Riippu- ja varjoliito
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
25.04.2018 23:19:32

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
7108 viestiä 1756 aihetta kirjoittanut 188 jäsentä
Uusin jäsen: leivosetä
* Etusivu Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy
  Näytä kirjoitukset
Sivuja: [1] 2 3 ... 101
1  Etelän liitäjät / Yleinen keskustelu / Trike : 23.04.2018 22:04:20
Koeajoin tänään triken varaston pihassa.

Aiemmat käyntihäiriöt hävisi kun säädin ihan pihalla olleen tyhjäkäynnin manuaalin mukaisiin säätöihin.
Ajelin vähän pihassa, mutta oli liian ahdasta päästä vauhdin makuun. Tehoillakin kone kävi hyvin.

Sen verran vielä muuta fiksaustarvetta, että seuraavaksi tuodaan se talliin, kunhan saadaan sinne uudet hyllyt eli tarpeeksi tilaa.
Vastaus Vastaa lainaten
2  Etelän liitäjät / Yleinen keskustelu / Vs: Saunailta 18.4 : 17.04.2018 19:02:05
Ilmoitelkaa, jos tulossa tähän tai mulle suoraan.
Vastaus Vastaa lainaten
3  Etelän liitäjät / Yleinen keskustelu / Saunailta 18.4 : 15.04.2018 17:22:21
Voisi perinteisesti saunoa keskiviikkona talvikauden päätökseksi ja kesäkauden avaamiseksi.
Voi jonkun pelastusvarjonkin pakata.
Saunaan voi päästä jo 19 aikaan, mutta yleensä viimeistään 19:40.
Voi tulla 18:30 jälkeen.
Vastaus Vastaa lainaten
4  Yleinen keskustelu / Yleiset lentoilmoitukset / Vs: Lauantaina Loppijärvi : 14.04.2018 22:05:00
Hieno lentopäivä. Upea ilma.
Ilman kalusto-ongelmia. Sopiva tuuli. Helppoja hinauksia.
Hyvä pito jäällä, jää 40 cm paksu, mutta ei kauaa. Jäälentohinauskausi on nyt ohi.
Termiikkiä. Suoraan hinauksesta nostoon. Laajoja ja helppoja nostoja.
Jere sai lähes puoli tuntia kerralla tiimaa.
Hyviä laskuja, jopa mullekin.
Valjaiden säädöt tuli todettua olevan ihan pielessä.
Oli hankala lentää ja parempi onneksi jäi varttiin.
Hyvä tilausuus huomata ja  korjata säädöt ennen kesäkautta.

Sähköventtiili tuli testattua.
Parempi ja ennen kaikkea nopeampi kuin mekaaninen venttiili, mutta vielä turhan paljon purkuvoimaa jää naruun.
Ehkä vajaa 10 kg jäi ja n. 5 kg väheni normaaliin purkuvoimaan nähden.
Kuitenkin taittopyöränarun vastuksen tasoa tai sen alle.
Koukkupuukko tarvitaan vielä varalle.
Funfeksiä ei ehditty kokeilla, mutta seuraavalla kerralla sitten.
Vastaus Vastaa lainaten
5  Yleinen keskustelu / Yleiset lentoilmoitukset / Vs: Lauantaina Loppijärvi : 13.04.2018 19:35:18
Kimin kanssa sovittiin 10:30 tallilla, 11 lähtö.
Keli on 13-14 välillä paras.

Jätetään kuomu pois, (se on jo pois), niin on hyvä roudata kamoja jäällä starttiin.

Testataan myös Funfex ja sähköpurkuventtiili.
Koulutuskelikin on hyvä.
Vastaus Vastaa lainaten
6  Yleinen keskustelu / Osto & myynti / Vs: Koukkupuukkoja : 12.04.2018 18:16:30
Paketti tuli. Kokeilin.
Löysänäkin dyneema katkesi ihan huomaamatta.
Fiskarsin saksillakin oli vaikea rasti.
Morat mäkeen on ainut johtopäätös.

Vien kamat tallille.
Kolme tarvitaan kerhon kamoihin, joten 7 on jäljellä vapaana.

Pitkä hiilikuituinen on 22 €, lyhyt ja pitkä muovinen 20 €.

Esittelyt: http://www.ukairsports.com/product/jack_safety_knife__hook_knifewebbing_cutter
Vastaus Vastaa lainaten
7  Yleinen keskustelu / Yleiset lentoilmoitukset / Lauantaina Loppijärvi : 11.04.2018 23:24:27
Varmaan viimeinen tilaisuus päästä hinaamalla termiikkiin tai treenaamaan talvikaudella.

