Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - JuhaHerrala

#1
ilmoittautuminen http://www.jaminliitajat.fi/kilpailu/

auttajiakin tarvitaan sekä yleisöä. Kannattaa tulla katsomaan ainakin jokin kaunis kisapäivä kuinka suomen parhaimmat riippuliitäjät suoriutuu tehtävistä

Tässä kisassa on tarjolla myös FAI ranking pisteitä ja suomen paremmuusjärjestys löytyy täältä:
http://civlrankings.fai.org/?a=326&ladder_id=1&ranking_date=2017-02-01&nation_id=80&
tosin porukat on käyny laiskasti FAi-kisoissa kun niillä ei ole juuri muita kuin Jämi-pisteitä
#2
Keliennuste on vielä heikko, mutta jos se siitä paranee niin Jämillä on toimintaa viikonlopulla.
Varjoliitokisaan on ilmoittautunut 27 kilpailijaa (maksanut on vasta 13) ja tarvittaessa vedetään kahdella narulla.

Kerrankin olis mahdollista kokeilla keossa lentämistä Suomessa (Kiikalassa parhammillaan 10 varjoliidintä samassa termossa).

Ilmoittautua voi airtribunessa taikka sitten vaan mulle sähköpostilla tai täällä palstalla.
#3
Riippuliito / Vs: SKYLIFT-3000E
31.01.2016 23:23:17
Jos toi tekniikka kiinnostaa muuten niin käytetty e-lift paketti ilman Toni Rothin siihen kuuluvia valjaita olis just nyt tarjolla Saksassa: http://www.dhv.de/db3/gebrauchtmarkt/anzeige/id/32804
Hintapyyntö 3700€ käytetty tunnin verran. Siinä on taittopropeli mutta LiPo-akku 40Ah.

Voin keskustella myyjän kanssa saksaksi jos joku kiinnostuu tosta tarjouksesta.
Muistaakseni sen uuden paketin hinta valjaineen ja sisään nostettavine viiksineen oli viisi vuotta sitten noin 5400€. Nyt en löydä netistä verkkokauppaa, vain videoita. Voin toki soittaa Toni Rothille jos joku tarvii sen nykyhinnan.

Toi Seedwingsin tilannekin selvinnee kevään mittaan. Konkurssipesälle saa ilmoittaa saatavansa 10.2. mennessä. Tällä hetkellä tunnettuja velkoja 60 k€. Vaikka virma menis nurin niin joku varmaan jatkaa tuotteiden kanssa hetken kuluttua.
#4
Meillä on kisatoimistona Ilves lomamökki ja se on varattu perjantaista 5.6. alkaen.
Saunotaan ja grillaillaan porukalla joka ilta.

Mökissä on tilaa 12 petissä joista vasta kaksi varattu. Mökkipeti maksaa 120 euroa, viereisellä leirintäalueella telttapaikka 35 euroa ja asuntoauto tai -vaunu 55 euroa. Siis nämä summat kilpailijoille ja niille jotka eivät osallistu kilpailujen järjestelyihin.

Kilpailun toimitsijoita kaivataan myös (hinaaja, lähettäjä, lentojen kirjaaja, lentäjien hakija) ruokapalkalla:
- majoitus ja sauna
- aamupala ja yksi päiväruoka hotellilla
- hinauksia silloin kun kilpailijat eivät ole jonossa ja muuten luppoaikaa

#5
Muutama asiasta kiinnostunut löytyi mutta ei niillä "tapahtumaa" saa aikaiseksi joten peruin mökkivarauksen ja ilmoitin Rohanille, että tervetuloa omalla kustannuksella. Hetken pohdittuaan Rohan arveli keksivänsä rahoilleen muutakin käyttöä kuin Suomen reissu jossa pääsisi viikon hinausta opettamaan ruokapalkalla. Ehkä joku toinen kerta sitten.

Otetaan asia positiivisesti:
- nyt ei olla sidottuja viikkoon 25
- ei tarvitse maksaa kuin triken kustannukset, jos jokainen tuo oman open
- seurataan säiden kehitystä, ilmoittelen tällä palstalla kun Jämin Riippuliitäjillä on toimintaa tiedossa

Tässä välissä hieromme hinausohjeen hyväksyttävään kuntoon ja Jämin Riippuliitäjät sitoutuu kouluttamaan hinauslentoa. Tämähän on koko tapahtuman perusedellytys, tai nykyiselläkin ohjeella voidaan toimia kun löydetään ope jolla on UL-hinausoikeus (siis saa olla hinattavana).
#6
sielläpäs onkin ozissa monipuolinen keskustelu murtovarokkeista ja mielipiteitä riittää, vain yksimielisyys puuttuu. Mielenkiintoista, että myös "yksinkertainen on kaunista" saa kannatusta ja koukkupuukko näyttää jossain muuallakin olevan se ratkaisu.

