Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Topics - Mikko

#21
Riippuliito / Suomenlinna
02.04.2011 21:14:34
keskiviikolta
#22
Lentoilmoitukset / 20.3. sunnuntai
20.03.2011 12:14:15
Koulutusta luvassa, ehkä korkeitakin lentoja. Paikka todennäköisesti Laajalahti.

Mulle voi soittaa ja varmistaa paikan, 040 764 4586
#23
Riippuliito / kypärämyssy
19.02.2011 21:54:41
http://www.finnsvala.com/kauppa/product_details.php?p=14

Tuolta sivulta tilattuna 17,90e/kpl sis. toimituskulut

Ostin messuilta, hyvältä ja lämpimältä vaikuttaa. Koosta sen verran että L oli mun 58cm kuupalle sopiva, M olis ollut ehkä hiukan pieni.
#25
Riippuliito / Siiven jäätyminen
11.02.2011 12:26:40
Viime sunnuntaina huomasi selvästi, että siiven pinta oli välittömästi huurteen peitossa auringon laskettua. Kesällä ei tule huurretta, mutta kosteutta on pari kertaa tiivistynyt auringonlaskun jälkeen samalla tavalla.
Missä olosuhteissa voi siipi jäätyä? Ilmeisesti tähän vaikuttaa suhteellinen ilmankosteus ja ilman lämpötilan tai huurtuvien pintojen (ja niiden välittömässä läheisyydessä olevan ilmakerroksen) lämpötilan putoaminen kastepisteen alle, joka taas tapahtuu helpommin ja nopeammin jos on kirkas taivas. Talvipakkasilla tulee huurretta ja kesäisin kosteutta.

Pilvessäkin voi tulla jäätä, jos sellaiseen eksyy. hanggliding.orgista poimittua:

"I know of a pilot here in the UK that got sucked up into cloud flying a hang glider. He used to regularly use cloud suck as a means of getting extra height, then one day, one rather large cloud sucked him right up. In an attempt to escape, he dived his glider. At full descent rate, i.e. there was nothing more he could do to drop any faster, his vario was still registering an upward velocity - it was like flying in the jet stream! After a while it started snowing in the cloud and the glider started frosting up. Eventually the glider had so much ice on it, the sheer weight of it brought it down. The pilot landed/crashed to tell the tale!"
#26
Riippuliito / Partco PMR headset
10.02.2011 18:48:25
Ostin tänään Partcosta (partco.fi / partco.biz) pmr umpikypärä-headsetin.

Vaikuttaa ihan asialliselta, kuulokkeen ja mikin saa velcrolla kiinni eikä tarvitse pelata liimojen kanssa.
Johdot on kypärän sisällä aika ohkaset (mahtuu hyvin pehmusteiden taakse), ja ulkopuolinen johto-osa vaikuttaa suht tukevalta.  Voisi soveltua hyvin hinauskäyttöön.
#27
Lentoilmoitukset / Vs: Lauantai 8.1
08.01.2011 00:23:52
Ei varmaan huomenna mutta ihan lähipäivinä. Olisko tossa Laajalahdella vai mennäänkö kauemmas?
#29
Osto & myynti / m: pari discusta
13.12.2010 21:33:52
Ruotsissa olisi tarjolla pari discusta,

2010 discus 15, willsin putkilla, lennetty 20h 3500e

2004 discus 14, 2010 vaihdettu purje 1990e


Myyjänä Aeroksen ruotsalainen diileri, pyysi välittämään tiedon. oggy at swipnet.se

Eivät siis ole minulla myynnissä vaan ainoastaan välitin tiedon, eli varmista hinta ym. myyjältä itseltään
#30
Osto & myynti / O: Mosquito+siipi
19.11.2010 19:00:33
Ostetaan Mosquito + siipi, molemmat yhdessä tai erikseen. Tarjoa.

