Starttialusta mukaan ilmaan

Started by Tenho, 16.07.2010 11:01:41

Previous topic - Next topic

Tenho

Sellaista tapahtui Jämillä 24.06.2010.

Otin aika kiireisen lähdön, radan päätä oli juuri vaihdettu. Varsinkin sählätessä on hyvinkin mahdollista että hinausnaru tulee vedettyä starttialustan rungon ali, mutta sitä on
opittu varomaan eikä se tällä kertaa ilmeisesti ollut syynä. Starttiapuna olleen henkilön mielestä narut olivat oikein.

Starttialusta ei ollut alumiinirunkoinen "Dolly" kääntyvillä etupyörillä, vaan kertopuurakenteinen "Tiina" jossa pyörät eivät käänny.

Sivutuulta oli jonkin verran, juoksulähtöä ei olisi tullut otettua. Kiitotien alkupäässä oli pitkähköä heinää.

Starttikiito oli normaalia pidempi, "Tiina" alkoi ajautua oikealle. Ilmaannousu onnistui lopulta ihan hyvin, vähän raskaalta tuntui.

Aika pian huomasin että starttialusta roikkui hinausnarun alalenkissä. Pakko irroittaa narut, "Tiina" putosi paristakymmenestä metristä ja meni päreiksi.
Itse laskeuduin suoraan eteenpäin suht onnistuneesti. Jatkuu toisessa viestissä.
















Tenho

Jälkeenpäin tutkittaessa huomattiin että löysän alanarun on mahdollista mennä etupyörän ali ja takertua kiinni. Mutta siinä tilanteessa veto tulee sivulta ja lentäjä tekee ohjausliikkeen kohti sivupyörää.
Heinikko vielä pitää narun irti maasta jolloinka pyörä nappaa narun helpommin kiinni.Kaikki nuo tapahtuivat ao tapauksessa.

Mitenkä välttää jatkossa alustan ilmaanvientiä ja mahdollista pahempaa vaaratilannetta:
-Alanarun ei kannata olla liian pitkä.
-Maailmalla ovat kuulema oppineet ottamaan löysän alanarun sormen alle lähtökiidon ajaksi.
-Erikoista huomiota pitää kiinnittää siihen että narut on oikein.
-Starttialusta ei saisi lähteä kääntymään.
-Mahdollisimman lyhyt starttikiito.

Puutiinassa etupyörät eivät käänny. Vehje on vähän kokeiluvaiheessa ja lähtökiidot ovat yleensä onnistuneet hyvin ja suoraan.
Jämillä esiintyi puoltamista, epäillään että uudelleen koottaessa oli tullut vikaa eikä laite kulkenut suoraan.
Jatketaan testausta. Minusta vehje on muuten yksinkertaisuudessan hyvä.

Mikko

#2
Muutama huomio:

- Alanaru ei saa olla myöskään liian lyhyt. Samoja naruja käytetään MYÖS jalkastartissa.

- Hinaaja ei nähnyt tapahtumaa (jämin yläbaana). Olisi mahdollisesti irrottanut narut jos olisi nähnyt, jolloin olisi voinut käydä huonosti.
- Lähettäjä toimi oikein eikä komentanut seis vaan odotti, että pilotti nousee ylemmäs ja irrottaa narut itse.


Hinaajan ja lähettäjän toimintaan tällaisissa poikkeustilanteissa pitäisi kaiken varalta kiinnittää huomiota.

edit: en tiedä miten raskaamman alumiinidollyn kanssa tai toisenlaisissa olosuhteissa, nouseeko yhtä kiltisti mukaan?

Quick Reply

Name:
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview