin narusta, kuminarusta tai nippusiteestä tehtyjä lukituksia, jotka parantavat pidätysvoimaa oleellisesti.

Täytyy itsekin tarkistaa omat. Kun siipi on töksähtänyt pahemmin maahan tai johonkin esteeseen mullakin on noita välillä auennut.
Joskus lennon jälkeen olen yksitäisen latan huomannut olevan auki. Noita pitää varmaan olla useampi auki, että vakavuus kärsii liikaa.
Tuosta jutusta en oikein saa käsitystä, voiko ne lennon aikana aueta vai onko latat auenneet jo ennen lentoa.
Jos pään geometria on fiksusti suunniteltu, niin latan pituussuuntaisen voiman pitäisi puristaa myös lukituspuolta kiinni eikä auki.

Lähimpänä kärkeä olevat latat ovat ohjauksen puoltamiselle kriittisimmät ja taidan vaihtaa ainakin ne uusiin kun mun leija on jo 10 v. vanha.

Avautumisvoimat ovat mitattavissa ohjeen mukaan.
Luulen että jos niiden aukeamisvoimia rupeaa usein mittailemaan eli väkisin aukomaan, mekanismi kuluu voimakkaasti jokaisesta väkisin aukaisusta.
Parempi testata niin ettei lukko aukea, mutta kestää halutun voiman. Jos ei kestä niin heitän pois.
tallennettu
Jarmo
Administrator
*
Poissa Poissa

Viestejä: 968



« Vastaus #1 : 01.05.2015 10:28:00 »
Vastaa lainaten

Tästä on parhaillaan vilkasta keskustelua Oz Reportin foorumilla. Saksassa oli testattu latanpäiden vaikutusta, ja koelentäjä oli joutunut heittämään pelastusvarjon testauksen aikana.

Minua on ihmetyttää se, että jos tämä on näin vakava ongelma, niin miksi tämä huomataan vasta nyt. Luulisi että auenneita latanpäitä ja muitakin vastaavia epäsymmetrisyyksiä on ollut siivissä aikaisemminkin.

Ilmeisesti ongelma tulee nimenomaan silloin, jos tekee kovasta vauhdista jyrkän kaarroksen, jolloin G-voimat lisääntyvät. Silloin siipi saattaa lukkiutua spiraaliin ja menettää korkeutta nopeasti. G-voimien takia pelastusvarjon heittäminen voi olla myös vaikeaa.
tallennettu

AVOID FLYING BELOW 2000
Pekka
Hero Member
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 1792


« Vastaus #2 : 09.11.2015 22:38:34 »
Vastaa lainaten

Airbornelta on tullut turvallisuustiedote koskien latanpäitä.
http://www.airborne.com.au/images/aw_directives/SB-019.pdf

Myös Aeros suosittelee toimimaan ohjeen mukaan.
Käsittääkseni kaikki muutkin paitsi Moyes käyttää samoja Airbornen osia.

Se millä saa lukon kulumaan etenkin uloimmista latoista on lisäksi lattojen tökkiminen maahan ja muihin esteisiin laskuissa ja muussa liikuttelussa.

Lunta ja hiekkaa menee myös usein avoimeen rakoon ja ne pitäisi poistaa ennen kuin väkisin koittaa avata liitosta.

Itse aloin kesällä vaihtamaan uloimpien lattojen osia ja kyllä ne oli mun Combatin ehkä 100-150 tunnilla jo ihan loppuun kuluneet.
Kaikki olisi ohjeen mukaan vaihdettava määräajoin.
tallennettu
Sivuja: [1] Vastaus Tulostusversio 
Riippu- ja varjoliito  |  Yleinen keskustelu  |  Riippuliito  |  Vaaratilanteet  |  Aihe: Taittuvien latanpäiden aukeaminen itsestään « edellinen seuraava »
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines | Taustakuva: Toni Rosendahl Validi XHTML 1.0! Validi CSS!