Saksassa en koko puukosta tiennyt mitään ja olen sen oppinut mukaan ottamaan vasta täällä suomessa. Täällä taas on mieltä vaivannut murtovarokkeen puute, mutta eipä sitä puukkoakaan ole tarvinnut käyttää ja niitä varokkeitakin meni Saksassa vain trikehinausta opetellessa.

Onkos kukaan koskaan kokeilumielessä viiltänyt narua poikki hinauksen loppuvaiheessa (turvakorkeus), miten se katkeaa erilaisilla veitsivirityksillä?
Tästähän voisi ensi kesänä tymäpäivänä tehdä oikein tiedettä ja kirjoittaa kokemuksista tänne palstalle.

#7
Laitoin liidinlistallekin tällaisen kyselyn johon voi vastat myös täällä:

1. Oman kokemukseni mukaan trikehinaus on lähtökohtaisesti luotettavampi
ja turvallisempi tapa hinata kuin taittopyörähinaus koska hinattava
liidin on koko ajan normaalissa lentoasennossa. Kun liitimen hallinta on
rutiinia, helpottaa trikehinaus SP3 siirtymistä kun noston löytämiseen
on käytettävissä enemmän aikaa.

2. Trikehinaus on päässyt hiipumaan ja nyt ei kouluteta
hainauskelppareita, kuitenkin löytyy hinaajia jotka ovat kiinnostuneita
tekemään hinauksia.

3. Yritetään järjestää opeille leiri jossa elvytetään hinauskoulutus
siihen malliin, että opet voivat luottavaisin mielin jatkaa koulutusta
kukin omilla tahoillaan. Leirillä voidaan samalla hankkia mahdollisille
oppilaille ja myös opeille itselleen hinauskelpuutus.

4. Avoimet kysymykset:
- löytyykö kiinnostuneita opeja?
- entä oppilaita?
- entä rekisteröityjä trikejä hinauskytkimellä?
- mikä on paras ajankohta?
- mitä lysti kenellekin saa maksaa?

5. Vaihtoehtoja
- Jämillä voidaan järjestää leiri viikolla 25 eli juhannusviikolla
- viikolla 25 voidaan saada Rohan Holtkamp Australiasta seuraamaan ja
kommentoimaan meidän toimintaa, hän voi myös toimia hinaajana
- jos leiri halutaan järjestää muuna ajankohtana Rohan ei ole
käytettävissä
- jotain korvausta Rohan varmaan kaipaa joten meidän pitää päättää mitä
hänelle tarjotaan kiinnostuksen herättämiseksi jos meitä kiinnostaa
hänen tukensa. Voin myös tarjota hänelle avointa diiliä, tyyliin
"päätetään leirin jälkeen paljonko hänestä oli iloa". Eri asia on kuinka
kiinnostunut hän on koko hommasta. Alustavasti lupasi tuoda Ausseissa
käytettyjä naruvirityksiä mukanaan (kytkin ja murtovaroke).

Jos viikko 25 halutaan hyödyntää, tarvitsen ilmoituksia tällä viikolla
(oppilas-ope-trike). Alustavatkin kiinnostuksen ilmaukset on tärkeitä
jotta syntyy näppituntuma onko tälläiselle tapahtumalle mitään tarvetta.
Haluan kuulla myös ehdotuksia paremmasta ajankohdasta jos juhannusviikko
on huono. Nämä ilmoitukset voi tehdä puhelimellakin jos haluaa ilmaista
mielipiteensä luottamuksellisesti välttääkseen täällä netissä käytävän
vihakeskustelun.

Juha Herrala puh 040-7705810
#8
Jotain tollasta mä laskin. Janne lupas tulla trikellä bensa- ja ruokapalkalla (siipi pitää vielä saada rekisteriin), Hessun pitäis saada trike Lapinlahdelta Jämille joten jotain km-korvausta muutama satanen. Toi 500/trike on tarkotuksella reilu, ettei lopullinen kustannus ole suurempi kuin arvioitiin.

