Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Pekka

#1006
Lentoilmoitukset / Viikonloppu 2-3.4
27.02.2013 15:20:37
Kävin jäällä tarkistamassa tilanteen. Ihan hyvä.
Tekemäni syvät urat on täysin jäässä ja niiden vierelläkin sai pomppia ihan täysillä.

Perjantaina näyttäisi (vielä) tuulevan liikaa.
Lauantai näyttä vähän kylmältä ja tuuli vaihtelee. Mutta ainakin jään pitäisi vaan parantua.
Mutta kannattaa aloittaa aikaisin ja käyttää koko päivä. Varastolla yhdeksältä.
Sunnuntaina ehkä liikaa tuulta. Ehkä sisämaassa sopivampaa.
Tämä aika on aina ollut vähän turhan tuulinen.

Eikähän lennot saada käytiin tällä kertaa.
Näillä ennusteilla kannattaa aloittaa Soukasta.
Laajalahdella on varmaan liian ahdasta matalalentokoulutukseen.
Korkeissa on helpompi väistellä.

Pilotitkin mahtuu tietty mukaan. Kertokaa etukäteen, mitä kerhon kamoja tarvitaan mukaan.
Saattaa joku liidinkin mahtua katolle.

Ilmoittelen, jos tilanne (keli) muuttuu.
Tarkistan vielä hinurin kelan kunnon.

Jatkossa voidaan lentää arkenakin, ellei mulle tule työesteitä.
#1007
Lentoilmoitukset / Vs: La-su 23-24.2
23.02.2013 21:51:11
Sen verran lunta ja loskaa, ettei pystynyt hinaamaan.
Paikoin ei edes päässyt eteenpäin.

Saatiin kuitenkin viritettyä kamat kuntoon.

Olosuhteet oli ideaaliset maakäsittelytreeneille.

Enää riittävästi pakkasta, niin homma lähtee täysillä käyntiin.
#1008
Lentoilmoitukset / Vs: La-su 23-24.2
23.02.2013 10:28:48
Soukka on nyt selvä kohde.
Tuuli ok, vähän tuli nopeutta lisää.
Korkeutta tulee ja rinne hidastaa putoamista.

Maanantaikin näyttää lennettävältä. Ja kunnon yöpakkaset tulee.
#1009
Lentoilmoitukset / Vs: La-su 23-24.2
22.02.2013 23:56:11
Haagan tallille aamulla kymmeneltä.

Siitä varmaan Soukkaan.
Sieltä pääsee parhaiten jäälle ja rinnekin on vieressä.
Toivottavasti ei ole loskaa jäällä. Ei ehditty tarkistamaan.
 
Ne jotka tulee perässä, kysy paikan koordinaatit 0400 800 159.

Alustavasti otetaan kerhon Target ja molemmat valjaat mukaan. Jos jotain muuta tarvitaan, niin kertokaa.

Kerhon ulkopuolisille 5 € per hinaus.

Pekka
#1010
Tänä viikonloppuna la tai su voi vihdoin tulla tutustumaan ja jopa aloittamaankin koulutusta.
Ja myöhemminkin voi liittyä mukaan. Lentoilmoituksissa näkyy milloin lentotoimintaa on.

Lopullinen toimintapaikka selviää usein vasta aamulla. Ehkä klo 11-12.
Nyt näyttää siltä, että huomenna olla Soukan venesatamassa.

Haagan tallilta pääsee myös mukaan kyytiin aamulla kun haemme kaluston.
Joka paikkaan ei välttämättä mahdu parkkiin kovin paljoa autoja.

Tarkempi paikka ja aika kannattaa kysyä minulta ennen tulemista.
Ja mieluiten ilmoittautua edellisenä päivänä niin osataan varautua.

Kurssi-infoa on sivulla:
http://koti.welho.com/pvartia/riippuliito/koulutus.htm

Pekka Vartia p. 0400 800 159
pekkaATetelanliitajat.fi
#1011
Lentoilmoitukset / Vs: La-su 23-24.2
21.02.2013 11:58:26
Luulen, että ennemminkin Espoonlahdella.
Paikka kelin ja jäällepääsymahdollisuuksien mukaan.

Ensi viikkokin näyttää hyvältä. Päivätkin pitenee.
Olen ehkä vaan yhden päivän duunissa. Tarkentuu myöhemmin.
#1012
Lentoilmoitukset / La-su 23-24.2
20.02.2013 20:33:55
Haen perjantaina hinurin talliin.

Viritelkää kamoja kuntoon. Koitan tarkistaa EL-kerhon kamat myös.
Nyt näyttäisi tulevan sopivaa länsituulta molemmiksi päiviksi.

Paikka ja aika tarkemmin myöhemmin.
Haagasta joka tapauksessa haetaan kamat aamupäivällä.
#1013
Koitetaan aloittaa kausi lauantaina. Näyttäisi vielä olevan sopivaa.
Koitan hakea hinurin perjantaina.
Peräkärryä vaan pitää vähän rakentaa korkeammaksi ensin, mutta työn alla jo.
#1014
Yleinen keskustelu / Vs: Jäätilanne
15.02.2013 14:03:35
Kävin taas Laajalahdella kun oli vihdoin yöpakkanen.
Hinurilla voisi hyvin liikkua, mutta kengät kastuu vielä. Ehkä lauantaina oliisi jo ok tilanne.
On vaan liian tyyntä ja menisi siksi vaikeaksi hinata noissa olosuhteissa..
Sunnuntaina näyttäisi tulevan taas kosteaa, joten en koita järjestää hinuria viikonlopuksi.
Katsotaan, jos muualle pääsisi hinauksiin.

Pitkä ennuste näyttää siltä, että ensi viikolla tai viimeistään viikonloppuna voidaan alkaa lentää.

Saan varmaan kuomukärryni lisälaidat ensi viikoksi, ehkä jo tänään, niin hinuri ja muut kamat kulkee paremmin mukana.
Kaivoin sen jo hangesta esiin.
#1015
Yleinen keskustelu / Vs: Jäätilanne
13.02.2013 13:36:26
Kävin Laajalahdella poraamassa.

Jäätä on paksulti 30-40 cm, vaikka porasin paksuimman lumen kohdalta
Päällä ehkä 20-40 cm tiivistä kosteaa lunta.
Ja välissä jonkin verran vettä.

Vielä voi olla vaikea ajella jäällä, muttta kunhan tulee pakkasta, niin pitäisi olla aika hyvä tilanne.
Ensi viikon ennuste näyttää sopivalta.
Ehkä viikonloppuna voi ehkä hinata, jos tuulee tarpeeksi.

Järvien tilanteesta en tiedä vielä. Varmaan paksummin lunta.
Ulompana rannikolla voi olla parempi tai huonompi tilanne.
#1016
Kirjoitit, että varmaan hankit ulkomailta.
Kannattaa siis tarkistaa ensin, että sen saa Suomessa luetteloon jollain menettelyllä.
Mä en tiedä miten.
Tuntuu olevan vielä niin, että jos on eri ropelli tai kone kuin jossain hyväksytyssä, niin homma tyssää.

Toivottavasti nää toimintamallit tarkentuu, koska hyvin harva trike on tarpeeksi selvästi hyväksytty jossain kuten DULV juuri sellaisena kokoonpanona kuin se sattu olemaan tyrkyllä.

Onneksi mun ei itse tarvitse nyt prerehtyä asiaan. Mutta jos meidän koneesta jotain menee rikki ja tulee uusi kone tai ropelli, niin sitten on taas ongelmia, jos ei projekti etene.
#1017
2-paikkaisten luettelointi on vieläkin ratkaisematon ongelma.
Mutta siitä on asia jo vireillä viranomaisen kanssa.
Tiedä sitten milloin on valmista tekstiä ja toimintaa.
#1018
Ainakaan koulutusohjelmassa ta i OPS M2-9:ssä ei ole rajausta paikkamäärän mukaan.

Vaan on rajoituksia matkustajan kuljettamiseen. Siis pitää täyttää mainitut kriteerit, että saa ottaa jonkun kyytiin.
1-paikkeiseen ei voi ottaa siihenkään syliin, kun se on 1-paikkainen.

Näinhän toimitaan mm. ultrilla.

Matkustaja on muuten kyytiläinen, jolla ei ole tehtävää koneessa.
Oppilas ei ole matkustaja, vaan siihen puuhaan taas täytettävä opettajalle asetetut kriteerit.

Mä en mielellään tulkitse toisten tekemää ohjeistusta. Eli liitolle tätä vaikeammat kysymykset tulkinnoista.
Ainakin yksi kohta nimittäin on tosiaan tulkittavissa parilla eri tavalla. Varmaan useampikin.

Sääntöjen ei ole tarkoitus kieltää kaikkea kivaa.

Kuitenkin kysyt kohta, että saako lentää toisen pilotin kanssa. Olen koittanut selvittää, mutta ainoastaan seuraavan määräyksen löysin,  joka koskee tätä asiaa:
OPS M1-10 1.6.1982 Kaksoisohjainten käyttö
http://www.trafi.fi/filebank/a/1320403369/3f461b164b74393355dba3f9829b6186/896-opm1_10.pdf
4.2 antaisi luvan, jos on mm. kaksoisohjaimet ja intercom käytössä. Mutta voi olla muitakin esteitä sääntösekamelskassa.
Eräs yleensä hyvin perillä oleva henkilö taas sanoi, että ei saa, en muista miksi.
Mutta määräyksistä kielto pitäisi löytyä.

SIL ja TraFi on paremmat osoitteet tässäkin lopulliseen ratkaisuun.
T. Pekka
#1020
Viikonloppu näyttää sen verran sateiselta ja surkealta, että en lähde hankkimaan hinuria vielä.
Saa nähdä tuleeko niin paljon lunta, että olisi pakko olla moottorikelkka että voi hinata.
Toivottavasti sade on mahdollisimman märkää.