Post reply

Attachments: (Clear attachments)
Restrictions: 4 per post (4 remaining), maximum total size 1,000 KB, maximum individual size 350 KB
Uncheck the attachments you no longer want attached
Click or drag files here to attach them.
Other options
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview

Topic summary

Posted by Pekka
 - 20.06.2017 00:00:58
Kiitos myös kuvauksesta. Dolly lähtö on just niin helppoa kuin miltä se näyttää.
Eikä tarvi käyttää kaksoislaukaisua.

Viimeistään nyt selvisi, ettei tuota liidintä voi lentää hiljaa alkuvaiheessa edes pehmeässä kelissä kun se kiipeää jyrkästi.
Ei vaan mene kunnolla suoraan vaan valahtelee äkisti sivuille. Olisi tuon vielä saanut oikaistua, mutta oli turvallisempi päästää irti.
Vanha Combat teki samaa, muttei niin selvästi.

Toinen lento meni selvästi paremmin, vaikka oli vähän pyörteisempää.
Säädin alussa trimmin vähän nopeammalle ja kun rauhoittui ylempänä, niin päästin taas trimmin hitaaksi. Jäin Jarmolle silti 15 m korkeudessa.
Mutta Jarmo sai täydet vetopaineet jo alusta alkaen, kun Atoksessa ei ole ohjattavuusongelmia. Ei se muuten tyyneen lähtisikään.

Olisipa aiemmin ollut säädettävä trimmi käytössä.
Nyt ei tarvitse valita kompromissisäätöjä termiikkikaartojen, hinauskäytöksen ja liukulennon tarpeiden välillä.
Pitää vaan muistaa yksi asia lisää.
Posted by Jere
 - 19.06.2017 22:39:03
Kiitoksia jarmolle video pätkästä
Posted by Jarmo
 - 19.06.2017 00:02:59
Lauantain ennusteet feilasivat ihan totaalisesti. Tuuli ei yltynytkään niinkuin piti, ja just kun oli tarkoitus ruveta lentämään, tuli päälle PK-seudun ainoa sadekuuro joka kasteli siivet ja kentän. Paras termoaika meni siinä. Koko homman kruunasi purjelentäjät jotka hinasivat pitkällä baanalla myötätuuleen, joten lyhyeltä baanalta ei voitu turvallisesti jatkaa pitkälle.

Lensin ite vaan yhden lennon. Startti ja lasku tyyneen / kevyeen sivutuuleen ja hinauskorkoja kokonaiset 200m. No hyvä puoli on että lento on niin lyhyt että sen ehkä jaksaa jopa katsoa youtubesta.
https://www.youtube.com/watch?v=ycNfZ8T-LYY

Ehdin kuvata myös yhden Pekan startin ja Jeren laskun. Ne on täällä. Kuvanlaatu on hämmentävän huono.

Illalla koulutettiin vielä Anssia, jonka matka takaisin taivaalle alkoi lupaavasti :)

Nummelan ympäristösäädökset ovat muuten muuttuneet. Siellä ei saa enää pysäköidä autoa soralle, mutta toistaiseksi riittää jos auton alle laittaa pressun. Pitää siis jatkossa joko toimittaa autot asfaltille tai laittaa niiden alle pressu.

Huomasin myös että jos kitkalla lähdetään itäpäädystä, niin startin etupuolelta menee soratie jota pitkin liikkuu jonkin verran pyöräilijöitä. Siinä olisi hyvä olla jonkun vahtimassa startin aikaan, koska polkupyörä ehtii tulla mutkasta hinauslinjalle aika nopeasti, ja jos hinaus on juuri lähtemässä niin siinä voi käydä ikävästi.
Posted by Pekka
 - 18.06.2017 12:35:06
Tänään liian tuulista.
Koulutusmahdollisuudet taitaa siirtyä Juhannuksen jälkeen kelienkin puolesta.
Posted by Minja
 - 17.06.2017 17:47:32
Sain neuvoteltua auton lainaan huomiseksi, jos johonkin ootte silloinkin menossa. :)
Posted by Anssi
 - 16.06.2017 21:45:06
OK, teen sitten töitä Viikissä vielä aamupäivällä ja ajan pienen Haimoon mutkan kautta Nummelaan arviolta n. kello 14 jälkeen. Loppuiltapäivällä ei aikaani rajoiteta. Näkemiin.
Posted by Pekka
 - 16.06.2017 21:06:07
Vesiksellä on Päijänneriski eli tekee turhan helposti lyhyen baanan heikon ja töyssyisen kelin tosi illaksi .

Jarmon kanssa päädyttiin Nummelaan, joka vaikuttaa oikeastaan ihan hyvältä.
Kontilta tulee vaan liitimet ja valjaita, joten klo 11 riittää. Koitan itse olla jo silloin lähtövalmiina.
Mun kyytiin pääsee yksi Haagasta puolelta tai Konalan kontilta.

Koulutukseen voisi tulla viimeistään neljäksi niin viritellään kamat valmiiksi ja ehditään pitää hinauskoulutusta.
Saa tulla alkuunkin, lähettäjästä on hyötyä.
Voidaan käyttää Targetia hinaustreeneissä niin ei tarvi odottaa koulutuskeliä.
Nummelaan kannattaa tulla Hiidenvedentie 3 parkkipaikalle kentän nurkalle.

