Kirjoittaja Aihe: Triken siipien sertit?  (Luettu 3303 kertaa)

Poissa Jyrki A-K

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 24
Triken siipien sertit?
« : 12.06.2012 16:58:29 »
Moi,

Kysymällä pääsee helpommalla ;) Kertokaas viisaampina, tarvitseeko tuommoisen 2 paikkaisen triken siivet joitain sertejä? Vai saako luetteloon triken ilman sertifioitua siipeä. Kuvittelisin että samat säännöt näiden siivissä kuin riippuliitimissä...
Playtime never ends. The playgrounds just get bigger.

Poissa Pekka

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1869
Vs: Triken siipien sertit?
« Vastaus #1 : 12.06.2012 19:56:15 »
Kaksipaikakinen trike (ilma-alus) on juuri se vaikein ongelma. Ihan sama onkop deltasiipi tai varjoliitiosiipi päällä.

OPS M2-9 sisältää erityisvaatimuksia. En tiedä, mitä ne käytännössä tarkoittaa. Virasto voi tietää.

Jos on esim. DULV sertifiointi, niin homma on aika helppoa.

Muuhun ei ole tehty määräyksen mukaista hyväksymissysteemiä, ketään ei ole kiinnostanut tehdä.

Pekka

Poissa Pekka

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1869
Vs: Triken siipien sertit?
« Vastaus #2 : 24.06.2012 09:56:09 »
Eräästä lähteestä kuulin, että TraFi käsittelee trikea kokonaisuutena.
Se koostuu siivestä, rungosta, moottorista ja potkurista.

Jonkun näistä muuttaminen pitäisi siis ehkä aina hyväksyttää.

Eli muutostyö- ja hyväksyntämenettelyjen toimintamallit olisi syytä laatia ja hyväksyttää.
En osaa sitä tehdä, mutta vähän voin auttaa papereissa. Lentokonepuolella on malleja pohjaksi.

Eli tarvitaan yksi tai useampi joku joka osaa ja jota homma kiinnostaa, niin tulppa aukeaa.

Odottamalla ei tapahdu mitään, eli ihan harrastajista itsestään on kiinni, jos on ongelmia asiassa.

Tämä ei ole muuten ainoa asia, mm. koulutusohjelma on samassa tilassa edelleen.

Poissa Pekka

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1869
Vs: Triken siipien sertit?
« Vastaus #3 : 28.11.2012 23:40:38 »
Kuulin tänään, että TraFi vaatii "tyyppihyväksynnän" 2-paikkaisen RL-tai VL-triken luettelointiin nykyään. Koko laite propelleineen.

Asian piti mennä niin alunperin, että laaditaan tarkastus/hyväksyntäohjeet, joilla homma hoituu.
Tarkemmin luetteuna liidin pitää saada vastaamaan jonkun EU/EFTA maan tai muita vastaavia hyväksyjän vaatimuksia OPS M2-9 mukaisesti.
TraFi muutti määräystä loppusuoralla aika vaikeaksi ja siihen jäi aika pahoja ongelmia tuon asian suhteen.

Jos olisi kansallinen hyväksyntämenettely, niin sitä voisi käyttää.

Se pitiää siis laatia.

Valitettavasti en tiedä niistä mitään, joten en voi tehdä mitään ohjeistusta.
Lentäähän experimentaaleja pilvinpimein Suomen taivaalla, siltä puolelta varmaan löytyy pohjia.

Tässä kävi siis niin, että oli hyvin aikaa toimia, mutta kun ketään ei asia ajoissa kiinnostanut, niin nyt on suurin osa trikeistä maadotettava vuodenvaihteessa tai olisi määräyksen mukaan pitänyt pysyä maassa jo nyt.

Nyt tarvitaan liiton edunvalvontaa ja käytännön työtä.
Itse en nyt ole mukana liiton toiminnassa, joten en tiedä muuta, joten älkää kysykö.

Rekisterissä olleet ilma-alukset kelpaa jatkossakin, muuttamattomina.

Muutostyöhyväksynnätkin pitää muuten ympätä hyväksyntäkuvioon.

Pekka Vartia