Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Topics - Pekka

#281
http://www.urheiluilmailuopisto.fi/Lentoturvallisuusseminaari_2014.htm

Jos näyttää siltä, ettei vielä ensi viikonloppunakaan lämpene tarpeeksi, menen tuonne ja kyytiin mahtuu.
Suosittelen, aina on ollut asiallinen tilaisuus.
#282
Sain päivitettyä sivuja hiukan.

Koitan tunkea jonnekin myös linkkisivuni.

Sivut on PHPllä kasattu, joten voi mennä vähän aikaa opettelussa ja säätäessä.

Kohta on tarpeeksi jäitä ja ehkä sopivasti luntakin.
Kalusto on jo valmiina lähtöön (demo/testipäivään) kun kelit on kohdallaan.

Laittakaa omat kamat valmiiksi.
#283
Riippuliito / Riippuliitokoulutusta
07.01.2014 11:11:52
Etelen liitäjät ry järjestää riippuliitokoulutusta.

Koulutus voidaan aloittaa heti, kun jää/lumitilanne sallii sen pääkaupunkiseudun lähialueen järvillä tai merellä.
Koulutus pyritään toteuttamaan tammi-maaliskuun aikana. Ehkä jo parin viikon sisään voidaan aloitella.
Arkisinkin saattaa ajoittain olla mahdollista kouluttaa. Myöhemminkin pääsee mukaan.
Tarvittaessa kurssia jatketaan kevät-kesäiltaisin lähimmillä lentokentillä (ei lentoasemilla kuten Malmi).

Kurssin hinta on 1400 €, sisältäen Suomen Ilmailuliiton jäsenyyden etuineen ja lentovarusteiden käytön.
Ensimmäinen osuus 800 € sisältää matalalentovaiheen, jossa opetellaan ohjaaminen turvallisella korkeudella sekä 10 ensimmmäistä korkeaa hinausta.

Teoriakoulutusta annetaan kurssien etenemisen tahtiin sopeutettuna.

Varjoliitäjille ja muille kelpoisuustodituksen tai lentolupakirjan omaaville ilmailijoille voidaan antaa hyvitystä kurssin hinnasta kokemus- ja osaamistason mukaisesti.

Lisätietoa:
Pekka Vartia
0400 800 159
pekka[ÄT]etelanliitajat.fi
http://www.etelanliitajat.fi/
http://koti.welho.com/pvartia/riippuliito/

#284
Welho lopettaa kotisivupalvelut vuodenvaihteessa, joten piakkoin mun mm. linkkisivut katoavat.

Koitan löytää niille uuden kodin kun käytän sivuja itsekin.
Eli ehkä vaan uusi osoite.

T. Pekka Vartia
#285
Oikeastaan aika kohtuulinen vuosi takana.

Näillä näkymin vielä parempi edessä ainakin kalustoa ja siten mahdollisuuksia on enemmän.

Viimeistään parin viikon päästä tonttujen pitäisi olla saanut hinauspaketti mönkijään kiinni ja kausi voi alkaa.
Tarvikkeet on nyt kasassa.

Ainakin ekan treenipäivän lennot saa pelkkien bensakulujen hintaan.

Välipäivinä kanattaa laittaa kalusto iskukuntoon.

T. Pekka
#286
Yleinen keskustelu / Syyskokous 2013
05.12.2013 23:52:48
Sopivia aikoja ennen Joulua on 15-18.12 arkisin klo 18 ja su voisi olla vaikka klo 16.
Ti 17 olisi saunamahdollisuus klo 20.
Ilmoitelkaa mulle tai tähän, jos joku noista ei sovi tai on sopivin.

Ensi vuonna varmaan aika samat kuviot paitsi kohtapuoliin on selvänä parannuksena mun oma hinauskalusto käytettävissä Räyskälän lainakoneen ehdoilla.
Päästään siis heti jäitten tultua treenaamaan ja rinteeseen kellumaan.
Ehkä jollekin kentällekin, jos ei tule paljoa lunta.

