Post reply

Attachments: (Clear attachments)
Restrictions: 4 per post (4 remaining), maximum total size 1,000 KB, maximum individual size 350 KB
Uncheck the attachments you no longer want attached
Click or drag files here to attach them.
Other options
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview

Topic summary

Posted by Pekka
 - 15.02.2015 22:00:46
Alkuperäinen sarja SERA-määräyksiä on liian sekava omaksuttavaksi.

Siksi on tehty kooste, jossa on paremmin tuotu esiin määräysten rakenne ja sisältö.

http://www.windcraft.fi/sera/

Englanti-Suomi linkki lataa pdf-dokumentin.
Posted by Pekka
 - 27.10.2014 23:47:03
Finavia on julkaissut ilmatilauudistusta koskevan koulutusmateriaalin. https://ais.fi/ais/ilmatila2014/
Posted by Pekka
 - 29.09.2014 21:41:53
Nyt selkisi tuo vaara-alue/purjelentoalue.
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/2851/lausuntopyynto_maaraysluonnoksesta_ops_m1-28_vaara-alueet

Eli ei tarvita varauksia eli varauksen saamista lennonjohdolta. Ilmoitus riittää, silloin se aktivoituu. Helpompaa kuin ennen.
Ei siis enää lennonjohdolla oikeutta oikeutta evätä "varaus".

3. Vaara-alueella saa lentää ilma-aluksen päällikön harkinnan mukaan. Vaara-alueita ei aktivoida
erikseen, mutta ilmailulain 11 § edellyttää, että ilma-alusten lentoturvallisuuden vaarantavan
toiminnan alkamisesta ja loppumisesta on ilmoitettava aluelennonjohdolle.
Posted by Pekka
 - 20.09.2014 00:21:37
Aika merkittäviä muutoksia.
Purjelentoalueet sentään on aika lailla samat Helsingin TMA:n osalta.
FL 65 lentoväyliä hävisi, onneksi.

G-ilmatilaa ja G-alueita ei tarvitse enää sekoitta keskenään, nyt varattavat eli G-ilmatilaksi muutettavat purjelentoalueet on ilmeisesti D-alueita (danger?, tankero??).

Ammunta ym. vaara-alueet (ent. D) on R-alueita (restricted). AIn akiewlletyyt talueet on sentää samat (P, prohibited)

Sitten on erilaisia  TRA&TSR alueita, joilla voi sitten tapahtua mitä vaan valtiollista toimintaa.
Aina vaan enempi syytä tarkistaa niiden seuraavan päivän tilanne ennen tarkempia lentosuunnitelmia.

Uudet kartat löytyy: https://ais.fi/ais/eaip/amdt/amdt02.htm

En itsekään ole ihan selvillä miten nää tän tarkemmin menee, mutta infoa varmaan seuraa liiton/Trafin/Finavian suunnasta.

Transponderipakko TMA:n allla lisää tähän vielä omat mausteensa:
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/2850/lausuntopyynto_eu_n_yhteisten_lentosaantojen_edellyttamat_muutokset_kansallisiin_maarayksiin