startti oman laskun aikana

Started by Mikko, 26.10.2010 14:55:30

Previous topic - Next topic

Mikko

Piti tästäkin kirjoitella siinä mielessä, että jotain on aina opittavaa.
Vaaratilannehan on vaaratilanne vain koska mitään ei sattunut.

Olin tulossa laskuun vesiksellä 07:lle, siinä on hiukan vähän järkeviä laskupaikkoja ja käytäntönähän on ollut laskea siihen radan ja autotien/puiden väliselle kaistaleelle. Toinen pilotti oli dollyn kanssa lähtöpaikalla valmiina, ja samaan aikaan kun käännyin finaaliin kuului radiosta "valmis aja"... siinä ehdin haparoimaan radion tangentin taskun läpi ja huutamaan seis muutamankin kerran.

=> hinuri ei kuule radiota ja lähtee hinaamaan... ja pilotti (uusi) on ehtinyt ottamaan kädet pois alaputkelta, joka dollyn kanssa on jo itsessään iso riski.
=> hinaus joka tapauksessa lähtee siis samaan aikaan kun olen jo finaalissa.

Hyvinhän siinä mahduttiin kun oma lasku ei mennyt vinoon eikä startissa käynyt mitään. Törmäysvaara oli silti olemassa ja tilanne ei harkittu, eli vaaratilanne.


Mitkä tekijät tähän tilanteeseen johtivat ja mitä tästä voi oppia?

- Lähettäjä piti silmällä lapsia, eli huomio ei ollut täysin toiminnassa eikä tästä syystä huomannut sitä, että olen tulossa laskuun.
- Pilotti ei tajunnut kysyä onko ilmatila vapaa. Liukuja lentäessä etenkin pitäisi huomioida jos kaikki eivät ole maassa.
- Pilotti OLETTI että myös hinaaja kuuli seis-käskyn. Mieluummin narut heti irti tai käsi kytkimelle, jos joku muu tulossa laskuun tai hinaus pitää muusta syystä keskeyttää.
- Hinaaja ei kuullut seis-käskyä syystä tai toisesta
- Hinaaja ei nähnyt että olen tulossa tai ei reagoinut siihen. Myös hinaajan pitäisi olla silmä tarkkana ja reagoida näkemäänsä. Ja olla siis aloittamatta hinausta jos on törmäysriski tmv olemassa. Toisaalta saattoi olla niin, että aurinko paistoi lähtöpaikan takaa


Itse olisin voinut huudella tulevani laskuun paljon aikaisemmin kun siihen kerran oli mahdollisuus. Vaikka sitä mahdollisuutta aina ja kaikilla ei olekaan, eikä sen varaan voi maassa laskea.

Lähettäjän, hinaajan ja pilotin pitäisi jokaisen keskittyä täysin muuhun liikenteeseen (omaan toimintaan liittyvää unohtamatta) ja varmistaa mielellään useamman kerran että ei ole lentolaitteita/koneita ilmassa tai ulkopuolisia radalla. (Tähän liittymättä, mutta linjan yli on fillarillakin poljettu hinauksen aikana.)

Dollylla lähtiessä !! KÄDET AINA PUTKELLA TAI NARUT IRTI tai edes käsi kytkimellä. ETENKIN jos on riski, että hinaajalla on se käsitys että hinaus alkaa ja saattaa lähteä hinaamaan. Sama juttu jaloilta lähtiessä, narut irti, käsi kytkimellä tai valmiina lähtemään. Siltä varalta että hinaaja ymmärtää väärin tai ei kuule. Jos hinaus pitää keskeyttää tai joku tulossa laskuun, niin mieluiten narut irti.

Hinaajan ei pitäisi aloittaa hinausta jos on yhtään epävarma komennosta, jos ei saa selvää radiosta tai ennen hinauksen alkua kuuluu radiosta jotain, josta ei saa selvää. En muista miten uusimmassa hinaustoimintaohjeessa, mutta sitä voisi kehittää niiltä osin, että esim. hinausilmoitus tehdään vasta kun pilotti on ilmassa jottei tule epäselvyyksiä seis-komennoista. Samoin voisi teroittaa sitä, että pitää olla ehdottoman varma valmis aja -komennosta.


Toimiva kaksisuuntainen radio olisi äärimmäisen suositeltava niin hinaajalla kuin piloteillakin. Ja sitä voi myös käyttää  ::)

Mikko

Edelliseen liittyen toinen tapaus jostain kauempaa..

Naruissa olevien lenkkien solmuista jäävät päät kannattaa hapsuttaa ja/tai teipata, jotteivät jää kiinni mihinkään.

Kerran meni naru poikki, ja narun pää jäi irrotuksessa pelastusvarjon KAHVAAN kiinni... nauru kaukana jos varjo aukeaa 30m korkeudesta.


Tarttumisriski voi olla myös naruja irrottaessa etenkin maassa, voivat takertua/kietoutua tavalla tai toisella esim. dolllyyn, alaputkeen, varkkariin tai muihin releisiin kiinni jos asiaa ei huomioi. En tiedä onko koskaan tapahtunut, muilla näkemystä tästä?

juhani hannonen

Onneksi Mikolle ei henkisä vauriota suurempaa. Itselläni suurinpiirtein vastaava tilanne kolme vuotta sitten, sillä erotuksella että kasvot leikattiin pariin otteeseen Seinäjoen keskussairaalassa. Siinäkin tapauksessa sattui noin kolme ääliömäistä virhettä itse kullekkin ja lopputulos on luettavissa jossain raportissa.



juhani



kim

Huono näkyvyys starttipaikalle pitkällä baanalla yhdistettynä huonoon radion kuuluvuuteen hinaajalle on riskialtis yhdistelmä.

Syys-aurinko häikäisee ilkeästi radalle 07 iltaisin. Siksi Mikolle yksi liian "nynny" hinaus omasta toimestani ..Sorry.

Haluaisin mielelläni nähdä että hinaus-lippu olisi edes levitetty ja lähellä lähettäjää jos hinaaja ei muuten reagoi. Eli ohje on että jos homma kusee; lippua heilutetaan jatkuvasti.

Olen samaa mieltä ettei radioliikennefraseologia tarvitse olla niin prikulleen. Vähän kun järjenkäyttöä ja empatiaa harrastaa niin pärjää taas pitkälle.


Esim. kun itse olen hinaajana ilmoitan että "riippuliito(dolly)" TAI "varjoliito" auto valmis...koska nyt lähettäjä voi ensimmäisen kerran reagoida esim. siihen että olenkin vahingossa asennoitunut hinaamaan varjoliidintä riippuliitimenä (ei niin hyvä).

Ja sit kuittaukset.. Esim. jos startti kysyy: "Kuuleeko auto?"
Auto vastaa: Auto kuulee (nelosena) ..niin nyt olisi toivomuksena että startti vielä kuittaa, muuten auto ei tiedä että kuuluiko radioyhteys.
Eli, Startti: Startti kuulee (vitosena).

Tämäkin nyt vaan siksi, että radioyhteydet on välillä mitä on, sekä väärinkäsityksien välttämiseksi.


Jäällä hinasimme aikoinaan kaksistaan niin että meillä oli kännykän hands-freet.

Silloin fraseologia taisi mennä jotenkin tähän tapaan: Hinattava soitti kelkalle; "No hei äiti ! mä olen pukenut täällä ihan itse ja valmis !"

Jatkuva kaksisuuntainen radioliikenne oli kätevä. Ei tangentteja paineltavana ja yhteys hyvä... Liian hyvä, sillä kun kelkalla kaasutteli, niin hinattavalta kuului jatkuvasti hirveä ähinä ja puuskutus :) !


Ja sit vielä, ei tehdä asioista väkinäisen vaikeita. Ohjeet unohtuvat ja hutilointia tulee sattumaan. Jaksetaan vaan kertailla näitä asioit tietyin ajoin ja näytetään / esitellään fiksut toimintatavat uusille / vieraille piloteille.

Mikko

Siinä nynnyssä hinauksessakin oli snadi riski kun irrotin ne narut... jos lentää sitä jarruvarjoa päin ja hinaaja jatkaa hinaamista, niin voi käydä hassusti... siinäkin. Näkemyksiä tähän?

Juhani, väistitkö ryteikköön vai miten kävi?

juhani hannonen

Lyhyesti seuraavasti :


- olin tulossa laskuun Jämillä paanalle 27 ja samalla oli toimintaa myös purjekoneilla pääpaanaalla ja sivupaanalla ultra teki läpäreitä, joten sivusuunnassa oli tilaa suhteellisen vähän.
- tuuli oli noin 45 astetta oikealta ja typeryyttäni yritin juuri starttipaikan viereen (virhe1), sitten tuli tuulen puuska ja lentorata kääntyi oikealle, liian pieni ilmanopeus (virhe2), samalla varjo starttasi samalla eteen (virhe3).
- riipparin oikea siipi osui varjon vasempaan reunaan noin 15 metriä korkealla ja pyörähti 180 astetta ympäri kuullemma tullen alas kuin kivi --- heräsin jossain vaiheessa kypärä täynnä verta siellä maassa ja loput on sitten niitä leikkauksia.


juhani

Mikko



tylsä

Lentoon lähtevän pilotin on aina itse viisasta varmistaa että hinaus on vaaraton ulkopuolisista vaaraoista. Itse olin startissa kun sanoin "valmis aja" ja hinaaja kuittasi "valmis aja". Samaan aikaan tandem meni minun siiven yli noin 2 metrin korkeudelta ja pyöräytti minun siiven poikittain. Onneksi sain hyvällä tuurilla ja monia kertoja sivutuuleen nouseena lentäjänä hoidettua startin. Laskeutuvan lentäjän on ilmeisen hankalaa valita lasku jos edessä on selkeästi liikkuvia esteitä. Tässä korostuu lajin tiimi työskentely eli on ilmeisen tärkeää että, jos on enempi liikettä ilmassa  hyvä jos ns. liikeenteen ohjaajia porukassa on yksi nimetty ja silmä paria enemmän kuin yksi.

Mikko

#9
Kyllä.. se pitäis jokaisen muistaa että oli valjaissa tai ei, tai muuten osallisena hinaustapahtumassa tai ei, niin me ollaan kaikki _jatkuvasti_ vastuussa toistemme ja ulkopuolisten terveydestä.

Tässä tulee riskinä mieleen myös se, kun varjoliitäjät nostaa varjoja pystyyn muutenkin kuin lähtötilanteessa. Riippareitakin siirrellään. Ja ihmisiä väistäessä on aina se hassu efekti, että maassaolija koittaa mennä pois tieltä ja siirtyy sinne missä on tilaa, ja pilotti tähtää samaan paikkaan, kun siellä on tilaa.

Lähtöpaikan yli ei ole kovin terveellistä tulla laskuun mutta käytännössä siinä ei usein ole muuta vaihtoehtoa. Jossain korkeudessa kuitenkin radat leikkaa vaikka pidemmällekin laskisi, ja sivullekaan ei ole aina mahdollista laskeutua.


Onko kukaan kokeillut esim. pillien käyttöä?

Quick Reply

Name:
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview