Mitä vaaditaan riippuliito trike pilotiksi tulemiseen

Started by Terok, 05.01.2013 01:33:33

Previous topic - Next topic

Terok

Otsikko kertookin kaiken oleellisen, nyt on tahkottu varjoliito movalla usempi vuosi ja vähän kaipaisi matkavauhtia enempi. Mitä riippuliito triken lupakirjaan tarttee tänäpäivänä?

Pekka

Varjoliidosta saa hyvitystä yleisen ilmailuosaamisen säähän, säännöstöön ym. liittyen.
Ohjaus on eri eri pitää opettaa teoria ja opetella.
OPS M2-9 sanoo että 60 lentoa.

Ei vaan kukaan taida olla kirjoittanut uuteen määräyksen sovitettua koulutusohjelmaa.
Täytyy aloittaa se hanke loppukuusta, jollei liitto ole edennyt asiassa. En vuoteen ole lollut mukana kuvioissa.

Lisäksi ainakin 2-paikkaisten luettelinnissa Trafiin on isoja ongelmia, jotka pitäisi ratkaista.

Etelän liitäjät pyrkii järjestämään koulutusta ainakin omille jäsenilleen, varmaan yhteistyössä kesällä mutta vaatii paljon järjestelyjä vielä.

Pekka Vartia

Terok

Quote from: Pekka on 05.01.2013 11:40:25
Varjoliidosta saa hyvitystä yleisen ilmailuosaamisen säähän, säännöstöön ym. liittyen.
Ohjaus on eri eri pitää opettaa teoria ja opetella.
OPS M2-9 sanoo että 60 lentoa.

Ei vaan kukaan taida olla kirjoittanut uuteen määräyksen sovitettua koulutusohjelmaa.
Täytyy aloittaa se hanke loppukuusta, jollei liitto ole edennyt asiassa. En vuoteen ole lollut mukana kuvioissa.

Lisäksi ainakin 2-paikkaisten luettelinnissa Trafiin on isoja ongelmia, jotka pitäisi ratkaista.

Etelän liitäjät pyrkii järjestämään koulutusta ainakin omille jäsenilleen, varmaan yhteistyössä kesällä mutta vaatii paljon järjestelyjä vielä.

Pekka Vartia

2-paikkainen olisikin kiinnostulsen kohteena niin saisi emännänkin mukaan harrastukseen noh pitänee odotella ja kattoa miten homma kehittyy.. Missä hinnoissa käytetyt vehkeet liikkuu / uudet ei ollut arilla hintoja web sivuilla kuten paramoottoreissa kun tilasin uuden sieltä. Vai mistä niitä kannattaa alakaa katteleen

juhani hannonen

Onhan näitä trikejä myynnissä, Apollo Jet Star, Rotax 582 koneella, nelilapainen woodgom säätöpotkuri, 15 m2 siipi, vm 2007, tunteja noin 210 takana ja Suomen rekisterissä.


juhani

Terok

Quote from: juhani hannonen on 05.01.2013 19:06:11
Onhan näitä trikejä myynnissä, Apollo Jet Star, Rotax 582 koneella, nelilapainen woodgom säätöpotkuri, 15 m2 siipi, vm 2007, tunteja noin 210 takana ja Suomen rekisterissä.


juhani

Missä hinnoissa tuommoinen pyörii??? en kyllä tiiä yhtään sopiiko se aloittelevalle pilotille mutta hinta suunta varmaankin sama

ps. kauanko menee kun ylläpito hyväksyy rekisteröitymisen

juhani hannonen


Jarmo

Ylläpito pahoittelee hyväksymisviivettä. Yleensä nuo on hoidettu päivän sisällä, mutta nyt kävi lapsus. Manuaalinen hyväksyntäkierros on valitettavasti pakko olla, koska spammerit yrittävät luoda uusia tunnuksia melkoista vauhtia. Näin pidetään palsta roskapostivapaana :)
AVOID FLYING BELOW 2000

TeacDance

Tero Koskela
------------------------------------
Pairtec avoin yhtiö
www.pairtec.com
Ylivieska

- Tuotteiden 3D suunnittelu
- CNC-Koneistus
- Pintakäsittely

TeacDance

Quote from: Pekka on 05.01.2013 11:40:25
Varjoliidosta saa hyvitystä yleisen ilmailuosaamisen säähän, säännöstöön ym. liittyen.
Ohjaus on eri eri pitää opettaa teoria ja opetella.
OPS M2-9 sanoo että 60 lentoa.
Kai tässä suoraa koulutetaan kumminkin trikellä lentään että ei tartte vapaata ensin lentää se ei ole koskaan oikein ollut mun juttu varjoliidossakaan.

