Post reply

Attachments: (Clear attachments)
Restrictions: 4 per post (4 remaining), maximum total size 1,000 KB, maximum individual size 350 KB
Uncheck the attachments you no longer want attached
Click or drag files here to attach them.
Other options
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview

Topic summary

Posted by JuhaHerrala
 - 14.05.2013 23:30:14
Muutama asiasta kiinnostunut löytyi mutta ei niillä "tapahtumaa" saa aikaiseksi joten peruin mökkivarauksen ja ilmoitin Rohanille, että tervetuloa omalla kustannuksella. Hetken pohdittuaan Rohan arveli keksivänsä rahoilleen muutakin käyttöä kuin Suomen reissu jossa pääsisi viikon hinausta opettamaan ruokapalkalla. Ehkä joku toinen kerta sitten.

Otetaan asia positiivisesti:
- nyt ei olla sidottuja viikkoon 25
- ei tarvitse maksaa kuin triken kustannukset, jos jokainen tuo oman open
- seurataan säiden kehitystä, ilmoittelen tällä palstalla kun Jämin Riippuliitäjillä on toimintaa tiedossa

Tässä välissä hieromme hinausohjeen hyväksyttävään kuntoon ja Jämin Riippuliitäjät sitoutuu kouluttamaan hinauslentoa. Tämähän on koko tapahtuman perusedellytys, tai nykyiselläkin ohjeella voidaan toimia kun löydetään ope jolla on UL-hinausoikeus (siis saa olla hinattavana).
Posted by Jarmo
 - 08.05.2013 13:38:53
Vesku tuossa kirjoittelikin jo liidinlistalle tuosta ykköskohdasta. Minullakin on ollut myös se kuva, että lentohinaus olisi nimenomaan vaikeampaa kun taittopyörähinaus, mutta voi hyvin olla, että olen väärässä - ja toivottavasti olenkin! Helpostihan itselle tutuin hinaustapa tuntuu myös parhaalta. Taittopyörähinauksen suurin ero muihin hinausmuotoihin on juuri se, että hinauksen alussa on paljon voimaa, eli siipi saadaan nopeasti ilmaan ja turvalliselle korkeudelle.

Toivottavasti kurssin tuloksena voidaan todeta, että oikein tehtynä lentohinauksessa ei sittenkään "mennä limiteillä" tai "lennetä koko ajan rajoilla."
Posted by JuhaHerrala
 - 07.05.2013 23:27:38
Laitoin liidinlistallekin tällaisen kyselyn johon voi vastat myös täällä:

1. Oman kokemukseni mukaan trikehinaus on lähtökohtaisesti luotettavampi
ja turvallisempi tapa hinata kuin taittopyörähinaus koska hinattava
liidin on koko ajan normaalissa lentoasennossa. Kun liitimen hallinta on
rutiinia, helpottaa trikehinaus SP3 siirtymistä kun noston löytämiseen
on käytettävissä enemmän aikaa.

2. Trikehinaus on päässyt hiipumaan ja nyt ei kouluteta
hainauskelppareita, kuitenkin löytyy hinaajia jotka ovat kiinnostuneita
tekemään hinauksia.

3. Yritetään järjestää opeille leiri jossa elvytetään hinauskoulutus
siihen malliin, että opet voivat luottavaisin mielin jatkaa koulutusta
kukin omilla tahoillaan. Leirillä voidaan samalla hankkia mahdollisille
oppilaille ja myös opeille itselleen hinauskelpuutus.

4. Avoimet kysymykset:
- löytyykö kiinnostuneita opeja?
- entä oppilaita?
- entä rekisteröityjä trikejä hinauskytkimellä?
- mikä on paras ajankohta?
- mitä lysti kenellekin saa maksaa?

5. Vaihtoehtoja
- Jämillä voidaan järjestää leiri viikolla 25 eli juhannusviikolla
- viikolla 25 voidaan saada Rohan Holtkamp Australiasta seuraamaan ja
kommentoimaan meidän toimintaa, hän voi myös toimia hinaajana
- jos leiri halutaan järjestää muuna ajankohtana Rohan ei ole
käytettävissä
- jotain korvausta Rohan varmaan kaipaa joten meidän pitää päättää mitä
hänelle tarjotaan kiinnostuksen herättämiseksi jos meitä kiinnostaa
hänen tukensa. Voin myös tarjota hänelle avointa diiliä, tyyliin
"päätetään leirin jälkeen paljonko hänestä oli iloa". Eri asia on kuinka
kiinnostunut hän on koko hommasta. Alustavasti lupasi tuoda Ausseissa
käytettyjä naruvirityksiä mukanaan (kytkin ja murtovaroke).

