Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Topics - Pekka

#381
Lentoilmoitukset / Jäätilanne Espoossa
05.02.2011 00:38:55
Tänään käytiin porailemassa Kivenlahden venerannassa jäätä. Kairan kierteen verran oli jäätä, ihan hyvin voi hinailla. Kitkalla varmaan, kun väkeä varmaan jäällä. Pinta on tosi hyvä liikkua.

Näyttäisi kelpaavan koulutuspaikaksikin.
#383
Riippuliito / Australian kisat
08.01.2011 13:08:07

Karilla ja Virpillä komeista lentoja maaliinkin asti Australiassa.
Lisääkin ilmeiseti luvassa.

http://www.forbesflatlands.com/results2011.php

#384
Etsin auton tai peräkärryn menevää paikkaa, johon mahtuu muutamia vajaat 6 m pituisia riippuliitimiä seinälle tai kattoon.

Tila voi olla myös esim. jonkun hallin nurkassa, kunhan kamat säilyy turvassa. Lämpöä saa olla mielellään kuin ulkona.
Paikka suunnilleen Otaniemi-Konala väliltä parin kilometrin etäisyydellä Kehä I:stä.

Kimppaan sopii hyvin myös varjoliitäjiä esim. paramoottorin säilytykseen ja tuunaukseen.


Käyn itse katsomassa ensi viikolla yhtä, tuskin pisimmille liitimille sopiva, mutta mielellään muita vinkkejä, kiitos.


Paikasta tai kimpasta yhteydenotot: pekka.vartia AT welho.com, 0400 800 159
#385
Uusin RLMO-ohjelman luonnoksen.

Tarkoitus olisi saada tammikuussa hyväksyttyä se.

http://koti.welho.com/pvartia/MORL.PVa.21122010.doc

Tuota voi kommentoida vapaasti tähän tai sähköpostilla mulle ennen kuin esitän sitä hyväksyttäväksi. Mielellään tänä vuonna.


Pekka Vartia
#386
8-9.1 tai 15-16.1 on tarkoitus pitää liidinlajien opettajatapaaminen Räyskälässä.
Aiheena mm. uusitut ohjeistukset ja toimintamallit.

Uusille opettajille aloitus olisi perjantai-iltana. Jälkimmäinen viikonloppu on tavoitteena loppiaisviikon perhelomien vuoksi, mutta molemmat kannattaa laittaa kalenteriin tässä vaiheessa.

Yhteistilaisuudella opekurssin hinta voidaan pitää kurissa.

Liitto tukee jossain muodossa opettajien osallistumiskuluja.

Lisää tietoa tulee, kun ohjelma ym. varmistuu.
#387
Parilla lentoyrityksellä löytyi selviä yllättäviä vaara- ja virhemahdollisuuksia kitkakelahinauksesta:

Pitää muistaa, että kyse on varjoliitovinssistä. Sitä ei ole suunniteltu eikä ohjeistettu riippuliitoa varten.

Laitteen kalibrointi.
 
60 kiloon asti kelan mittari näytti samaa kuin hinauspuntari. Yli sen ilmeisesti kela tuottaa enemmän voimaa kuin mitä mittari näyttää.

Hinauspuntarista todettiin n. 10 kilon virhe mittarin viallisen nollasäädön vuoksi. Todellinen voima oli 10 kg enemmän. Lisäksi kitkakelassa alkunykäys on 5- 10 kg enemmän kun lepokitka muuttuu liikekitkaksi. Siis vaikka periaatteessa puntari tuottaa aina tietyn paineen tietyllä voimalla eikä tilanne muutu mistään syystä, niin mittarien virheet pitää tarkistaa.

Starttitilanne

Ekaan starttin arvattiin ja säädettiin voimaksi 60 kg (tod. 70 kg + lepokitkalisä), jotta liidin varmasti lähtee ilmaan ja nousee hyvin . Tarkoitus oli lisätä 80 kiloon myöhemmin. Löysiä laitettiin normaalisti, kun pitäähän hinurin hiukan kerätä vauhtiakin lähtöä varten, kun tuuli oli aika heikko.

Nykäisy oli kova ja samalla liidin lähti käsistä ja alkoi kaartamaan sivulle täydestä korjausliikkeestä huolimatta. Mikko onneksi vapautti voiman heti ja lasku meni ok pyörilleen ilman vaurioita. Ohjauksen takia ei voinut irrottaa kättä laukaisuun.