Kustannaukset vois jakaa myös niin, että koko summa jaetaan hinauksien määrällä ja kukin maksaa hinauksensa, vai onko epäreilua niitä kohtaan jotka tykkää lentää paljon?
Toisaalta jos jonkun leiri jää kesken niin tulisi halvemmaksi, vastaavasti muut joutuis maksaan enemmän.

Jos haluaa säästää yöpymisessä, niin telttaviiko on 35 euroa ja asuntoauto/vaunu 55 euroa.
Vastaavasti jos mökissä majoittuu 15 henkilöä niin se olisi 60 euroa per nokka (sauna lämpiää joka ilta).

#9
Meillä olisi mahdollisuus saada asiantuntijaksi Rohan Holtkamp Melbournen läheltä, hänen lentonsa tosin maksaa pari tonnia. Alustavasti hän ajatteli matkan ajoittuvan 12.6.-2.7. välille ja lainaisi mielellään jotain pakua liikkumiseensa. Tosin jos saadaan hinausleiri viiko 25 ja SM-kisat viikko 26 aikaan niin hän ei siinä välissä paljo kerkiä kierrellä.

Kaveri kuitenkin kouluttaa hinaajia ja hinattavia Australiassa joten uskon että saataisiin jotain hyviä käytännön vinkkejä homman aloittamiseen meillä. Lupasi tuoda kytkinnaruja ja varokkeita mukanaan.

Sitten se vaikea juttu: ketä saadaan osallistumaan ja paljonko saa maksaa?
- olen varannut Ilves mökin juhannusviikoksi ja myös kisoihin. Juhannusviikko maksaa 890. Varaus pitää varmistaa 10.5.
- triken lentäjiltä en ottaisi maksua kun se homma on sitä palvelua jota me vapaalentäjät kaivataan. Selvitän riittääkö 500 per trike viikon lennoista
- kysyin jo Kaukolta ja Pertiltä kiinnostusta jota on mutta molemmat pitivät 400 euroa kalliina

Talousarvio:
- viikon majoitus mökissä 120 (5 oppilasta = 600) liinavaatteet saa 20:llä
- kurssi 300 (10 oppilasta = 3000)
- kaksi trikeä -500 euroa kappale
- mökin vuokra -890
- Rohanille jäisi noin 1700

Ongelma vaan on kuka kantaa riskin jos ei tulekaan kuin 8 oppilasta?
Minä olen valmis nyyttikesteihin jossa otetaan varaukset mökistä ja etumaksu kurssista 300 euroa.
Kurssin jälkeen katsotaan mitä jäi käteen ja parhaassa tapauksessa palautetaan osa maksusta.
Mitä olette tästä mieltä ja kirjoitelkaa myös alustavat ilmoittautumiset jotta saan näppituntuman onko tähän mitään mahdollisuutta.

Triken omistajat myös ilmoituksia peliin jos on hinauskytkin ja siipi rekisterissä. Voitte pohtia myös millä hinnalla huvittaisi lähteä viikoksi Jämille.
#10
Minäkin ymmärrän, että toisen renkaan voisi kiinnittää hinausköyteen ja toisen renkaan ja kytkimen väliin vielä vaikka puolimetrinen köydenpätkä.

Pitänee kirjautua tonne Oziin jotta saan lisää taustatietoa.

1995 Saksassa hinauskurssilla käytettiin noita murtovarokkeita joten ne saksalaiset on parikymmentä vuotta niiden kanssa tunanneet. Minä miitä katkoin noin 5 kappaletta opetellessani triken perässä lentämistä joten voin omakohtaisesti todeta niiden toimivan hienosti. Jokainen katko oli ihan oma lentovirhe ja varoke esti joutumisen mihinkään kriittiseen tilanteeseen.

Tästä varokkeesta näyttää tulevan paljon juttua joten ehdotan että se hinausköysi avataan omaksi keskusteluksi samoin kuin "bridle" elikkä naruviritys joka lähtee ripustuspisteestä muutaman metrin hinattavan eteen kytkimelle ja siitä sitten hinattavan rintaan. Laitan siitä vaikka Aussien kuvan joka selittää toimintaa tarkemmin.
#11
minäpä laitan sinne trike osioon muutaman keskustelun alun (koetan siirtää jo väkästelemäni murtovarokejutunkin sinne).
Eipä tässäkään osiossa keskustelua ihan ruuhkaksi asti ole ;-)

Tosta listalta puuttuu Australian ohje http://www.hgfa.asn.au/resources/TowManualSep05.PDF
Mielenkiintoista ettei Kiwit käytä samaa ohjetta.
Toisaalta olen jo vertaillessani huomannut melkoisia eroja Aussien ja DHV:n ohjeen välillä.

