Riippu- ja varjoliito
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
18.01.2018 23:01:14

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
7191 viestiä 1768 aihetta kirjoittanut 185 jäsentä
Uusin jäsen: pappatunturi
* Etusivu Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy
Riippu- ja varjoliito  |  Yleinen keskustelu  |  Trike  |  Aihe: Pakkomurtovarokkeen käyttö hinauksessa « edellinen seuraava »
Sivuja: [1] Vastaus Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Pakkomurtovarokkeen käyttö hinauksessa  (Luettu 3007 kertaa)
JuhaHerrala
Newbie
*
Poissa Poissa

Viestejä: 13



« : 28.04.2013 17:16:00 »
Vastaa lainaten

Käsittääkseni Suomessa on käytetty paksumman nailonköyden välissä ohuempaa köydenpätkää taikka joitakin säikeitä on katkaistu (siellä missä varoketta ylipäätään käytetään).

Saksassa vinsseissä käytettävän vaijerin vuoksi varoke on aina käytössä. Varoke on teräskotelossa suojassa oleva alumiiniliuska josta kuva ohessa.
http://www.dhv.de/web/piloteninfos/ausbildung/winden-und-ul-schlepp/schlepp-abc/sollbruchstellen/

UL-hinauksessa hinattavan päässä 80 kg varoke (normaalisti pääosa köydestä jää hinaajalle) ja hinaajan päässä 100kg (laukeaa irtoköyden tarttuessa johonkin).

Australiassa laukaisuun käytetään köysikytkimiä ja varoke rakennetaan kahden renkaan väliin ohuesta "kalastajanlangasta". Jokaiselle hinattavalle suositellaan oman painon mukaista varoketta. Renkaiden käyttö ei onnistu suomessa käytettyjen mekaanisten kytkinten kanssa.
Tästäkin kuva ohessa.


* varoke.jpg (9.29 kilotavua, 200x150 - tarkasteltu 372 kertaa.)

* weakLink.png (60.08 kilotavua, 726x466 - tarkasteltu 371 kertaa.)
tallennettu
Jarmo
Administrator
*
Poissa Poissa

Viestejä: 968



« Vastaus #1 : 28.04.2013 23:04:31 »
Vastaa lainaten

Näistä on ollut vastikään juttua Oz Reportin foorumillakin. Siellä saksalaisten uusi hieno insinööritaidonnäyte on kylläkin haukuttu maan rakoon Cheesy
tallennettu

AVOID FLYING BELOW 2000
Pekka
Hero Member
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 1791


« Vastaus #2 : 29.04.2013 18:16:19 »
Vastaa lainaten

En ymmärrä miksei Suomessa renkaita voisi korvata esim. kahdella 3 mm ketjulukolla ja langat väliin.
Kyllä senkin hinauskytkimeen pitäisi voida kytkeä. Voi käyttää henkilökohtaisiakin lankoja.
tallennettu
kim
Full Member
***
Poissa Poissa

Viestejä: 215


« Vastaus #3 : 29.04.2013 23:50:26 »
Vastaa lainaten

Eikai sitä itse rengasosaa tarvitse kytkimeen kiinnittää ? Varoke voi olla jonkun matkaa pilotista tai hinurista. Ne renkaat mahdollistaa että tuota "kalastajanlankaa" voi kiertää useamman kierroksen tasalaatuisella kitkalla renkaiden kautta, eri murtolujuuksia varten.

Jokin pelkkä heikompi narunpätkä toimii myös varokkeena, mutta solmut, niiden tyyppi ja laatu muodostavat heikoimman kohdan.

Vaikkakin tuo "kalastajalanka" joka on"Cortland 130 lb Greenspot braided Dacron Tolling" tai jotain "brick layers twine" http://ozreport.com/1208875620  onkin "standardi" ...Niin silloin kun ovat sen kestävyyttä mitanneet, niin narukelojen eri erien murtolujuus vaihtelee.

Tuosta varokkeen murtolujuudesta ovat jaksaneet vääntää kättä iät ja ajat. Riittääkö suomipojalle attä naru on itsessään sellaista sopivasti prakaavaa ?