Pelkkä siipi miellään väh. 14,5m2 ja välitason peli.

Mikko Käär
mkaar@cc.hut.fi
040 764 4586
#33
Piti tästäkin kirjoitella siinä mielessä, että jotain on aina opittavaa.
Vaaratilannehan on vaaratilanne vain koska mitään ei sattunut.

Olin tulossa laskuun vesiksellä 07:lle, siinä on hiukan vähän järkeviä laskupaikkoja ja käytäntönähän on ollut laskea siihen radan ja autotien/puiden väliselle kaistaleelle. Toinen pilotti oli dollyn kanssa lähtöpaikalla valmiina, ja samaan aikaan kun käännyin finaaliin kuului radiosta "valmis aja"... siinä ehdin haparoimaan radion tangentin taskun läpi ja huutamaan seis muutamankin kerran.

=> hinuri ei kuule radiota ja lähtee hinaamaan... ja pilotti (uusi) on ehtinyt ottamaan kädet pois alaputkelta, joka dollyn kanssa on jo itsessään iso riski.
=> hinaus joka tapauksessa lähtee siis samaan aikaan kun olen jo finaalissa.

Hyvinhän siinä mahduttiin kun oma lasku ei mennyt vinoon eikä startissa käynyt mitään. Törmäysvaara oli silti olemassa ja tilanne ei harkittu, eli vaaratilanne.


Mitkä tekijät tähän tilanteeseen johtivat ja mitä tästä voi oppia?

- Lähettäjä piti silmällä lapsia, eli huomio ei ollut täysin toiminnassa eikä tästä syystä huomannut sitä, että olen tulossa laskuun.
- Pilotti ei tajunnut kysyä onko ilmatila vapaa. Liukuja lentäessä etenkin pitäisi huomioida jos kaikki eivät ole maassa.
- Pilotti OLETTI että myös hinaaja kuuli seis-käskyn. Mieluummin narut heti irti tai käsi kytkimelle, jos joku muu tulossa laskuun tai hinaus pitää muusta syystä keskeyttää.
- Hinaaja ei kuullut seis-käskyä syystä tai toisesta
- Hinaaja ei nähnyt että olen tulossa tai ei reagoinut siihen. Myös hinaajan pitäisi olla silmä tarkkana ja reagoida näkemäänsä. Ja olla siis aloittamatta hinausta jos on törmäysriski tmv olemassa. Toisaalta saattoi olla niin, että aurinko paistoi lähtöpaikan takaa


Itse olisin voinut huudella tulevani laskuun paljon aikaisemmin kun siihen kerran oli mahdollisuus. Vaikka sitä mahdollisuutta aina ja kaikilla ei olekaan, eikä sen varaan voi maassa laskea.

Lähettäjän, hinaajan ja pilotin pitäisi jokaisen keskittyä täysin muuhun liikenteeseen (omaan toimintaan liittyvää unohtamatta) ja varmistaa mielellään useamman kerran että ei ole lentolaitteita/koneita ilmassa tai ulkopuolisia radalla. (Tähän liittymättä, mutta linjan yli on fillarillakin poljettu hinauksen aikana.)

Dollylla lähtiessä !! KÄDET AINA PUTKELLA TAI NARUT IRTI tai edes käsi kytkimellä. ETENKIN jos on riski, että hinaajalla on se käsitys että hinaus alkaa ja saattaa lähteä hinaamaan. Sama juttu jaloilta lähtiessä, narut irti, käsi kytkimellä tai valmiina lähtemään. Siltä varalta että hinaaja ymmärtää väärin tai ei kuule. Jos hinaus pitää keskeyttää tai joku tulossa laskuun, niin mieluiten narut irti.

