Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Topics - Pekka

#261
Lentoilmoitukset / La-su 26-27.4
25.04.2014 09:00:30
Huomenna kentälle.
Otan oman hinurin mukaan
Kiikalassa olisi ESV:n talkoot pääbaanalla ja kokous.
Tuulee poikkibaanalle, eli voidaan hinailla sillä.
Nummela olisi lähellä ja tuuli osuu poikkiradalle. Kausikortti pitää hankkia.
Hyvinkääkin mahdollinen, mutta sivutuulta.
Keli tuskin niin korkea, että EFNU tai EFHV korkeuskatot tulee pahasti vastaan.

Aikaisin kannattaa lähteä kun kalusto ym. rutiinit on kuitenkin ruosteessa, tallille 9:30, lähtö 10 jälkeen.

Sunnuntaina keli ja paikka on myös auki. Koilllistuuli ei ole hyvä missään. Hyvinkäällä ei kai voi käyttää poikkibaanaa.

Toisena iltana ainakin on tarkoitus kouluttaa, la parempi keli. Mulla on 2 autoa koukulla ja telineillä käytettävissä kyyteihin.

Ilmoitelkaa.
#263
Lentoilmoitukset / Nummela torstaina
23.04.2014 19:14:03
Mennään illaksi Nummelaan.
Joku pilottikin mahtuu mukaan.
#264
Illaksi ollaan menossa. Pilotitkin voi tulla mukaan, kun pitää testata hinuria.
Lentoja varten pitää maksaa kausimaksu 20 €.

#266
Lentoilmoitukset / Kausi avattu
09.04.2014 10:07:01
Käytiin Nummelassa eilen illalla kun ennusteet parani aamulla.
Oli parin tunnin tarpeeksi kevyen tuulen rako ennen kuin se alkoi uudestaan voimistua.
Hiukan pyörteistä etenkin itäpäässä, ihan länsipäässä oli tasaista.
Jos ei aurinko olisi laskenut, olisi Minja voinut lentää korkeita.
Kenttä on siinä rajoilla, että olisi liian pehmeä, rauhallisesti ajellen ok.

Kiikala varmaan yhtä hyvässä kunnossa, Hyvinkää varmaan vasta pääsiäisenä.
Routaa on vielä selvästi.

Lauantaina voi taas sopiva keli osua seuraavaksi.
#267
Lentoilmoitukset / Sunnuntai 30.3
29.03.2014 20:39:34
Kiikalassa voisi olla termiikkiäkin.

Jos pari muuta pilottia tulisi, niin voisi kannattaa lähteä.
Kertokaa tänään tähän, niin alan järjestää.
Tuuli vähän ylärajoilla.
#268
Hei kausi alkaa aikaisin joten pidetään kokouskin niin voidaan sopia kesäkauden puuhista.

Klo 20 olisi saunavuorokin epävirallisempia asioita varten.

Jos ehditään, jossain välissä voisin näyttää/tehdä pelastusvarjon pakkauksen tai jotain muuta hyödyllistä.
#269
Lentoilmoitukset / Viikonloppu 22-23.3
21.03.2014 20:57:21
Huomenna näyttä turhan häijyltä keliltä kova tuuli ja aurinko paistaa, ei varmaan kivaa. 10 m/s puuskaa ennusteessa
Ja maa litimärkänä. Tuli aika paljon lunta ja vettä. Laitoin linkkeihin Hyvinkään webcamin.

Tiirailen sunnuntaita, jos ei sataisi paljoa. Koulutus ja treenikeliksi olisi hyvä.

Mutta kevät tulee vauhdilla. Keskiviikko ja pe voisi onnistua viikolla.
#270
Lentoilmoitukset / Keskiviikko 18.3
18.03.2014 14:22:08
Ajatuksena on mennä Hyvinkäälle huomenna. N. 12 aikaan tallille.

Pitää fixata vanhan auton pakoputki tänään tai huomenaamuna ja kysyä lupa kentältä. Siis ehkä.

Onko muita?

Yhden tarvitsisn vielä kaveriksi vahtimaan ja varoittamaan radiolla muuta kentän liikennettä.
Sekä koelentämään keli.

Termiikkiä olisi ennusteessa. Kurssilennot siksi ehkä vasta loppupäivästä.

Ehkä joku varjoliidinkin voisi saada hinauksia, jos kalusto toimii niin kuin pitäisi.
Nyt olisi 3 jarruleijaa testattavana ja säädettävänä.
#271
Hinauskytkimiä on pidetty äärimmäisen varmoina laitteina. Aina ei niin ole.

Liitteen kuvasta käy ilmi, ettei hinauskytkin välttämättä irrota narua, jos veto tulee liikaa sivulta, jopa takaviistosta.
Niin voi käydä esim. lock-out tilanteissa tai kuten hiljattain kävi kun matalalla oppilas irrottaa itse sivuun ajauduttuaan.
Silloin itseirrotus on hyvin riskipitoinen ratkaisu, opettajan tulee päästää naru.

Lähinnä ongelma tulee esiin matalissa irrotuksessa ennen kaksoislaukaisua.
Toisen narun laukaisu ei ole niin kriittinen, koska veto tulee silloin jo aika lailla alla viistosta eikä liian sivusta tai etenkään takaviistosta veto ole juuri mahdollista.

Itse asiassa huomasin, että laukaisuvipujen puolella jo alle 90 astetta sivusta vetävä naru ei luotettavasti irtoa.
Eli tilanne on pahempi kuin kuvan tilanne, jossa vedon tulee olla vähintään 90 astetta sivusta.