Otetaanko tähän saman alle se hinausnarun pituuden pähkäily ?

Siitäkin riitti paljon juttua OZ reportissa muutamia vuosia sitten. Se pitäis myös olla just semmoinen sopiva mitoitukseltaan että hinuri ja hinattava lentäisivät suunnilleen samassa ilmamassassa.

Muutama linkki:
http://www.itv.com/news/central/story/2013-02-04/hang-glider-death-inquest/
http://ozreport.com/12.084#1
http://ozreport.com/9.042#3
tallennettu
JuhaHerrala
Newbie
*
Poissa Poissa

Viestejä: 13



« Vastaus #4 : 01.05.2013 21:53:26 »
Vastaa lainaten

Minäkin ymmärrän, että toisen renkaan voisi kiinnittää hinausköyteen ja toisen renkaan ja kytkimen väliin vielä vaikka puolimetrinen köydenpätkä.

Pitänee kirjautua tonne Oziin jotta saan lisää taustatietoa.

1995 Saksassa hinauskurssilla käytettiin noita murtovarokkeita joten ne saksalaiset on parikymmentä vuotta niiden kanssa tunanneet. Minä miitä katkoin noin 5 kappaletta opetellessani triken perässä lentämistä joten voin omakohtaisesti todeta niiden toimivan hienosti. Jokainen katko oli ihan oma lentovirhe ja varoke esti joutumisen mihinkään kriittiseen tilanteeseen.

Tästä varokkeesta näyttää tulevan paljon juttua joten ehdotan että se hinausköysi avataan omaksi keskusteluksi samoin kuin "bridle" elikkä naruviritys joka lähtee ripustuspisteestä muutaman metrin hinattavan eteen kytkimelle ja siitä sitten hinattavan rintaan. Laitan siitä vaikka Aussien kuvan joka selittää toimintaa tarkemmin.
tallennettu
Jarmo
Administrator
*
Poissa Poissa

Viestejä: 968



« Vastaus #5 : 02.05.2013 18:05:37 »
Vastaa lainaten

Oziin kannattaa tosiaan rekisteröityä. Siellä on paljon hyvää keskustelua kaikesta riippareihin liittyvästä. "Mitäänhän en asiasta tiedä," mutta varmaan sekä naru että mekaaninen murtovaroke toimii oikein käytettynä hyvin, koska niitä kerran on käytetty niin pitkään. En välttämättä lähtis tässä kehittämään ainakaan mitään uutta ratkaisua, kun useita valmiitakin on jo olemassa.
tallennettu

AVOID FLYING BELOW 2000
JuhaHerrala
Newbie
*
Poissa Poissa

Viestejä: 13



« Vastaus #6 : 12.05.2013 13:39:27 »
Vastaa lainaten

sielläpäs onkin ozissa monipuolinen keskustelu murtovarokkeista ja mielipiteitä riittää, vain yksimielisyys puuttuu. Mielenkiintoista, että myös "yksinkertainen on kaunista" saa kannatusta ja koukkupuukko näyttää jossain muuallakin olevan se ratkaisu.

Saksassa en koko puukosta tiennyt mitään ja olen sen oppinut mukaan ottamaan vasta täällä suomessa. Täällä taas on mieltä vaivannut murtovarokkeen puute, mutta eipä sitä puukkoakaan ole tarvinnut käyttää ja niitä varokkeitakin meni Saksassa vain trikehinausta opetellessa.

Onkos kukaan koskaan kokeilumielessä viiltänyt narua poikki hinauksen loppuvaiheessa (turvakorkeus), miten se katkeaa erilaisilla veitsivirityksillä?
Tästähän voisi ensi kesänä tymäpäivänä tehdä oikein tiedettä ja kirjoittaa kokemuksista tänne palstalle.

tallennettu
Sivuja: [1] Vastaus Tulostusversio 
Riippu- ja varjoliito  |  Yleinen keskustelu  |  Trike  |  Aihe: Pakkomurtovarokkeen käyttö hinauksessa « edellinen seuraava »
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines | Taustakuva: Toni Rosendahl Validi XHTML 1.0! Validi CSS!