Quote from: Pekka on 05.01.2013 11:40:25
Ei vaan kukaan taida olla kirjoittanut uuteen määräyksen sovitettua koulutusohjelmaa.
Täytyy aloittaa se hanke loppukuusta, jollei liitto ole edennyt asiassa. En vuoteen ole lollut mukana kuvioissa.
Saatko tarkistettua onko edennyt ainakin mova puolella ne tekee kovasti uutta ohjelmaa suoraan Moottoroidun
B-ryhmän liitimen Koulutusohjelmaan.

Quote from: Pekka on 05.01.2013 11:40:25
Lisäksi ainakin 2-paikkaisten luettelinnissa Trafiin on isoja ongelmia, jotka pitäisi ratkaista.
Voiko kaksipaikkaisella trikella aloittaa tämän harrastuksen jotta se kävisi jatkossakin pidemmälle. taroitus olisi hankkia vähän semmoinen matkalentoon tarkoitettu väline paikalliset metsät on jo koluttu movalla.

Quote from: Pekka on 05.01.2013 11:40:25
Etelän liitäjät pyrkii järjestämään koulutusta ainakin omille jäsenilleen, varmaan yhteistyössä kesällä mutta vaatii paljon järjestelyjä vielä.

Pekka Vartia
Onko tietoa kuka täällä kalajoen suunnalla kouluttaisi tähän hommaan
Tero Koskela
------------------------------------
Pairtec avoin yhtiö
www.pairtec.com
Ylivieska

- Tuotteiden 3D suunnittelu
- CNC-Koneistus
- Pintakäsittely

Pekka

Trikekoulutus voidaan hyvin tehdä suoraan ilman vapaalentoa. Ja yleensä tehdään.

Yleensä koulutetaan 2-paikkaisella. Mutta sen luettelointi tökkii, ellei osta kaupasta sellaisenaan hyväksyttyä versiota tai valmiiksi luetteloitua tai rekisterissä olluttta.
Liukkaimmilla matkaa voi tehdä moninkertaisella nopeudella varjoliitimeen nähden.

Mulla on ne uudet ohjelmaluonnokset, täytyy vielä perehtyä niihin. Keskiviikon jälkeen on aikaa.
VL-RLTriket on varsin erilaisia koulutuksen kannalta.
En usko hyvään identtiseen yhteisohjelmaan.

Lapinlahdella on nyt kai ainoa säännöstön mukainen koulutus.
Opettajia ja kalustoakin varmaan pitäisi löytyä lähempääkin.

Ehkä kesään mennessä paperit on kunnossa. Sitä ennen ei juuri kuitenkaan voi kouluttaakaan.

Pekka

TeacDance

Quote from: Pekka on 14.01.2013 16:01:16
Trikekoulutus voidaan hyvin tehdä suoraan ilman vapaalentoa. Ja yleensä tehdään.
Hieno homma

Quote from: Pekka on 14.01.2013 16:01:16
Yleensä koulutetaan 2-paikkaisella. Mutta sen luettelointi tökkii, ellei osta kaupasta sellaisenaan hyväksyttyä versiota tai valmiiksi luetteloitua tai rekisterissä olluttta.
Liukkaimmilla matkaa voi tehdä moninkertaisella nopeudella varjoliitimeen nähden.
Jep tätä kaipaankin tällä hetkellä

Quote from: Pekka on 14.01.2013 16:01:16
Lapinlahdella on nyt kai ainoa säännöstön mukainen koulutus.
Opettajia ja kalustoakin varmaan pitäisi löytyä lähempääkin.
Ehkä kesään mennessä paperit on kunnossa. Sitä ennen ei juuri kuitenkaan voi kouluttaakaan.

Pekka
eli aikaa on harkita mitä ja miten tekeepi. Pitää ensi kesänä käydä ottamassa joltain kyytiä ja katsoa miltä homma vaikuttaa EFYL kentällä ainakin kaksi tämmöistä kuskia miltä voisi kyytiä saada.
Tero Koskela
------------------------------------
Pairtec avoin yhtiö
www.pairtec.com
Ylivieska

- Tuotteiden 3D suunnittelu
- CNC-Koneistus
- Pintakäsittely


TeacDance

No niin näkyy olevan.

Vähän lisää tyhmiä kysymysiä

Saako lentää 2-paikkaisella trikellä jos käy normi kurssin vain että ei tule ketään kyytihin.
Tero Koskela
------------------------------------
Pairtec avoin yhtiö
www.pairtec.com
Ylivieska

- Tuotteiden 3D suunnittelu
- CNC-Koneistus
- Pintakäsittely

Pekka

Ainakaan koulutusohjelmassa ta i OPS M2-9:ssä ei ole rajausta paikkamäärän mukaan.

