Taittuvien latanpäiden aukeaminen itsestään

Started by Pekka, 12.04.2015 23:06:30

Previous topic - Next topic

Pekka

DHV on selvittänyt yhden onnettomuuden taustoja ja syyksi selvisi itsestään auenneet latanpäät.

Saksankielinen juttu:
http://www.dhv.de/web/medien/archiv/artikel-archiv/sicherheit/drachen-clips-im-test

Pidätysmekanismi kuluu ja siksi vanhat latanpäät voivat aueta itsestään rasituksessa.
Lämpö heikentää myös oleellisesti pidätyskykyä.

Ratkaisuksi DHV suosittelee että käytettäisiin narusta, kuminarusta tai nippusiteestä tehtyjä lukituksia, jotka parantavat pidätysvoimaa oleellisesti.

Täytyy itsekin tarkistaa omat. Kun siipi on töksähtänyt pahemmin maahan tai johonkin esteeseen mullakin on noita välillä auennut.
Joskus lennon jälkeen olen yksitäisen latan huomannut olevan auki. Noita pitää varmaan olla useampi auki, että vakavuus kärsii liikaa.
Tuosta jutusta en oikein saa käsitystä, voiko ne lennon aikana aueta vai onko latat auenneet jo ennen lentoa.
Jos pään geometria on fiksusti suunniteltu, niin latan pituussuuntaisen voiman pitäisi puristaa myös lukituspuolta kiinni eikä auki.

Lähimpänä kärkeä olevat latat ovat ohjauksen puoltamiselle kriittisimmät ja taidan vaihtaa ainakin ne uusiin kun mun leija on jo 10 v. vanha.

Avautumisvoimat ovat mitattavissa ohjeen mukaan.
Luulen että jos niiden aukeamisvoimia rupeaa usein mittailemaan eli väkisin aukomaan, mekanismi kuluu voimakkaasti jokaisesta väkisin aukaisusta.
Parempi testata niin ettei lukko aukea, mutta kestää halutun voiman. Jos ei kestä niin heitän pois.

Jarmo

Tästä on parhaillaan vilkasta keskustelua Oz Reportin foorumilla. Saksassa oli testattu latanpäiden vaikutusta, ja koelentäjä oli joutunut heittämään pelastusvarjon testauksen aikana.

Minua on ihmetyttää se, että jos tämä on näin vakava ongelma, niin miksi tämä huomataan vasta nyt. Luulisi että auenneita latanpäitä ja muitakin vastaavia epäsymmetrisyyksiä on ollut siivissä aikaisemminkin.

Ilmeisesti ongelma tulee nimenomaan silloin, jos tekee kovasta vauhdista jyrkän kaarroksen, jolloin G-voimat lisääntyvät. Silloin siipi saattaa lukkiutua spiraaliin ja menettää korkeutta nopeasti. G-voimien takia pelastusvarjon heittäminen voi olla myös vaikeaa.
AVOID FLYING BELOW 2000

Pekka

Airbornelta on tullut turvallisuustiedote koskien latanpäitä.
http://www.airborne.com.au/images/aw_directives/SB-019.pdf

Myös Aeros suosittelee toimimaan ohjeen mukaan.
Käsittääkseni kaikki muutkin paitsi Moyes käyttää samoja Airbornen osia.

Se millä saa lukon kulumaan etenkin uloimmista latoista on lisäksi lattojen tökkiminen maahan ja muihin esteisiin laskuissa ja muussa liikuttelussa.

Lunta ja hiekkaa menee myös usein avoimeen rakoon ja ne pitäisi poistaa ennen kuin väkisin koittaa avata liitosta.

Itse aloin kesällä vaihtamaan uloimpien lattojen osia ja kyllä ne oli mun Combatin ehkä 100-150 tunnilla jo ihan loppuun kuluneet.
Kaikki olisi ohjeen mukaan vaihdettava määräajoin.

Quick Reply

Name:
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview