Kuulin tänään, että TraFi vaatii "tyyppihyväksynnän" 2-paikkaisen RL-tai VL-triken luettelointiin nykyään. Koko laite propelleineen.
Asian piti mennä niin alunperin, että laaditaan tarkastus/hyväksyntäohjeet, joilla homma hoituu.
Tarkemmin luetteuna liidin pitää saada vastaamaan jonkun EU/EFTA maan tai muita vastaavia hyväksyjän vaatimuksia OPS M2-9 mukaisesti.
TraFi muutti määräystä loppusuoralla aika vaikeaksi ja siihen jäi aika pahoja ongelmia tuon asian suhteen.
Jos olisi kansallinen hyväksyntämenettely, niin sitä voisi käyttää.
Se pitiää siis laatia.
Valitettavasti en tiedä niistä mitään, joten en voi tehdä mitään ohjeistusta.
Lentäähän experimentaaleja pilvinpimein Suomen taivaalla, siltä puolelta varmaan löytyy pohjia.
Tässä kävi siis niin, että oli hyvin aikaa toimia, mutta kun ketään ei asia ajoissa kiinnostanut, niin nyt on suurin osa trikeistä maadotettava vuodenvaihteessa tai olisi määräyksen mukaan pitänyt pysyä maassa jo nyt.
Nyt tarvitaan liiton edunvalvontaa ja käytännön työtä.
Itse en nyt ole mukana liiton toiminnassa, joten en tiedä muuta, joten älkää kysykö.
Rekisterissä olleet ilma-alukset kelpaa jatkossakin, muuttamattomina.
Muutostyöhyväksynnätkin pitää muuten ympätä hyväksyntäkuvioon.
Pekka Vartia
Asian piti mennä niin alunperin, että laaditaan tarkastus/hyväksyntäohjeet, joilla homma hoituu.
Tarkemmin luetteuna liidin pitää saada vastaamaan jonkun EU/EFTA maan tai muita vastaavia hyväksyjän vaatimuksia OPS M2-9 mukaisesti.
TraFi muutti määräystä loppusuoralla aika vaikeaksi ja siihen jäi aika pahoja ongelmia tuon asian suhteen.
Jos olisi kansallinen hyväksyntämenettely, niin sitä voisi käyttää.
Se pitiää siis laatia.
Valitettavasti en tiedä niistä mitään, joten en voi tehdä mitään ohjeistusta.
Lentäähän experimentaaleja pilvinpimein Suomen taivaalla, siltä puolelta varmaan löytyy pohjia.
Tässä kävi siis niin, että oli hyvin aikaa toimia, mutta kun ketään ei asia ajoissa kiinnostanut, niin nyt on suurin osa trikeistä maadotettava vuodenvaihteessa tai olisi määräyksen mukaan pitänyt pysyä maassa jo nyt.
Nyt tarvitaan liiton edunvalvontaa ja käytännön työtä.
Itse en nyt ole mukana liiton toiminnassa, joten en tiedä muuta, joten älkää kysykö.
Rekisterissä olleet ilma-alukset kelpaa jatkossakin, muuttamattomina.
Muutostyöhyväksynnätkin pitää muuten ympätä hyväksyntäkuvioon.
Pekka Vartia