Jos viikko 25 halutaan hyödyntää, tarvitsen ilmoituksia tällä viikolla
(oppilas-ope-trike). Alustavatkin kiinnostuksen ilmaukset on tärkeitä
jotta syntyy näppituntuma onko tälläiselle tapahtumalle mitään tarvetta.
Haluan kuulla myös ehdotuksia paremmasta ajankohdasta jos juhannusviikko
on huono. Nämä ilmoitukset voi tehdä puhelimellakin jos haluaa ilmaista
mielipiteensä luottamuksellisesti välttääkseen täällä netissä käytävän
vihakeskustelun.

Juha Herrala puh 040-7705810
Posted by JuhaHerrala
 - 03.05.2013 23:53:27
Jotain tollasta mä laskin. Janne lupas tulla trikellä bensa- ja ruokapalkalla (siipi pitää vielä saada rekisteriin), Hessun pitäis saada trike Lapinlahdelta Jämille joten jotain km-korvausta muutama satanen. Toi 500/trike on tarkotuksella reilu, ettei lopullinen kustannus ole suurempi kuin arvioitiin.

Kustannaukset vois jakaa myös niin, että koko summa jaetaan hinauksien määrällä ja kukin maksaa hinauksensa, vai onko epäreilua niitä kohtaan jotka tykkää lentää paljon?
Toisaalta jos jonkun leiri jää kesken niin tulisi halvemmaksi, vastaavasti muut joutuis maksaan enemmän.

Jos haluaa säästää yöpymisessä, niin telttaviiko on 35 euroa ja asuntoauto/vaunu 55 euroa.
Vastaavasti jos mökissä majoittuu 15 henkilöä niin se olisi 60 euroa per nokka (sauna lämpiää joka ilta).

Posted by Jarmo
 - 02.05.2013 19:02:09
Höm.. mua ainakin kiinnostaa. Oon siis mukana jos vaan saan lomat ja kyydit järjestymään, eikä hinta nouse ihan pilviin. En ihan päässyt kärryille noista laskelmista... Hinattavalle kulut olis siis ainakin 120e majoituksesta, 300e kurssista, 2x500/oppilaiden määrä trikeistä ja joku summa Rohanin lennoista?

Olis kyllä tosi jees jos sais jonkun kokeneen opettajan vetämään homman, mutta eikö semmosia löydy yhtään lähempää :D Ilmailuliitosta olis ilmeisesti kannattanu hakea tukea, mutta tämän vuoden deadline on jo mennyt. Myöntämisperusteissa kyllä lukee, että "Tukisäätiön tukea voi anoa myös projektin toteutuksen jälkeen," mutta ehkä joskus ensi vuonna tulevat rahat eivät varsinaisesti auta jos kurssi pidetään jo ensi kuussa. Varmaan jostain muualtakin vois hakea, kun tietäis vaan mistä...
Posted by JuhaHerrala
 - 01.05.2013 23:18:55
Meillä olisi mahdollisuus saada asiantuntijaksi Rohan Holtkamp Melbournen läheltä, hänen lentonsa tosin maksaa pari tonnia. Alustavasti hän ajatteli matkan ajoittuvan 12.6.-2.7. välille ja lainaisi mielellään jotain pakua liikkumiseensa. Tosin jos saadaan hinausleiri viiko 25 ja SM-kisat viikko 26 aikaan niin hän ei siinä välissä paljo kerkiä kierrellä.

Kaveri kuitenkin kouluttaa hinaajia ja hinattavia Australiassa joten uskon että saataisiin jotain hyviä käytännön vinkkejä homman aloittamiseen meillä. Lupasi tuoda kytkinnaruja ja varokkeita mukanaan.

Sitten se vaikea juttu: ketä saadaan osallistumaan ja paljonko saa maksaa?
- olen varannut Ilves mökin juhannusviikoksi ja myös kisoihin. Juhannusviikko maksaa 890. Varaus pitää varmistaa 10.5.
- triken lentäjiltä en ottaisi maksua kun se homma on sitä palvelua jota me vapaalentäjät kaivataan. Selvitän riittääkö 500 per trike viikon lennoista
- kysyin jo Kaukolta ja Pertiltä kiinnostusta jota on mutta molemmat pitivät 400 euroa kalliina

Talousarvio:
- viikon majoitus mökissä 120 (5 oppilasta = 600) liinavaatteet saa 20:llä
- kurssi 300 (10 oppilasta = 3000)
- kaksi trikeä -500 euroa kappale
- mökin vuokra -890
- Rohanille jäisi noin 1700

Ongelma vaan on kuka kantaa riskin jos ei tulekaan kuin 8 oppilasta?
Minä olen valmis nyyttikesteihin jossa otetaan varaukset mökistä ja etumaksu kurssista 300 euroa.
Kurssin jälkeen katsotaan mitä jäi käteen ja parhaassa tapauksessa palautetaan osa maksusta.
Mitä olette tästä mieltä ja kirjoitelkaa myös alustavat ilmoittautumiset jotta saan näppituntuman onko tähän mitään mahdollisuutta.

Triken omistajat myös ilmoituksia peliin jos on hinauskytkin ja siipi rekisterissä. Voitte pohtia myös millä hinnalla huvittaisi lähteä viikoksi Jämille.