Jää ohenee lujaa. Hiidenvedellä lähti paksuudesta lähes 20 cm 10 päivässä .
Laajalahti myös varmaan jo liian ohut tai ainakin hauras, ettei uskalla mennä hinurilla.
Käyn perjantaina poraamassa.

Kenttien kuivuttua jatketaan sitten kentillä.
Varmaan Vapun paikkeilla. Ehkä jo seuraavana viikonloppuna.
ESV on jo 23.4 Kiikalassa.
Vastaus Vastaa lainaten
8  Etelän liitäjät / Yleinen keskustelu / Treeniliitimien tilanne ja lennoista : 06.04.2018 13:00:39

Treeniliitimien tilanne ja lennoista

Targetin osat varmaan tulee ensi viikolla.
Sitten ehditään vielä treenata sillä ennen kesää.

Koulutus- ja alkuvaiheen liitimeksi on nyt hyllyssä Targetin kokoinen ja luontoinen mutta kevyempi Funfex 16.

Luultavasti helpompi kuin Target ja lentää paremmin, mutta tuplasti kalliimmat litteät sivuputket.
Tosin sillä on vaikea pilata laskuja koska on hitaampi ja kevyempi kuin Target.
Quattro on kunnossa myös, mutta Funfex on varmaan hitaampi ja helpompi laskea.
Voi aina juosta/kävellä vauhdin pois.
Funfexin saa jopa 2 metrin lyhyiseeen pakettiin matkailua varten.

Niitten, jotka ei ole lentänyt viime aikoina paljoa, kannattaa treenata nyt vielä kun on jäitä ja tasainen tuuli.

Rinnelentokin voi onnistua vielä parin viikon sisään kosk jäät ei heti sula alta.


Arkenakin voiu lentää keskiviikosta alkaen. Valoisaa on puoli ysiin asti.


Kausibriiffaus voidaan pitää ensi keskiviikkona kun mulla on sauna lämmin, jos ei ole lentopäivä.
Vastaus Vastaa lainaten
9  Yleinen keskustelu / Pulinajakso / Suomen ilmailukartat julkaistu nyt Openflightmaps’n ja SMLL:n yhteistyönä : 05.04.2018 23:02:06
https://www.ilmailu.org/forum/index.php/topic,6315.msg28022/topicseen.html#msg28022
Vastaus Vastaa lainaten
10  Yleinen keskustelu / Yleiset lentoilmoitukset / Vs: Pääsiäisen lennot : 02.04.2018 15:21:29
Kuvia lauantailta ja mun vanhasta liitimestä päätellen myös 2 vuoden takaa.

http://www.varjoliito.net/varapalsta/index.php?topic=15806.msg66680#msg66680
Vastaus Vastaa lainaten
11  Yleinen keskustelu / Yleiset lentoilmoitukset / Vs: Pääsiäisen lennot : 02.04.2018 10:09:25
Silloin kun noin kävi, niin käytettiin ekoilla kerroilla liian pieniä starrttipaineita ja kela myötäsi liikaa. Lopella oli täydet paineet.
Taisi vielä just tuulla sivusta eikä edestä.
Itse potkin silloin hiekkaa, kun odotin turvallista tuulta.
Ja laita pyörät ja heitä ne liukumattomat silmänlumepalikat mäkeen. Oppirahoja. Tallissa on yhdet vapaana.
Pikkupyörillä olen monta kertaa (ennen dollya) käväissyt pinnassa, eikä se haittaa yhtään starttia.

Dollyn voi korvata käyttämällä minimivoimaa (käytännössä n. 30 kg) alussa ja nostamalla paineet säätimestä samalla, kun laittaa täydet tehot kun hinuri liikkuu 20-30 km/h.
Sitä ei vaan ole harjoiteltu. Otaniemessä Jerellä se toimi jotenkin, vaikka pitoa ei ollut riittävästi hinaukseenkaan.
Jos saisi säätimen rukattua lähemmän nollapainetta, niin voisi käyttää vakiona ATOShinauksissa, johon ei dolly sovi.
Suodatin jarruttaa turhan paljon nopeaa purkua. Pitää ehkä hankkia isompi, jos mahtuu tai väljempi tai tuplata.

Metri pari saa olla löysää. Se ei vielä nykäise merkittävästi, mutta helpottaa juoksuun lähtöä.
Samalla näkee milloin startti oikeasti lähtee.

Jatkossa hinaajan pitää startissa olla valmiina käsi lähellä sähköventtiilin kytkintä niin, että voi heti keskeyttää startin.
Se on nopein tapa keskeyttää. Ja paras, jos startti lähtee sivuun. Sitten voi rauhassa jarrutella.