Hinaajan ei pitäisi aloittaa hinausta jos on yhtään epävarma komennosta, jos ei saa selvää radiosta tai ennen hinauksen alkua kuuluu radiosta jotain, josta ei saa selvää. En muista miten uusimmassa hinaustoimintaohjeessa, mutta sitä voisi kehittää niiltä osin, että esim. hinausilmoitus tehdään vasta kun pilotti on ilmassa jottei tule epäselvyyksiä seis-komennoista. Samoin voisi teroittaa sitä, että pitää olla ehdottoman varma valmis aja -komennosta.


Toimiva kaksisuuntainen radio olisi äärimmäisen suositeltava niin hinaajalla kuin piloteillakin. Ja sitä voi myös käyttää  ::)
#34
Turvallisuus- ja ilmoituskulttuuri on mitä on, mutta kaikki pienetkin turvallisuuteen vaikuttavat tekijät/tapahtumat olisi hyvä tuoda julki, koska kaikesta voi oppia ja aina ei ole yhtä paljon onnea matkassa, vaikka lähtötekijät ovat samat.

Tässä tulee pari tapausta. Saa kommentoida.



Ensimmäinen tapaus, 4.7.2010 EFLA, WW T2
Sakkaus finaalin lopussa metristä siivelleen. Pilotti kolmion läpi kypärä päässä leuka+otsa edellä maahan, niska kipeä joitakin päiviä - tutkittu ja ei ilmeisesti pysyvää vahinkoa. Ei kalustovaurioita.

Iltakeli, pieniä puuskia mutta ei mitenkään rajuja. Finaalissa pieniä puuskia & kantavia, jotka nosti ylös ja vähensivät maanopeutta (ja loputtuaan ilmanopeutta, vrt. tuuligradientti). Tuntui, ettei sivuputkilta saanut vedettyä tarpeeksi vauhtia. Seitsemäs lento kys. liitimellä ja pilotilla ~10kg enemmän painoa kuin edellisellä omistajalla. Hiukan liian isot valjaat.

Vaikuttaneet tekijät:
- Liian pieni ilmanopeus.
- Uusi liidin - tuntuma ja asennot vielä hakusessa. Suhteellisen iso harppaus edellisestä.
- Pieni pelko kontrollin menetyksestä/oskilloinneista jos tulee liian kovaa vauhtia laskuun - liian hitaasti lentämistä ei jostain syystä osannut /pelätä/ vaikka sen riskiksi tiedostikin
- Väärin säädetty trimmi. Virheellinen käsitys trimmin (ripustuspisteen) ja pilotin painon suhteesta.
- Liian pitkät valjaat?
- Lievä vireystason alenema edellisestä päivästä, teltassa nukutusta yöstä ja aikaisemmin syödystä raskaammasta ateriasta johtuen?

Opittua / muillekin tiedoksi ja muistutukseksi:
- Speed is your friend... Liikaakaan ei silti saa olla. Parempi pelätä yli- ja alinopeutta, molempia tasapuolisesti. Sopivalla korkeudella sakkaus ehtii muuttua kovemmaksi nopeudeksi ennen maata, eli törmäyksessä energiaa riittää myös alinopeuställeissä.
- Jos pilotti vaihtuu raskaammaksi tai kerää kiloja talven aikana, niin siipikuorma kasvaa ja trimmiä pitää siirtää eteenpäin. Vastoin yleistä käsitystä. (lähteet: liitimen ohjekirja ja vesku)
- Toinen käsi alaputkella ja toinen sivuputkella hyvä tapa tulla laskuun - helpompi vetää vauhtia ja ohjata, silti sivuputkille vaihto lopputyöntöä varten käy suhteellisen helposti
- Leukasuojan tärkeyttä ei voi korostaa liikaa.



Toinen tapaus, 17.7.2010 EFLA, WW T2
Löysä lähtö ja mahalleen heti startin jälkeen. Pieni skraadu sääressä. Liitimestä sivuputki poikki ja sivuvaijerin kiinnityspala venähti.

