Post reply

Attachments: (Clear attachments)
Restrictions: 4 per post (4 remaining), maximum total size 1,000 KB, maximum individual size 350 KB
Uncheck the attachments you no longer want attached
Click or drag files here to attach them.
Other options
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview

Topic summary

Posted by Pekka
 - 17.03.2014 00:55:34
Hinauskytkimiä on pidetty äärimmäisen varmoina laitteina. Aina ei niin ole.

Liitteen kuvasta käy ilmi, ettei hinauskytkin välttämättä irrota narua, jos veto tulee liikaa sivulta, jopa takaviistosta.
Niin voi käydä esim. lock-out tilanteissa tai kuten hiljattain kävi kun matalalla oppilas irrottaa itse sivuun ajauduttuaan.
Silloin itseirrotus on hyvin riskipitoinen ratkaisu, opettajan tulee päästää naru.

Lähinnä ongelma tulee esiin matalissa irrotuksessa ennen kaksoislaukaisua.
Toisen narun laukaisu ei ole niin kriittinen, koska veto tulee silloin jo aika lailla alla viistosta eikä liian sivusta tai etenkään takaviistosta veto ole juuri mahdollista.

Itse asiassa huomasin, että laukaisuvipujen puolella jo alle 90 astetta sivusta vetävä naru ei luotettavasti irtoa.
Eli tilanne on pahempi kuin kuvan tilanne, jossa vedon tulee olla vähintään 90 astetta sivusta.

Tilanteisiin voi vaikuttaa narun sivusuunnassa tukevaa levyä viilaamalla.
Nivelen puolella sivuttaistuki on tarpeeton, jopa haitallinen.

Levy ei saisi ulottua yhtään pidemmälle kuin on välttämätöntä enintään hieman yli nivelöidyn laukaisutapin keskikohdan.

Suosittelen tarkastamaan oman kytkimen toiminnan.

Kuvan kytkin tuli viilaamalla paljon paremmaksi.

Narussa olevan lenkin pituudella voi myös olla vaikutusta irrotuksen luotettavuuteen.

Lock-out tilannetta ei tämän takia kannata venyttää äärimmilleen, vaan laukaista ajoissa heti, kun tuntuu siltä, ettei liidintä saa oikaistua hinauksessa.