Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Pekka

#1021
Mulla on toistaiseksi mahdollisuus lähteä lähes milloin vaan arkenakin.
Välillä voi toki tulla kiinteitäkin esteitä.
Hinauskalusto vaan pitää järjestää.
Alan lentää moottorin kanssa, jos ei kerry porukkaa viikolla.

Laitan kerhon valjaat kuntoon tällä viikolla.

Hyvällä tuurilla ensi tai seuraavana viikonloppuna voitaisiin pitää koulutus ja -esittelypäivä.
Järjestelen lisää.

Pekka
#1022
Matilla on nyt avain tallille ja mukaankin kai pääsee huomenna.
Näyttäisi varmalta RL-rinnekeliltä.
Itse en pääse.
#1023
Täytyt sanoa, että olipa hyvä tilaisuus.
TAisi toisn olla väärä yleisö, koska yleissö varmaan koostui niistä, joilla asenne ja osaamien oli jo kunnossa koska olivat paikalla.
Liitäjiä puuttui, taisin olla ainoa. Miksi?

Mutta tuli paljon hyvää uutta näkökulmaa. Ei nukahtanut kertaankaan.

Esitykset: http://www.urheiluilmailuopisto.fi/koulutus_materiaaleja.htm

Trafilla on myös uusi fiksu lähestymistapa asioihin. Sopii liidinlajeille erityisesti.
Pitää vaan hoitaa oma puoli kuntoon myös.

YKsi yleinen kaava esiityi esityksissä: Kyky toimnia pilottina = Asenne * (koulutus + kokemus)

Siis asenteella voidaan helposti tuhota tai tehostaa kerättyä osaamista. Eli huippuosaaminen ei pelkästään riitä.

Ilmatilamuutokset tulee maaliskuussa. Uudet (Hki ainakin) kartat tulee nettiin.
Ilmatilajako on mietitty puhtaalta pöydältä todellisten tarpeiden mukaan.
Uskon, että muutoksista on liitäjillekin etua.
Transpondereista tulee määräys myös ulos kohta.
Niin, tutkat ei muuten kerro korkeustietoa.  Vain paikan vaikka huomaisikin liitimen. Ei paljoa auta ketään

Human factors juttu oli täyttä asiaa. Olemme eläimiä rajallisin kyvyin. Ei luotu lentämään.
Kun tuntee rajansa, voi valmistautua ja keskittyä oleelliseen.


Näitä kannattaa käydä läpi nyt lämpimämpiä kelejä ja tulevia tosi hyviä jäitä odotellessa.


#1024
http://www.urheiluilmailuopisto.fi/Lentoturvallisuusseminaari_2013.htm

Onko muita tulossa mukaan?
Vielä taisi olla paikkoja vapaana maanataina ainakin.
#1025
http://www.dailymotion.com/user/APPULMA/subscriptions/2013-01-07/1:2?mode=playlist&from=email_subscriptiondigestusersunlogged&utm_source=Email&utm_medium=Email&utm_content=SubscriptionDigestUsersUnlogged&utm_campaign=Alert-SubscriptionDigestUsersUnlogged#video=xwixmw

Joka lähtöön laitteita. Näytti jossain takan olleen riipuliitimiä läjä parkissa.
Tuo matala liidin taisi olla Swift. Vaatii purjelentokoulutuksen + ehkä konekoulutuksen meillä.
Paramoottorinkin saa näköjään aika liukkaaksi.
#1026
Trikekoulutus voidaan hyvin tehdä suoraan ilman vapaalentoa. Ja yleensä tehdään.

Yleensä koulutetaan 2-paikkaisella. Mutta sen luettelointi tökkii, ellei osta kaupasta sellaisenaan hyväksyttyä versiota tai valmiiksi luetteloitua tai rekisterissä olluttta.
Liukkaimmilla matkaa voi tehdä moninkertaisella nopeudella varjoliitimeen nähden.

Mulla on ne uudet ohjelmaluonnokset, täytyy vielä perehtyä niihin. Keskiviikon jälkeen on aikaa.
VL-RLTriket on varsin erilaisia koulutuksen kannalta.
En usko hyvään identtiseen yhteisohjelmaan.

Lapinlahdella on nyt kai ainoa säännöstön mukainen koulutus.
Opettajia ja kalustoakin varmaan pitäisi löytyä lähempääkin.

Ehkä kesään mennessä paperit on kunnossa. Sitä ennen ei juuri kuitenkaan voi kouluttaakaan.

Pekka
#1027
Loppijärvellä ollaan hinailtu sillä suunnalla viime vuonna. Merikin on ok, kunhan tarkenee.
Kunhan pakkaset menee ohi, niin koitetaan aloittaa.
#1028
Riippuliito / MM kisat Australiassa
10.01.2013 20:27:02
Tuloksia:

http://www.forbesflatlands.com/results.html

Kari ja Virpi löytyy listoilta
#1029
Yleinen keskustelu / Vs: Jäätilanne
10.01.2013 20:04:07
Ihan hyvältä näyttää jäätilanteen tuleva kehitys.

