Post reply

Attachments: (Clear attachments)
Restrictions: 4 per post (4 remaining), maximum total size 1,000 KB, maximum individual size 350 KB
Uncheck the attachments you no longer want attached
Click or drag files here to attach them.
Other options
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview

Topic summary

Posted by Mikko
 - 15.04.2011 17:49:58
sähköinen ilmoituslomake:
https://lentotoimintatilasto.ilmailuhallinto.fi/lentoturvallisuusilmoituslomake

liidinlajeissa voi varmaan suurimman osan kohdista jättää tyhjäksi
Posted by Jarmo
 - 15.04.2011 15:40:22
Heeh - siellähän se tosiaan luki. Pitänee ottaa esitäytettyjä blanketteja sitte kentälle mukaan ni käy nopeammin  ;D
Posted by Pekka
 - 15.04.2011 12:42:10
"Jos on epäselvää, edellyttääkö tapaus ilmoituksen tekemistä, on ilmoitus tehtävä."
Posted by Jarmo
 - 15.04.2011 12:06:14
QuoteLiite 1: LUETTELO VAKAVIEN VAARATILANTEIDEN ESIMERKEISTÄ
− Vakava epäonnistuminen yritettäessä saavuttaa ennakoidut suoritusarvot
lentoonlähdössä tai alkunousussa.
Pitääkö jatkossa löysistä hinauksistakin tehdä ilmoitus? ;)
Posted by Pekka
 - 15.04.2011 11:56:18
http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-gen-m/GEN_M1-4_2011.pdf

"Ilmailutoiminnassa kaikista tapauksista, joissa lentoturvallisuus on vaarantunut tai saattanut vaarantua, on ilmoitettava tämän määräyksen mukaisesti. Jos on epäselvää, edellyttääkö tapaus ilmoituksen tekemistä, on ilmoitus tehtävä."


Tässä ei ole epäselvää, koskeeko se liitimiä. Lisäksi viraston mukaan vain Ilmailulaissa on jako laite/ilma-alus. Viraston määräyksissä ja muissa säädöksissä ilma-alus tarkoittaa aina myös ilmailulain "laitetta".

Valitettavasti kaavakkeet sopii vähän huionosti liitimille, mutta siellä on tietojärjestelmä takana ja mitä tarhansa formaattia se ei huoli.

Ilmoituksista varmaan keskustellaan vielä viraston kanssa, kunhan muu ohjesotku on ohi.