Päivän aikana kovahko tuuli (4-5m/s), starttihetkellä n. 1-2m/s ja heti startin jälkeen sivullisten havaintojen perusteella täysin tyyntä tai lievä takatuuli.
Juoksu lähti ok, siipi nousi hartioilta ylös ihan oikeassa kohtauskulmassa. Juoksussa lähti jalat alta ja sen jälkeen liidin "lensi" muutaman kymmenen sentin korkeudella hetken, kunnes mentiin mahalleen, maassa lyhyen matkaa kulmapalojen varassa pienellä nopeudella, jonka jälkeen liidin kääntyi sivuttain ja hinaus keskeytyi.

Hinaajalla kilot startissa kuulemma 50, ajatteli, että pilotti vetää vauhtia eikä uskaltanut hinata lujempaa (ettei naru katkea kohtauskulman kasvaessa tai vedä suoraan lock-out tilaan). Hinaajalla ei ollut tietoa hetkellisestä tyynestä starttipaikalla.

Vaikuttaneet tekijät:
- Löysä hinaus. 50kg on liian vähän kys siivellä ja pilotin painolla.
- Hetkellinen heikompi tuuli -- josta hinaaja ei tiennyt -- ja startin jälkeen tyyni / takatuuli
- Huono juoksu?
- Hinauskytkin ei löytynyt ekalla läppäsyllä rinnuksilta. Valjaat ei täysin tutut.

Opittua / muillekin tiedoksi ja muistutukseksi:
- Jos olosuhteet poikkeaa päivän olosuhteista, hinaajalle välttämätöntä kertoa tästä. Huomiona, että kyseessä oli päivän ensimmäinen oma startti eikä tätä hirveästi tullut ajateltua.
- Hinaajan hyvä varmistaa starttipaikalta lähtöolosuhteet ja pilotin toivomukset
- Riipparihinauksessa riittävän kova veto alussa olosuhteista huolimatta
- Starttitekniikkaa ja juoksua kannattaa harjoitella...
- Speedbarin kulmissa olleet puiset liukupalat pelasti isommilta vahingoilta ja toimivat yllättävän hyvin. Todennäköisesti paremmin kuin renkaat sivuluisussa. Leveämmän palat saattais liukua vielä paremmin sivusuunnassa ja olla vähemmän alttiit kääntämään liidintä ylipäänsä.
- Pitkät & kestävät housut pelasti polvet
- Kannattaa ottaa startteja ja laskuja videolle. Video paljastaa tekniikkavirheet ja siltä on helpompi analysoida jos jotain tyrii. Tällä kertaa ei tullut videota.
#35
Mielipiteitä kiitos.

Miten turvallinen/vaarallinen on longtail kypärä? Siis sellainen jossa on aerodynaaminen jatke takana.


Jos tää jatke jää esim. vaijerin tai putken taakse siinä vaiheessa kun liidin menee nurin, niin miten käy? Tai jos sattuu kierimään selällään ja jatke tökkää maahan? Kuuluuko sellanen rutina, ettei jää mitään toivoa?

#36
Riippuliito / Purjeiden aerodynamiikka
29.06.2010 04:28:42
http://www.wb-sails.fi/news/index.html

Suht mielenkiintoisia artikkeleita ja hyödyllistä tietoa, vaikka nämä laitteet eivät taivaalla killukaan.


Olisko kellään kirja-, artikkeli- ym. suosituksia nimenomaan riippareiden aerodynamiikkaan ja lento-ominaisuuksiin liittyen?
#38
Kaikki puuttuu paitsi radio. Radiotakin saa toki tarjota jos on kypäräsetti mukana.

Budjetti rajallinen, mutta tarjotkaa silti jos on tarve päästä eroon nurkissa pyörivästä lentolaitteesta.

n. 80kg ja 179cm pilotille


Mikko Käär
mkaar@cc.hut.fi
#39
;D Riippuliitoa Australian malliin

http://www.cablehanggliding.com.au/