Uusi kaksoislaukaisulenkki oli katkennut nykäyksestä etupäästä starttinykäyksessä. Siksi siipi oli noussut pystyyn eikä juuri ollut ohjattavissa suuren kohtauskulman vuoksi. Onneksi voiman rajoitus toimi ja se oli hiukan hallittavissa toisin kuin taittopyorähinauksessa, jossa voima olisi varmaan kohonnut sataan kiloon kiihdytyksessä ennen kuin olisi ehtinyt tehdä mitään. Toisaalta tilanne vastasi aika lailla sitä kun ylänaru irtosi jo ennen starttia toisella yksikankaisella kerran aiemmin.

Nykäyksen vuoksi ei löysiä saa käyttää riippuliitohinauksessa. Jos ei tuule tarpeeksi, on käytettävä dollya tai tarpeeksi hidasta siipeä ja tehokasta nelivetohinuria. Lyhyt ja luaj köysi ei jousta yhtään.

Toisella hinauksella pudotettiin 40 kg (eli 50 kg +lisäys). Sillä lähti ihan reippaasti ilman löysiä. Tuo 50 kg on varmaan ihan maksimi mitä kannattaa juoksustartin alussa käyttää, ettei starttiote karkaa. Mieluummin 40 kg.


Narun katkeaminen

Naru oli ilmeisesti vaurioitunut edellisillä käyttäjillä. n. 400 m korkeudessa se katkesi. Irrotin sen heti, kun sain siiven vetäistyä vauhtiin nyökkäyksen jälkeen. Hinausvoima oli 90 kg ja todellinen ehkä 100 -120 kg. Ei olisi pitänyt katketa silläkään voimalla. Voima oli kuitenkin liikaa koska jarru lämpeni liikaa.

80 kg on varmaan maksimi. Naru on ohutta ja kevyttä ja se kompensoi pienempää voimaa eikä myöskään mene niin mutkalle. Ilmanvastuskin on pienempi.

Irrotuksen jälkeen tuli mieleen, että olisi voinut viedä narun kentän päälle, mutta se oli onneksi myöhäistä. Narun päässä on leija, joka vapautuu, kun voima loppuu ja se on todella tehokas jarru. Olisi voinut käydä huonosti tuon jarruvarjon kanssa ellei olisi ajoissa laukaissut. Riippuliitoon sopii paremmin iso tavallinen jarruvarjokupu, joka ei aukea tuossa tilanteessa. Narun kuljetuksessa pitää tietty olla siinäkin varovainen, ettei se tartu maahan. Metsän yli ei kannata edes yrittää.

Naru meinasi lentää ja pudota tien yli länteen asuinalueelle, ehkä järveen, mutta onneksi jäi puihin kiinni. Siitä Jyrki sain napattua sen alas ja vedettyä pois. Muuten olisi ilma mennyt mukavasti leijaa ja narua etsiessä. Ihan hyvää tuuria välillä.

Nämä ongelmatilanteet kun ennakoi, ei sinänsä ole syytä välttää kitkakelahinausta. Siinä on monia selviä etuja. Lisäksi hinauksen keskeyttämisen helpottamiseksi laitetta pitää vähän muokata, että giljotiini ja vapautuskahvat ovat paremmin käsillä tai pitää ainakin startissa kättä valmiina avaamaan vapautin.

Hyvin aikaiseen kaksoislaukaisuun kannattaa varautua etenkin kun hinaus aloitetaan läheltä.

Siksi se ei niin hyvin sovellu ensimmäisiin koulutushinausiin. Etuna on kyllä se, että etäisyys hinaajasta siipeen jää lyhyeksi ja startin ongelmiin näkee reagoida nopeasti.
#388
Riippuliito / Riippuliitosauna 1.10
21.09.2010 20:21:06
Ensi viikon perjantaina 18 alkaen taas mun saunassa perinteinen saunailta niille riippuliitäjille, jotka Hki-Meilahteen yltää.

Koordinaatit ja koodit saa multa kysymällä. Voi ilmoittautua etukäteen, mutta viimeistään alaovelta.

Käyn Saksasta hakemassa olutta, joten ei tarvitse raahata sitä mukaan.

Jos olen ahkera, saan varmaan sen simulaattorin kokeiltavaksi, nyt on putket olemassa.

#389
Perinteisten osuuksien lisäksi teemana on ensi vuodesta alkavat uudet toimintamallit liidintoiminnassa. Ehkä jopa uusi aiemmasta poikkeava liidinmääräys OPS M2-9 voidaan esitellä, TraFista riippuen.

Joka tapauksessa liidintoimintaan tulee täysin uusi malli, jossa liiton "poliisin" rooli on jo nyt poistunut ja kerhojen omaehtoinen toiminta ja liiton ohjaava tuki sille korostuu.

Jokainen joka haluaa kehittää lajinsa toimintaa voi jatkossa niin varsin vapaasti tehdä. Ilmailutoiminnan turvallisuus kuitenkin vaatii jonkinlaiset järjestelmälliset raamit ja niitä on jo nyt täysi vapaus kehittää ken haluaa.

Joka tapauksessa kaikki järkevä toiminta koitetaan saada mahdollistettua ja siirrettyä ohjeistuksiin. Tämä muutostyötä voidaan toteuttaa vaikka nyt ja välittömästi, jos tekijöitä löytyy, mikä on ollut pahin este. Säädökset ei juuri mitään estä tai haittaa eikä uutta määräystä tarvitse odottaa.

Tärkein osuus toki edelleenkin on illan sauna- ja kuppilatiima, jossa on aina ennenkin vaihdettu arvokkaita kokemuksia kauden päätteeksi ja suunniteltu yhdessä tulevaa.

Erityisesti toivotaan kerhojen vetäjiä ja kouluttajia paikalle, mutta on selvää, että jokaiselle pilotille löytyy tarpeeksi huvia ja hyötyä. Kuten aiemminkin.

Tarkempi ohjelma valmistuu myöhemmin ynnä tarkemmat paikka ym. tiedot. Laittakaa kuitenkin kalenteriin varaus.


Tiedotan lisää kun asia kehittyy. Toivomuksia ohjelmasta voi mielellään esittää vaikka mulle tai tässä.

Tervetuloa viihtymään

Liidintoimikunnan puolesta
Pekka Vartia
#390
Riippuliito / Lanzarotelle?
10.08.2010 15:18:54
Aurinkomatkoilla oli 20, 27.11 lähtöihin vielä tilaa jonkin verran, paremmin 27 pv lähtöön. Majoitustilanne vähän heikko, bungalow kentän päässä kylää. Aurinkomatkoilla 40 e etu, jos varaa ennen 15.9 tai 60 € jos ennen 15.8, lähdöstä riippuen.
Finnmatkoilla oli 22.11 tilaa. Kannattaa tarkistella itsekin netistä infoa.

Viikon matkoja huonosti, aurinkomatkoilla 4.12.

Hintaluokka 700-800 € + 100 per liidin. Autoon luokkaa 100 € 2 vko.

Löytyykö porukkaa, mulle tai tähän voi vastata ja kertoa toivomuksia.

Edit: Liitin hinnaston. Halvinta ei siinä näy.
#391
Eilen kun oli tyyntä, niin oli jo lähtökohtaisesti valmistauduttava siihen, ettei tuuli osu finaalissa vastaiseksi.

No nin kävi eilen vaikk akoitin katsoa piakan siten, että termiikin mahdolilnen lähtöpaikka olisi laskupaikan takana. Finaalin lopussa kuitenkin maanopeus tuntui turhan kovalta jaloillelaskuun ja ajoin siiten mahalaskun pintaan kun heinäkin oli lyhyttä. Ihan hyvä lasku sellaisenaan. Kierros meni niin kuin ptikin ja osuin tasan maaliin.

Mutta pelto ei aina ole pehmeä. Nyt se olikin halkeillutta savea, eikä polvet tykänneet yhtään.
Sitten vielä huomasin, että polven kohdalla sivussa oli komea viilto. Ilmeisesti joko kivi pellossa tai mittarin kiinnityspultti osui kun leija meni kevyesti nokilleen lopuksi. Kouvolassa ompelivat kymmenen sentin matkalta saumaa kiinni.

Olisihan nuokin ongelmat voinut välttää. Mun lentohousuissa on polviin ommeltu pehmusteet. Mutta oli eri housut.
Polvet ei tykkää kovista kolauksista ja suosittelen kyllä pehmusteita tai suojuksia.

Kentälläkin on paikoin kiviä, joihin voi osua, siksi varsinkin koulutuksessa käytetään suojuksia, kun mahalskuja tulee paljon. Mutta kyllä kokeneempikin voi tarvita polvisuojuksia vaikka kaikki menisi ihan oikein. Itse olisin tarvinnut eilen. Kerholla on niitä lainaksikin.

Samoin liitimessä ei saa olla mitään, mikä voisi tökätä tai naru tarttua. Itse en älynnyt tuosta pienestä ruuvista koituvan mitään riskiä.
#392
Riippuliito / Riippuliidon SM-kisat
28.06.2010 10:11:08
Pidettiin viime viikolla.

Kelit näyttivät olleen aika hyvät, kun pisteitä kertyi paljon ja vähän kaikille.

Tenho sai tuotua kokemustaan esiin ja pääsi neljänneksi.
Mattikin sai yhden päivävoiton ja oli seitsemäs.

Ihan hienoja suorituksia.

Tulokset on Vesan sivuilla:
http://users.jyu.fi/~vesal/riippu/rltuloksia.html

Muuten kisat näytti olleen ihan syyttä aika hyvässä uutispimennossa.
#393
Olen lainannut lentomittariani ja sinistä kypärää kerholle jo pitkään.

Muistuttaisin, että kyse on lainasta ja tarvitsen niitä muuhuin käyttöön pian.

Kypärä pitää palauttaa varastolle, se puuttui.

Suosittelen hankkimaan siis oman kypärän ja mittarin, aika halpoja ovat. Matkalennoille omat valjaatkin olisi mukavammat.

Radiovastaanotin olisi suositeltava, mielummin radiopuhelin, niin välttyy kolariongelmilta kentällä.

Käytettyjä liikkuu ja uusia löytyy mm.:
http://koti.welho.com/pvartia/ultrateam/varuste.htm

Tässäkin voi huhuilla niistä sekä myynti- että ostoaikeissa.
#394
Tarkoitus olisi aloittaa 6.6 jälkeisenä aikana touko-heinäkuussa molemmat.

Tarkempi aika ja paikka ja järjestävät yhteisöt ilmoitetaan tässä alla myöhemmin. Tämä on vain ennakkoilmoitus.

Järjestelyt riippuvat paljonkin omasta työtilanteestani, joka on vielä avoin. Kalusto näyttää järjestyvän.

Samoin kurssien hinta on vielä avoin. 1000 € paikkeilla se liikkuu peruskurssin osalta.

Opettajakurssia pidettäisiin Helsingissä ja varmaan Räyskälässä. Peruskurssi varmaan Räyskälässä pääosin.

Opettajakurssiin olisi kiva saada samalla yhdistettyä myös trikeopettajaosio, jos sopiva opettaja ilmoittautuu. Pohjana on nykyinen liidon opettajankoulutusohjelma.


Mulle voi kertoa kiinnostuksensa.

Pekka Vartia @welho.com
#395
Moyes Litespeedin sivuputken yläkiinnityksen pulltti oli auennut. Nyloc mutteri oli irronnut itsekseen:

http://shga.com/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=1956

Ei haittaa, jos muutkin kuin vastaavan liitmen käyttäjät tarkistavat liitimiensä pulttiliitokset ennen seuraavaa kertaa ja muulloinkin.

Pekka
#396
Aeros on antanut tiedotteen muutamasta liian harvoin tarkastetusta kohdasta. Ilmeisesti kantapään kautta opittuna.

http://www.aeros.com.ua/news.php?lang=english&id=194

Suosittelen myös muiden valmistajien liitimille. Kyseiset rakenteet on kuitenkin aika samanlaisia kaikissa.

Pekka
#397

Hyvä intermediote siipi, Seedwings Kestrel 156, 14,6 neliötä, 115 kg max.

http://www.seedwings.at/

Helppo siipi, sopii ekaksi omaksi siiveksi n. 80+ kiloiselle.

Köli on irrotettava, sopii siis myös konelentelyyn, esim. pikkutriken kanssa tai alle 75 kg / 180 cm pilotin mosquitosiiveksi.

1100,- € + varaosat, vaijerit, putki, tipit 150,-


Koelentoja mahdollista tehdä Vesiksellä tai Lappeenrannan suunnalla.

Pekka Vartia 0400 800 159, tai @welho.com
#398

Myyty.

Varion lisäksi Garmin eMap (n. 3,5 h tracklog rajoitus) kaapeleineen ja ilmanopeusanturi. Kaikki välijohdot on molempiin ja jalusta. eMapissa Suomen kartta ja muistikorttiin voi ladata lisää.

Uudessa Metroguide-karttaCDssä muuten näkyi jopa Vesiksen alueen metsäautotiet samoin Lanzaroten. Lisähintaan Marineasta  http://www.garmin.com/cartography/mapSource/MGEuro.jsp

Mulla on Compeo ja toinenkin eMap, joten nää joutaa hyötykäyttöön.

Mittarin hinnalla, 380,-

http://www.paratronic.fi/iq_seri1.shtml
http://www.garmin.com/products/emap/
http://www.marinea.fi/shop/

Pekka Vartia