Nyt on myös yllättäen ennustekartta jäänpaksuudesta.
http://wwwi2.ymparisto.fi/i2/90/hice2/vesitilanne.html

Tarkka kartta:
http://wwwi2.ymparisto.fi/i2/94/finnhiceb.html


Lunta ei näytä juuri tulevan lisää ja pakkaset paranee.
20 cm kestää autoa. Siis 40 cm niin voisi hinailla autollakin.

Lopen ja Nummelan suunta näyttää oikein hyvältä.

Ei varmaan tarvi miettiä jäitä sitten kun taas tarkenee lentää.
#1030
Yleinen keskustelu / Jäätilanne
07.01.2013 00:33:19
Kävin Munkkiniemen rannassa porailemassa.
N. 20 cm ihan kunnon jäätä eikä yhtään lunta päällä.
Kuhmuinen ja liukas, joten ei vielä tehnyt mieli moottorilentää sieltä.

Mutta viikolla nollakei ja lumisade, niin pito varmaan sitten kohdillaan.
JE sen jälkeen näyttäisi tulevan pakkasta  kunnolla. Eli oikeastaan tilanne näyttää nyt oikein hyvältä.
Soukassa, Hiidenvedellä ja Lopella varmaan myös ok tilanne. Jo tässä vaiheessa kautta.
Kunhan ei tule paljoa lisää lunta, niin näyttää tosi hyvältä.

Täytyy kai alkaa järjestämään kalustoa.
Loppukuussa mulla ehkä arkenakin vapaata.
#1031
Varjoliidosta saa hyvitystä yleisen ilmailuosaamisen säähän, säännöstöön ym. liittyen.
Ohjaus on eri eri pitää opettaa teoria ja opetella.
OPS M2-9 sanoo että 60 lentoa.

Ei vaan kukaan taida olla kirjoittanut uuteen määräyksen sovitettua koulutusohjelmaa.
Täytyy aloittaa se hanke loppukuusta, jollei liitto ole edennyt asiassa. En vuoteen ole lollut mukana kuvioissa.

Lisäksi ainakin 2-paikkaisten luettelinnissa Trafiin on isoja ongelmia, jotka pitäisi ratkaista.

Etelän liitäjät pyrkii järjestämään koulutusta ainakin omille jäsenilleen, varmaan yhteistyössä kesällä mutta vaatii paljon järjestelyjä vielä.

Pekka Vartia
#1032
Maailmanloppua ei tullutkaan klo 13.11.

Näyttäisi oleva jäät ihan hyvässä kasvuvauhdissa, mm. Hiidenvedellä Nummelassa.
Eiköhän kausi päästä jotenkin aloittamaan aikaisin, jos liika lumi ei haittaa.

Hyvää Joulua

#1033
Liitteenä Google Earth tiedosto, jolla voi kuin videolta muistella tai tutustua koko Famaran rinteeseen.
Alastartissa oli pilvistä ja rinne ei siksi yllättäen toiminut. Mutta tehtävä oli valmis.

Käännepisteiden väli oli 22 km. Viimeisellä kivellä alkoi yllättäen nostaa saaresta tulleessa termiikissä. Parasta kohtaa pystyi lentämään todella lujaa yhtään vajoamatta. Mittaria tuli kuunneltua vain alussa ja paluuamatkalla vasta kun alastartin rinne ei sitten tominutkaan.
Välillä oli pakko ajaa ihan täysillä ettei noussut liian ylös. Olisi kellumalla varmaan päässyyt jopa puoleentoista kilometriin suihkareiden sekaan.

Softa:
http://www.google.com/earth/download/ge/
Sääli, että softa oikaisee pyörimiset, etenkin Miradorin terassin edessä ja päällä tehdyt.
Ehkä onnistuu säätää jotenkin.
#1034
Kävit näköjään tarpeeksi ylhäällä Isolla rinteellä.
Itse luulin, että se toimii varmasti ja enempää hinkkaamatta yritin jo noin sata metriä alempaa, sitten maitojunalla takaisin.
1:16 kohdalla näkyy seuraus, eli jouduin ruuvaamaan ihan mäen juurelta termiikissä takaisin ylös.
1:37 sitten jo paremmalla korkeudella vihreä alapinta.

Siitä päivästä .kml tiedosto liitteenä.
Ihan hyvä päivä, vaikkei päässytkään pitkälle osuudelle. Jopa varjot pääsi korkealle.
Kertaankaan en päässyt enää noin korkealle kuin sä rinteen alkuun vaikka yritin kyllä.

Edit:
Ekan kerran katsoin träkin Googlen softalla. On kyllä tosi aidon tuntuista termiikkipyörimistä ja piippauksia lukuun ottamatta.
Ei tarvinnutkaan kameraa lennolle mukaan maisemia varten.
Täytyy kai poimia vielä Miradorin keikka jakeluun, jos se paikka on mallinnettu yhtä hyvin.
#1035
Aineisto löytyy kirjautuneille jäsenille sisäiseltä puolelta.

Uusiakin voi liittyä mukaan.

Pekka