Vaan on rajoituksia matkustajan kuljettamiseen. Siis pitää täyttää mainitut kriteerit, että saa ottaa jonkun kyytiin.
1-paikkeiseen ei voi ottaa siihenkään syliin, kun se on 1-paikkainen.

Näinhän toimitaan mm. ultrilla.

Matkustaja on muuten kyytiläinen, jolla ei ole tehtävää koneessa.
Oppilas ei ole matkustaja, vaan siihen puuhaan taas täytettävä opettajalle asetetut kriteerit.

Mä en mielellään tulkitse toisten tekemää ohjeistusta. Eli liitolle tätä vaikeammat kysymykset tulkinnoista.
Ainakin yksi kohta nimittäin on tosiaan tulkittavissa parilla eri tavalla. Varmaan useampikin.

Sääntöjen ei ole tarkoitus kieltää kaikkea kivaa.

Kuitenkin kysyt kohta, että saako lentää toisen pilotin kanssa. Olen koittanut selvittää, mutta ainoastaan seuraavan määräyksen löysin,  joka koskee tätä asiaa:
OPS M1-10 1.6.1982 Kaksoisohjainten käyttö
http://www.trafi.fi/filebank/a/1320403369/3f461b164b74393355dba3f9829b6186/896-opm1_10.pdf
4.2 antaisi luvan, jos on mm. kaksoisohjaimet ja intercom käytössä. Mutta voi olla muitakin esteitä sääntösekamelskassa.
Eräs yleensä hyvin perillä oleva henkilö taas sanoi, että ei saa, en muista miksi.
Mutta määräyksistä kielto pitäisi löytyä.

SIL ja TraFi on paremmat osoitteet tässäkin lopulliseen ratkaisuun.
T. Pekka

TeacDance

Quote from: Pekka on 09.02.2013 22:29:24
Ainakaan koulutusohjelmassa ta i OPS M2-9:ssä ei ole rajausta paikkamäärän mukaan.

Vaan on rajoituksia matkustajan kuljettamiseen. Siis pitää täyttää mainitut kriteerit, että saa ottaa jonkun kyytiin.
1-paikkeiseen ei voi ottaa siihenkään syliin, kun se on 1-paikkainen.

Näinhän toimitaan mm. ultrilla.

Matkustaja on muuten kyytiläinen, jolla ei ole tehtävää koneessa.
Oppilas ei ole matkustaja, vaan siihen puuhaan taas täytettävä opettajalle asetetut kriteerit.

Mä en mielellään tulkitse toisten tekemää ohjeistusta. Eli liitolle tätä vaikeammat kysymykset tulkinnoista.
Ainakin yksi kohta nimittäin on tosiaan tulkittavissa parilla eri tavalla. Varmaan useampikin.

Sääntöjen ei ole tarkoitus kieltää kaikkea kivaa.

Kuitenkin kysyt kohta, että saako lentää toisen pilotin kanssa. Olen koittanut selvittää, mutta ainoastaan seuraavan määräyksen löysin,  joka koskee tätä asiaa:
OPS M1-10 1.6.1982 Kaksoisohjainten käyttö
http://www.trafi.fi/filebank/a/1320403369/3f461b164b74393355dba3f9829b6186/896-opm1_10.pdf
4.2 antaisi luvan, jos on mm. kaksoisohjaimet ja intercom käytössä. Mutta voi olla muitakin esteitä sääntösekamelskassa.
Eräs yleensä hyvin perillä oleva henkilö taas sanoi, että ei saa, en muista miksi.
Mutta määräyksistä kielto pitäisi löytyä.

SIL ja TraFi on paremmat osoitteet tässäkin lopulliseen ratkaisuun.
T. Pekka

Hyvä homma eli voi investoida 2-paikkaisen jos sattuu jostain löytämään sopivan varmaan menee kumminkin ulkomailta ostamiseen jotenkin tuntuu että siellä on laadunkaampaa kamaa edullisemmin mitä suomen maalla.. onko jotain kivoja sivuja mistä voisi etsiskellä joitakin ehdotuksia onkin tullut jo sähköpostilla.
Tero Koskela
------------------------------------
Pairtec avoin yhtiö
www.pairtec.com
Ylivieska

- Tuotteiden 3D suunnittelu
- CNC-Koneistus
- Pintakäsittely

Quick Reply

Name:
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview