Post reply

Attachments: (Clear attachments)
Restrictions: 4 per post (4 remaining), maximum total size 1,000 KB, maximum individual size 350 KB
Uncheck the attachments you no longer want attached
Click or drag files here to attach them.
Other options
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview

Topic summary

Posted by JuhaHerrala
 - 31.01.2016 23:23:17
Jos toi tekniikka kiinnostaa muuten niin käytetty e-lift paketti ilman Toni Rothin siihen kuuluvia valjaita olis just nyt tarjolla Saksassa: http://www.dhv.de/db3/gebrauchtmarkt/anzeige/id/32804
Hintapyyntö 3700€ käytetty tunnin verran. Siinä on taittopropeli mutta LiPo-akku 40Ah.

Voin keskustella myyjän kanssa saksaksi jos joku kiinnostuu tosta tarjouksesta.
Muistaakseni sen uuden paketin hinta valjaineen ja sisään nostettavine viiksineen oli viisi vuotta sitten noin 5400€. Nyt en löydä netistä verkkokauppaa, vain videoita. Voin toki soittaa Toni Rothille jos joku tarvii sen nykyhinnan.

Toi Seedwingsin tilannekin selvinnee kevään mittaan. Konkurssipesälle saa ilmoittaa saatavansa 10.2. mennessä. Tällä hetkellä tunnettuja velkoja 60 k€. Vaikka virma menis nurin niin joku varmaan jatkaa tuotteiden kanssa hetken kuluttua.
Posted by Pekka
 - 31.01.2016 14:10:59
Konkurssi vireillä, mutta ei vielä oikeuden päätöstä.

Ei konkurssi tarkoita aina toiminnan loppua. Taisi olla aikaisemminkin heikko tilanne, kun nykyinen firma oli vasta vuodelta 2013.
Sitä ennenkin oli yli 10 vuotta toimintaa samalla nimellä, mutta ilmeisesti eri yhtiönä.
Ihan mielenkiintoinen tuotevalikoima. Toivottavasti ainakin osa tuotteista jatkaa tuotannossa kun velat on välillä nollattu.
Posted by Jarmo
 - 29.01.2016 00:24:18
https://www.ksv.at/insolvenzfaelle/insolvenz-seedwings-airsports-gmbh
Voihan rähmä. Seedwings europe on rahoitusvaikeuksissa.

Google translatellakin on hieman vaikeuksia.
Maksukyvyttömyys Syy:
Maksukyvyttömyys aiheuttaa meillä aiemmin ei ole yksityiskohtaisia ​​tietoja. Muutaman kuukauden kuluttua yhtiö perustettiin, velallinen yhtiö joutui velkojien kanssa teloitukset. Tämä tilanne ei ole parantunut viime vuosina.
Posted by Pekka
 - 28.12.2015 20:29:29
Ei voi erikseen tehdä sähkö/bensaohjelmia.

Moottoriasioiden rooli on aika pieni. Oleellista on se, että tutustuu hyvin siihen kalustoon, jolla lentää. Open homma on vahtia että kalusto sopii koulutettavalle ja kertoa tarvittavat vinkit, joilla säästyy rahaa ja mustelmia. Kunhan ilmaan pääsee, niin helpompaa ja ehkä turvallisempaakin kuin hinaus.

Esim. purjelennossa ennen kuin saa hypätä puikkoihin, pitää tenttiä ohjekirja. Eli saada tyyppikoulutus, joka on eri asia kuin lähtötapakelpoisuus.
Ei lentokonepuolellakaan käyttövoima-asioita eritellä. Bensa on vaativampi. Ei tehdä hommaa turhaan vaikeaksi.

Mikollakin taisi tosiaan olla koneopettajapaperit tai sitten haetaan ne niin meitä on kaksi, jotka voi lähteä mukaan siivoamaan kölin/ropellin ym. palasia.

Laajalahdelle näyttäisi pääsevän treenaamaan ja katselemaan maisemia sitten kun taas tulee tarpeeksi lämmintä että tarkenee lentää.

Täytyy varmaan vaihtaa Targetiin moottoriköli.
Posted by Mikko
 - 28.12.2015 20:10:17
Sähkövatkaimella lentämättömänä veikkaan että menisi samalla ohjelmalla... ne perusjututhan on samat: voimavektorin vaikutus, starttitekniikka, kelin vaikutus, potkurin palat lähtee tangentin suuntiin, hiekkakentillä kivet kolhii potkurin (ja lentää ~tangentin suuntaan), mahd harukset ja liikerajoitukset, suu/käsikaasu, tappokytkin, pelari ja tappokytkin, startin keskeyttäminen kun joku pragaa 30 metrissä jne.

Ehkä bensatouhuihin ei tarvitse mennä niin syvälle, kunhan ymmärtää mitä pitää huomioida jos moiseen vaihtaa. Sinänsä voisi olla hyvä koulutusohjelman rakenteessa eritellä bensa- ja sähkölaitteisiin liittyvät asiat jos niitä alkaa tulla enemmän. Koulutusohjelmahan on nykysellään enemmän referenssi- ja checkkilista asioista jotka pitää käydä läpi riittävällä tarkkuudella, ja myönnettävä kelppari on paperi joka sanoo että on "riittävä tieto ja taito". Eli tässä riittäisi mun mielestä se, että jos vaihtaa laitetyyppiä niin tietää mistä ottaa selvää... Eli ei tarvi lotrata kurssilla bensan kanssa jos meinaa lentää sähköllä.