Tilanteisiin voi vaikuttaa narun sivusuunnassa tukevaa levyä viilaamalla.
Nivelen puolella sivuttaistuki on tarpeeton, jopa haitallinen.

Levy ei saisi ulottua yhtään pidemmälle kuin on välttämätöntä enintään hieman yli nivelöidyn laukaisutapin keskikohdan.

Suosittelen tarkastamaan oman kytkimen toiminnan.

Kuvan kytkin tuli viilaamalla paljon paremmaksi.

Narussa olevan lenkin pituudella voi myös olla vaikutusta irrotuksen luotettavuuteen.

Lock-out tilannetta ei tämän takia kannata venyttää äärimmilleen, vaan laukaista ajoissa heti, kun tuntuu siltä, ettei liidintä saa oikaistua hinauksessa.
#272
12 aikaa perillä, tallilla 10 jälkeen.
#273
Lentoilmoitukset / Lauantai 1.3
01.03.2014 00:12:25
Käytiin tänään Ridasjärvellä kääntymässä ja mentiin Loppijärvelle.
Ridaksella jää oli niin epämääräinen, ettei uskaltanut ajaa hinuria jäälle.
Matala vesi ei ole hyvä juttu keväällä, ainoastaan syksyllä, koska jään alle ei kerrostu kevyttä nolla-asteista vettä.

Lopella jää oli kova ja paksua, päällä ohut lumi eli ei edes ollut liukasta.
Aika ihanne-olosuhteet, kaakkoistuuli ei ihan sopivin. Huomenna sama, mutta kovempaa.

Hinauskelaa ei ehditty kokeilla ja säätää, huomenna toivottavasti toimii.

Aamulla 10 jälkeen lähden varastolle 10:30 voisi olla hyvä aika lähteä eteenpäin.
Mulla on peruskamat kyydissä, joten kertokaa mitä lisää tarvitaan tallilta.
Yksi liidin mahtuu katolle Targetin ja Quattron kaveriksi.
#274
Lentoilmoitukset / Viikonloppu 22-23.2
20.02.2014 11:17:34
Eiköhän yritetä lentää molempina päivinä ja ajetaan vihdoin hinauskela sisään.
Kotikentällä on turhan tuulista ja jäätilanne epävärma.
Nummela tai Loppi siksi luultavimmat lentopaikat.
Nummelaan voisi osua rinnetuulikin.

Sunnuntaina joutuu kovan tuulen takia ehkä ajamaan kauemmas.
Toisaalta Vääksyssä olisi tyrkyllä kunnon rinnetuulikeli.
#275
Lentoilmoitukset / Nummela la 15.2
14.02.2014 18:48:22
Kotikentällä on vähän liian ahdasta tuolla tuulella matalalentoihin joten Nummelaan Hiidenvedelle tällä kertaa.

Hinauskalustoa voin vielä testata ja säätää, jos joku suostuu hinattavaksi.
Toivottavasti enää ei tarvi kuin tarkistaa paineet kohdalleen.

Tallilla olen aikaisintaan klo10. Aika voi vielä muuttuakin.

#276
Yleinen keskustelu / Kauden jatkumisesta
06.02.2014 11:35:44
Näyttää menevän turhankin lämpimäksi.
Koko loppukuun on ennustettu olevan lauhaa.
Voi olla että meren jää menee liian loskaiseksi, vetiseksi tai pehmuste ja kitka muuten häviää jalkojen alka.
Meren pinnan nousu voi myös vaikuttaa paljonkin.

Tuskin vielä kuitenkaan ensi sunnuntaina haittaa liikaa vaikka tuleekin saapaskelit.
Tarkistan jään lauantaina kotikentältä Munkasta sateen jälkeen.

Joka tapauksessa pitää varautua käyttämään järviä Nummelassa, Lopella, ja Ridasjärvellä, joissa on paksut jäät ja vahvempi ja varmaan vähemmän märkä jää.
Porlammilla ja Lahdessa olisi rinnetuulimahdollisuus samalla.
Järvillä tuuulikin on kevyempää eikä ole niin usein liian kova kuin merellä. Tulee vaan enempi ajelua.
#278
Yleinen keskustelu / Kauden aloitus
01.02.2014 14:02:16
Sunnuntaina 2.2 Munkassa. Rinnetuulikin saattaa toimia.

Klo 10 tallilla.

Ilmoitelkaa mulle tai tähän niin tiedän ottaa kamoja mukaan.

Alkutestien jälkeen jäsenhinaukset bensan hinnalla 1 € koska testataan kalustoa ja esitellään puuhaa.
#279
Yleinen keskustelu / Ilmailuradiokurssi
27.01.2014 21:35:11
Varjoliitäjille ollaan järjestämässä kurssia.
Mahtuisi vielä r-liitäjiäkin mukaan.
http://www.varjoliito.net/varapalsta/index.php?topic=12102.msg48062;boardseen#new
#280
Yllättävästi keli lämpeneekin tarpeeksi lähelle 5 astetta.

Sain eilen vihdoin hinuriin öljyfiltterin tiivisteen, joten vielä voisi ehtiä tänään kokeilla laitteita.

Pitäisi enää mitata ja kalibroida vetovoimat puntarin kanssa.

Löytyisikö joku opettajista mukaan n.14 aikaan, voisi samalla ottaa esim. Targetilla tai omallakin pari hinausta tässä lähellä.

Voi tuon tehdä ennen kokonaista lentopäivääkin tai ensi viikolla, mutta voi tulla yllätyksiä ja liian kylmää.