Sopikaa vaikka tässä kyydit tarvittaessa, jos tuutte myöhemmin.
Posted by Jere
 - 16.06.2017 13:27:12
Mukana. Vesivehmaa näyttäisi hyvältä
Posted by Pekka
 - 16.06.2017 11:47:28
Tänään en ehdi enkä jaksa.

Huomenna aamusta mennään jonnekin, jossa voisi myös kouluttaa päivän päätteeksi.
Nummelassa on päivällä varmaan aika aktiivista.

Kärkölässä piätisi kouluttaa omalla hinurilla ja muuallakin.
Taukojen takia pitää saada turvalliset ekat startit kitkalla eikä taittopyörällä.

Vesivehmaakin voisi olla hyvä vaihtoehto. 2 
Siellä on ratoja joka suuntaan ja hinaajiakin enemmän. Päästäisiin kerralla kaikki matkaan.
Vastaavalla kelillä olen päässyt matkalennollle ennenkin sieltä.
Aika voisi olla 10 lähtö kontilta Konalasta tai haen liitimet jo tänään. Hinuri ja Dolly on valmiina.

Sunnuntaikin voisi sopia hyvin koulutukseen, kun sade-ennuste on heikennyt ja on pilvistä.

Sovitaan paikka, kyydit ja ajoitukset illalla.
Posted by Jarmo
 - 16.06.2017 11:11:09
Juu kerrotaan. Käytännössä ennustetta kannattaa seurata jo hyvissä ajoin etukäteen. Varsinainen lähtöpäätös tehdään yleensä edellisenä iltana kun illan ennusteet ovat päivittyneet tai jopa aamulla jos ennuste on epävarma.

http://ennuste.ilmailuliitto.fi/
Täältä kannattaa katsella eri kuvaajia.
Pintatuuli on todella olennainen. Kesällä optimi olisi noin 2m/s. Kovemmalla tuulella myös puuskat voimistuvat, tuuli tekee termiikeistä rikkonaisia ja eteneminen vastatuuleen on hankalampaa. Ihan nollatuulella tuuli taas pyörii kentällä paljon, mikä tekee starteista ja laskuista haastavia. Koulutuskelinä vähän reippaampikin tuuli on OK, mutta olisi hyvä olla täysi pilvikatto että ilma on tarpeeksi rauhallista.
Termiikkilennossa myös termiikin voimakkuus ja korkeus on tärkeää, sekä se muodostuuko pilviä vai ei.
On myös hyvä tietää kuinka kuuroherkkä päivä on. Voi olla että hyvältä näyttävä pilvi tiputtaakin vedet niskaan tai jatkaa kasvamista ukkospilveksi.

Usein selkeästi lentokelvottoman päivän (kova tuuli, sadetta) tunnistaa jo pari päivää etukäteen, mutta hyvää lentopäivää saattaa joutua arpomaan viimeiseen asti. Nyt esimerkiksi sunnuntain ennusteessa koko eteläsuomen ja pohjoisviron yli puhaltaa koko päivän tasainen kovahko länsituuli. Se on suuremman luokan sääilmiö joka tuskin tulee muuttumaan enää tällä aikavälillä. Huomenna iso kuva on karkeasti sama, mutta tuuli on heikompaa. Nyt seurataan kuinka kovaksi tuuli lopulta muodostuu. Pari päivää sitten ennusteessa oli vielä sateita helsingin tasalta itään päin, mutta ne ovat nyt hävinneet. Jonkinlaista sadekuurojen uhkaa on kuitenkin olemassa.

http://riippuliito.net/lentopaikat.php
Täällä taas on lyhyt yhteenveto eri lentopaikoista ja karkea piste-ennuste seuraavalle päivälle. Yritetään aina valita sellainen lentopaikka jossa tuuli tulee pisimmän mahdollisen kiitotien suuntaisesti, jotta saadaan mahdollisimman korkeita hinauksia.
Posted by Jere
 - 16.06.2017 11:06:29
Oliskos tänään iltakelin toivossa nummelaan lähtijöitä
Posted by Anssi
 - 16.06.2017 10:13:39
Quote from: Jarmo on 16.06.2017 09:16:04
Baana tosin on aika lyhyt ja termiikkimaasto vähän sousou.

Näin vanha ei jaksa pitkään juostakaan, ja oikea lentoharjoittelu on mulla vielä kaukana edessäpäin.
On ensin ihan vain palautettava muistiin starttia ja laskeutumista, monta kertaa ja huolellisesti.

Kerrotte sitten, kun päätökset on tehty.
Posted by Jarmo
 - 16.06.2017 09:16:04
Sunnuntai näyttää turhan tuuliselta. Lauantain ennusteessakin on tuulta, mutta ei vielä liikaa. Suunta tosin on huono; länsi-luoteeseen olevia baanoja ei oikein ole. Nummelaan taitaa puhaltaa harjun yli, joten Kärkölä taitais olla paras vaihtoehto. Siellä tuulee pellon yli joten pienestä sivutuulesta ei ole niin paljon haittaa. Baana tosin on aika lyhyt ja termiikkimaasto vähän sousou.
Posted by jaskaK
 - 15.06.2017 11:42:16
Lauantai vois käydä jos koulutuskeliä!
Posted by Minja
 - 15.06.2017 11:19:04
Voitko Pekka ilmoitella täällä hyvissä ajoin, jos on koulutusmahdollisuus? Jouduin myymään auton pois, niin tarvin kyydin kentälle.