Pe 13 voisi saunoa taas vaihteeksi. Ei kokousta silloin kun en ehdi valmistella.
Mutta voidaan suunnitella ensi vuotta ja kerrata nykyistä.

Viikonlopun aikana katson, mitä laskutettavaa on kertynyt tältä vuodelta hinauksista ja tallista.
Lähettelen infoa siitä sitten.
#287
Raportoin tämän nyt vasta kun muistin ja ehdin.

Heti startin jälkeen pidempi alanaru oli kiersi sivuputkeen kiinnitetyn mitaritelineen takaa. Korkeutta vielä alle 5 m.

Teki mieli laukaista naru irti, mutten uskaltanut, kun ajattelin, että narun lenkki voi tarttua ja kiskaista nurkasta pahasti ja liidin lähteä sivuun ja lujaa tonttiin.

Siksi yritin ja onnistuin nyppäämään toisella kädellä narun pois mittarin takaa. Vähän kiemurtelua syntyi yhdellä kädellä ohjaamisesta,  mutta ei muuta ongelmaa. Onnksi ei ollut kovaa keliä ja hinaajakin älysi keventää vetoa.

Mulla aikaa ei tuohon ollut paljoa, koska mun kamoilla yli 50 m korkealle ei ekalla narulla pääse ilman että vauhti kasvaa älyttömästi narun painaessa vauhtia.

Syy sille, miksi naru meni sivuputkesta kiinni olevan varren päässä olevan mittarin taakse, oli todennäköisesti se, että narun kiristyessä ylänaru viskasi alanarun ylös ja sivuun. Muuten tuo ei onnistu. Toki mittari olisi pitänyt olla pystyssä startissa, muttei sille muuten ole ollut ennen juuri tarvetta.

Tuo alanrun mitoitus on asia, johon ei kauheasti ole kiinitetty huomiota. Mutta se on turvalisuustekijä. Suositus taitaa olla 80 - 100 cm eroa pituudessa. Ei se aina ole paras ero, mutta kompromissina on toiminut.

Mun valjas / liidinyhdistelmällä kaksoislaukaisu on lähes tarpeeton. Dollyn kanssa en tarvitse lainkaan.
Max ero voi turvallisesti olla mulla jotain 50 cm luokkaa, ettei naru voi päästä lähelle kolmion nurkkia. Metri on jo vaarallinen.
Koulutuskalustolla voidaan tarvita tuo metri kun on pitkä pilotti ja kytkin leuan alla. Lyhyelle se on jo liikaa.

Aina on kuitenkin se riski, että naru menee esim. pyörien takaa. Näitä on käynyt. Ja naru pääsee helposti jalan taakse. Minullakin on käynyt. Aikaa ei ole paljoa reagoida.
Ja joskus on narua lyhennetty liikaa ja unohdettu kertoa muille siitä. Ja yksi onnettomuustutkintakin löytyy.

Etelän liitäjät on käyttänyt sellaista viritystä, jossa kuminaru vetää löysät pois alanarusta.
Tämä on mielestäni ainoa turvallinen ja aina toimiva menetelmä välttää kaikki takertumisongelmat ja pituusero on aina automaattisesti kaikille sopiva. Tarkistukset unohtuu aina joskus ja kaikenlaista liikehtimistä ja häiriöitä tapahtuu usein ennen starttia.

Ensi kaudella kokeilemme kuminarun sijoittamista pidemmän narun sisään, jolloin se ei kulu hajalle niin nopeasti tai tartu kiinni näreisiin. Toivottavasti tilanne ei kerää kauheasti hiekkaa narun sisään.
Ala- ja ylänaru voisi myös olla eri väriä, niin ne erottuisi paremmin toisistaan.

T. Pekka Vartia
#288
http://www.ilmailuliitto.fi/fi/lajit/riippuliito_ja_varjoliito/ajankohtaista/?itemid=10654&a=viewItem

Eli kun lentomäärät tullee täyteen ja lisäksi katsot hallitsevasti myös koulutusohjelman kyseistä korotusta vastaavat asiat, voi kelpoisuustodistuksen korotuksen hoitaa ihan itse. Kyse ei siis ole vain tiimasta.