Sähkössä varmaan tulee jotain erikoisuuksia turvallisuuteen liittyen jotka pitäisi lisäksi huomioida: ERITYISESTI se ettei ole ihanaa kaksitahtisoundia varoittamassa siitä, että potkuri saattaa kohta pyörähtää.

+ Radiohäiriöt, onkohan sähkövehkeillä tätä ongelmaa? Sateella lentäminen ja sähkö? Eri akkutekniikat ja lataamiseen liittyvät jutut? Tulipalo-/oikosulkuvaarat? ... jotain muuta?

Moottorikurssin saa varmaan ilmaiseksi kun on koulutettavalla riittävästi kokemusta, omat vehkeet rikottavana ja kun moottoripilotteja ei ole läheskään niin paljon kuin saisi olla ;)
Posted by Jarmo
 - 28.12.2015 17:12:07
Mikähän tämmöisen sähkövatkaimen kelpparivaatimus on? Kattelin moottoroidun riippuliidon koulutusohjelmasta, että siinä on aika paljon polttomoottoritekniikkaa, mikä on koko lailla turhaa, jos meinaa lentää vaan sähköllä. Pitäiskö tätä varten luoda oma kevyempi moottorilento-ohjelma, vai riittääkö kirjekurssi? :)
Posted by Jarmo
 - 15.10.2015 13:01:42
Kysyin seedwingsiltä akkutilanteesta. Ne ovat LiFe-akkuja, joten riski niiden syttymisestä onkin varsin pieni.
Posted by Pekka
 - 14.10.2015 20:31:51
Dollyyn ei saa takatukea kun köli on katki ja laite muutenkin tiellä.
Silloin kun seurasin alaa, ei ollut keinoa startata pyöriltä, paitsi Minimum- tai trikerakenne.
Jaloilta voi hyvin lähteä hinaukseen.
Posted by Jarmo
 - 14.10.2015 19:29:53
Hinta on kalliimpi kun toivoin, mutta halvempi kun pelkäsin. Ei ehkä ihan heti mene ostoslistalle, mutta jos hintaa saadaan alaspäin, tai noita tulee käytettynä markkinoille, niin ehkä sitten.

Se riski tuossa on verrattuna bensakoneeseen, että se voi käynnistyä äkkiä ja ilman varoitusta, ja tehdä todella pahaa jälkeä, jos jotain on potkurin tiellä. Haluaisin myös akuille jonkun pikalaukaisun, jolla ne saa pudotettua jonkun muun niskaan, jos ne syttyvät tuleen kesken lennon.

Noinkohan tän kanssa onnistuis hinaustartti dollylla? Jos siitä sais aloituskorkeutta 400m, niin akkujen kapasiteetti kestäis paljon pidempään.
Posted by Pekka
 - 13.10.2015 19:55:47
Yksi etu Moskiittoon on myös paino.
Bensoineen konevaljas painaa yli 5 kg enemmän ja käytännössä tarvii pykälää isomman siiven.
Tuo voi just mennä jos lentää muuten siiven alarajoilla.
500 m riittää että saa noston koska voi hakea kauempaakin.
Tuo painava akkupaketti muuten on aika ikävä lisäpaino starttijuoksussa jos vielä painorajat tiukilla.
Posted by Nuuttik
 - 13.10.2015 19:35:08
Hintatietoa kopioituna facebookista: "The price is now in the starting campaign 5,350 Euro (first 15 Sets) than 5.950 Euro."
Posted by Jere
 - 13.10.2015 07:57:06
Jos tuolla saa alkukorkeuden yli 1000 ja kun pääsee vielä nousun aikana siirtymään kohti lupaavia pilviä niin tuohan korvaisi täysin trike hinauksen jos ei ole sitten kovin epämiellyttävä lentää vapaata tuo akku selässä. Myöskään hinaajaa ja lähettäjää ei tarvitsisi. Jos käytössä olisi perinteinen naruhinaus ja porukka tarttus taivaalle niin vielä hinaajakin pääsisi tuolla ylös. 
Posted by Pekka
 - 10.10.2015 22:48:46
Tuolla pitäisi voida lentää termiikkilentoja normaalisti, koska paino on selässä eikä jalkopäässä eli se ei haittaa ohjausta vaan avustaa sitä.
Moskiitto on myös aika ikävä ja epävarma käynnistää uudestaan ilmassa.
Taittolaparopelli ja taittuvat jalat vielä olisi kiva niin sorituskyky ei heikkenisi vapaalennossa.
Posted by Jarmo
 - 10.10.2015 21:12:21
Seedwings on saanut valmiiksi sähkömoottorin riippareille. Täältä löytyy jotain kuvia, ja Seedwings Europen Facebook-sivulla on strategiset mitat:
Paino: 14.2 Kg
Akkupaketti: 52V/30Ah
Akun kesto täydellä kaasulla: >13 Min.
Nousunopeus: 1,5 - 2m/sec. riippuen liitimestä ja painosta
Latausaika: Normaali 4h / Pikalataus 2h
Sopii kaikkiin valjaisiin, joissa on putkirunko tai selkälevy.

Näyttää todella siistiltä paketilta!