Brittien ohje on kesken kun sisällysluettelossa kappale 7 on varattu "Aero-Tow" ille mutta ohje loppuu 4 kappaleeseen.
Koetan vielä tutustua USAnkin näkemykseen.
#12
Käsittääkseni Suomessa on käytetty paksumman nailonköyden välissä ohuempaa köydenpätkää taikka joitakin säikeitä on katkaistu (siellä missä varoketta ylipäätään käytetään).

Saksassa vinsseissä käytettävän vaijerin vuoksi varoke on aina käytössä. Varoke on teräskotelossa suojassa oleva alumiiniliuska josta kuva ohessa.
http://www.dhv.de/web/piloteninfos/ausbildung/winden-und-ul-schlepp/schlepp-abc/sollbruchstellen/

UL-hinauksessa hinattavan päässä 80 kg varoke (normaalisti pääosa köydestä jää hinaajalle) ja hinaajan päässä 100kg (laukeaa irtoköyden tarttuessa johonkin).

Australiassa laukaisuun käytetään köysikytkimiä ja varoke rakennetaan kahden renkaan väliin ohuesta "kalastajanlangasta". Jokaiselle hinattavalle suositellaan oman painon mukaista varoketta. Renkaiden käyttö ei onnistu suomessa käytettyjen mekaanisten kytkinten kanssa.
Tästäkin kuva ohessa.
#13
Mulla on nyt varattuna kaksi mökkiä Ilves ja Saukko http://www.jaminlomatalot.fi/index.php?s=mokit
selvitän ensi viikolla koska varaus pitää varmistaa.
Kisojen ajaksi on vielä petejä vapaana Ilveksessä ja Saukko on varalla.

Jos saadaan Trikehinausleiri aikaan ennen juhannusta niin pidän Ilveksen varauksen siinäkin voimassa.

Ajatukseni on saada trikehinausohje parissa viikossa sille mallille, että liidintoimikunta voisi pohtia sen hyväksymistä käyttöön. Näin kouluttavilla kerhoilla olisi hetki aikaa sitoutua kouluttamaan sen ohjeen mukaan ja viikolla 25 leirillä voisi useampikin kouluttava kerho treenata koulutusta käytännössä.

Olisiko mitään mieltä jakaa koulutusohjeen vedos kappaleisiin joista keskustellaan tällä palstalla?
Jarmo varmaan osaa kertoa onko nuo osakeskustelut paras sijoittaa tähän "riippuliito" otsikkoon vai oman otsikkonsa alle "trikehinaus" tai "tirkehinaus koulutusohje".

Jämin Riippuliitäjille riittää kunhan saadaan kulut katettua ja osallistujat ovat rennolla asenteella mukana. Meillä ei ole varsinaista kenttävarausta ja hyppytoiminta saattaa olla vilkasta. Odotteluajat voidaan käyttää tehokkaasti maaharjoitteluun ja koulutuksen teoriaan.

Noh, kuten huomaatte niin kovasti on keskeneräistä mutta onhan tässä vielä reilu kuukausi aikaa.

Käytännössä Jämillä on satunnaisesti hinailtu siipiä ja minulla on Saksassa suoritettu hinauskelppari. Hinaajalle ei Trafin tulkinnan mukaan erillistä hinauslupaa tarvita mutta kunnon lentorutiinista ei ole tässä hommassa haittaa. Janne on innokas hinailemaan kunhan saadaan hinattavien kelpparit kuntoon. Hänellä on mainio trike ja jouhea lentotyyli joten ensikertalaisenkin on helppo aloitella hinaustuntuman hakua. Liitimen hallinta hinattavalla on oltava rutiinia koska varsinkin ekoilla hinauksilla triken seuraaminen vaatii kaiken huomion. Nopeilla nykysiivillä hinaus ei enää ponnisteluja vaadi ja pienellä harjoittelulla kerkiää jos katselemaan välillä maisemiakin.