Ennenkin mulla oli käsi valmiiksi purkuventtiilin kammessa etenkin ekoilla kurssihinauksilla tai epämääräisessä kelissä.
Lopella pakitin vähän, että jäi hinurin taakse löysää, mutta nykäisitte itsetuhoisesti narun aina kireäksi.

Kerran kokeilin (turvallisuussyistä Targetilla) sitä, että hinaaja kytki starttipaineet ohitusventtilistä liikkeellelähdön jälkeen.
Nykäisi ikävästi, vaikka oli pohjalla parikymmentä kiloa purkuvastusta, mutta muuten onnistui hyvin.
En suosittele varsinkaan sähköventtiilin kanssa, jolloin ei saa edes kunnon purkupainetta.

Dolly on senkin takia hyvä, että sillä uskaltaa lähteä varjoliitohinaukseen.
Vastaus Vastaa lainaten
12  Yleinen keskustelu / Yleiset lentoilmoitukset / Vs: Pääsiäisen lennot : 01.04.2018 20:14:30
Oudon hyvin nuo startit lähti. Pitoa oli kyllä hyvin ja tulta sentään vajaa metri/s.
Olin aika varma että lumeen tulee pitkät suksen jäljet startissa, muttei näköjään yhtään.

Sähkövika oli irronnut liitin. Ei ladannut kelan akkua.
Olisin korjannut 5 minuutissa, jos olisin mitannut kytkennät.
Mönkijän, ei kelan akku on tasan loppu. Vaihdan viikolla ettei tyhjää kelan akkua.

Luulen, että vika oli jo Otaniemessä ja Soukassa.
En Soukassa itse hinannut. Muuten olisin huomannut vaisun vauhdin.
Koneen kierrokset ei vaikuttanut tehoon kuten normaalisti.

Sähköinen hätäohitusventtiili on kytketty ja tuntuu toimivan paremmin kuin suodattimen kautta kiertävä piiri.
Kun kiskaisi, kela jäi rullaamaan. Pitää testata vielä kentällä.

Nyt kela on löysä ja se pitää purkaa varovasti.
Ja hinata pitkällä vapaanarulla ja kevyellä paineella eka hinaus kolmeensataan metriin, sitten voi vetää täysillä.
Vastaus Vastaa lainaten
13  Yleinen keskustelu / Osto & myynti / Koukkupuukkoja : 01.04.2018 12:05:56
Tilasin muutaman (10) koukkupuukon UK Airsportsilta kun lähempää ei näyttänyt olevan tyrkyllä ja hinta oli puolet normaalitasosta.
Varmaan tulee noin viikon sisään.
Pari niistä sopii hinauskytkimeen ja toiset liitimeen. Isommissa varaterät mukana.

Pitää vielä kehittää kiinnitystavat liitimiin ja kytkimeen.
Sekä hinauskelaan, ehkä jatkovarrella, niin yltää penkiltä eli toimii yhtä nopeasti kuin kiinteä ja käytännössä epäluotettava viritys.

Hinnaksi tulee alle 20 €/kpl.

Morat mäkeen liitimistä ja turvallinen ja toimiva tilalle.
Vastaus Vastaa lainaten
14  Yleinen keskustelu / Yleiset lentoilmoitukset / Vs: Pääsiäisen lennot : 31.03.2018 21:25:30
Lopella oli tänään kyllä ihan varmaa kelluntakeliä, mutta myöhästyttiin pahasti, vajaalla tunnilla.
Lähdöt oli haastavia melkein tyyneen, mutta onnistui juuri ja juuri.
Kelan akku hyytyi täysin ja piti lopettaa hinaukset, kun ei olisi saatu narua takaisin sisään.
Haettiin Motonetista akku tilalle.

Huomenna olisi hyvät koulutusolosuhteet Lopella, mutta pitää fiksata varusteita ja en millään ehdi kaikkea aamupäivällä.
Laajalahdelle ehtisi, mutta on vähän liian kova tuuli huonosta suunnasta.
Jos tuliennuste putoaa, niin kyselen, jos olisi tulossa.

Jäitä on vielä 3 viikkoa onneksi.
Toivottavasti pinta pysyy kunnossa eikä mene loskaksi tai sileäksi.
Ensi viikolla voi onnistu arkilennot paitsi ei tiistaina.
Toivottavasti saan Targetin osat myös.
Vastaus Vastaa lainaten
15  Yleinen keskustelu / Yleiset lentoilmoitukset / Vs: Pääsiäisen lennot : 31.03.2018 09:30:01
Aika heikolta keliltä näyttää.

Loppi sittenkin saattaa olla parempi.

Lauttautuu varmaankin kun ei tuule.
Vastaus Vastaa lainaten
Sivuja: [1] 2 3 ... 101
MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines | Taustakuva: Toni Rosendahl Validi XHTML 1.0! Validi CSS!