Helpotus ei siis koske 4-tasoa, johon liittyy matkalentotentti eli pitää halllita valvottuun ilmatilaan liittyvät asiat ynnä muu lennonsuunnittelu.
#289
Ensisijaisesti voisi mennä lentäämään perjantaina. Toki myös la ja su.
Vielä ei näytä kovin lupaavalta tosin.

Jos ei tule keliä, voisi pitää huoltopäivän. Kim ja mä aloitetaan jo päivällä.

Eli tarkastaa, huoltaa ja inventoida Trike ynnä muuta kalustoa ja niiden huoltotarvetta.
Ja järjestää kamoja.

Ja lopuksi klo 20 mennessä pitäisi ehtiä saunomaan Hki-Meilahden virtuaalikentälle.
Mieluummin jo tuntia ennen.

Ilmoitelkaa, jos liitytte mukaan, vain saunomaakin voi tulla, ei sitä puuhaa tallilla kovin paljoa ole.
#291
http://users.kymp.net/mode0449/

Olen varmaan itse täällä hommissa.

Edullisia purjelentokeikkoja.
#293
http://www.urheiluilmailuopisto.fi/rapu.htm

Suosittelen. Radio on turvavaruste ja kurssi on edullinen.
#294
Ilmatieteen laitos on kehittänyt oman lentosäätietoja välittävän verkkopalvelun lentäjille ja uusi palvelu tulee käyttöön 18.6.2013. Palvelu löytyy osoitteesta www.ilmailusaa.fi. Palvelu on avoin kaikille ilmailijoille eikä vaadi erillistä rekisteröitymistä. Palvelusta on saatavilla lentosäähavaintojen, -ennusteiden ja - varoitusten lisäksi satelliitti- ja tutkakuvia, ennusteita mm. tuulesta, kokonaispilvisyydestä ja sadealueista seuraaviksi viideksi vuorokaudeksi sekä uutena ominaisuutena mahdollisuuden piirtää kartalle suunniteltu lentoreitti, jonka avulla voidaan listata reitin varrelle osuvat lentosäähavainnot ja -ennusteet.
#295
Pulinajakso / Nummela FLy-in 1.-2.6
21.05.2013 09:19:25
http://www.ilmailu.org/forum/index.php?topic=4986.msg23144#msg23144

Taitaa olla ahdasta hinailla, mutta voi samalla tutustua kenttään.
#296
Lentoilmoitukset / Sunnuntai 12.5
11.05.2013 20:41:40
Menkää ihmeessä lentämään. Metsätyöt kesken muuten tulisin mukaan.
#297
Laittakaa kalenteriin.

Sääntöjen mukaiset asiat sekä keskustelua termiikki- j amatkalentämisestä ja toiminnasta eri lentokentillä/paikoilla.

Tarkempi kutsu myöhemmin.


Tällä kertaa ei oikein onnistunut järjestää saunapäivänä.

Pekka
#298
Ennuste näyttää oikein hyvältä.
Hiidenveden tai Lopen jää ehkä vielä kantaisi.
Puoli metriä ei heti sula pois eikä aurinkoa ole juuri näkynyt haurastuttamassa.
Asfaltillakin voisi hinata kitkalla. Räyskälässä on luoteistuulelle rata.

Sitten kausi on kyllä pariksi viikoksi ohi kun kentät on märkiä ja pehmeitä.

Löytyykö joukkue kasaan?
#299
Uuden triken saaminen luetteloon näyttää edistyvän sitä kautta että TraFi hankkii resurssit  tehtävien suoritamiseen ulkoistetusti.

http://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2013-010786/

Toivottavasti SIL tai SUIO (Oy) saa sopivan porukan kasaan, kuten luulen olevan tavoitteena.
#300
Olisiko muita menossa ESV:n kokoukseen klo17 ?

Ehkä pitäisi viedä samalla hinuri takaisin Räyskälään.

Asfalttiradalla voisi ehkä hinata kitkalla.
Lumet varmaan jo poissa, mutta maasto vielä pehmeänä.