Post reply

Name:
Subject:
Message icon:

Attach:
(Clear Attachment)
(more attachments)
Restrictions: 4 per post, maximum total size 1000KB, maximum individual size 350KB
Verification:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:

shortcuts: hit alt+s to submit/post or alt+p to preview


Topic Summary

Posted by: kim
« on: 23.01.2019 22:38:32 »

Kärkipyörteet ja nostovoima savustettu esille.

Ko ajelee toisen liitimen kärkipörteiden läpi esim. rinnelennossa, niin sanoo pienet "kuopat" tumps- tumps. Mutta ehkä kannattaa visualisoida että nuo pyörteet jää luuraa vähäksi aikaa, jos vaikka on starttaamassa tai laskeutumassa pienkoneiden jälkeen. Sillon jos lennättä itsensä pyörteeseen niin saattaa sanoa enempi kuin "tumps !" :/  .

Btw. Vingletit eivät hävitä kärkipyörteitä. Vingletit vähentävät kärkipyörteitä, korkeintaan samanverra kuin jos kärkiväliä lisättäisiin vingletin verran, eli käännettäisiin se vaakatasoon.

Isoissa matkustajakoneissa ja kärkiväliluokitelluissa purjelentokoneissa ei haluta lisää kärkivälia. Siksi vingletit.

https://youtu.be/AFXtkxWGY4U

Kim .