Modify message

Attachments: (Clear attachments)
Restrictions: 4 per post (4 remaining), maximum total size 1,000 KB, maximum individual size 350 KB
Uncheck the attachments you no longer want attached
Click or drag files here to attach them.
Other options
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview

Topic summary

Posted by juhani hannonen
 - 29.10.2010 19:21:42
Integraali
Posted by Mikko
 - 28.10.2010 22:39:46
auts... oliks integraalikypärä vai avoin?
Posted by juhani hannonen
 - 28.10.2010 21:53:45
Lyhyesti seuraavasti :


- olin tulossa laskuun Jämillä paanalle 27 ja samalla oli toimintaa myös purjekoneilla pääpaanaalla ja sivupaanalla ultra teki läpäreitä, joten sivusuunnassa oli tilaa suhteellisen vähän.
- tuuli oli noin 45 astetta oikealta ja typeryyttäni yritin juuri starttipaikan viereen (virhe1), sitten tuli tuulen puuska ja lentorata kääntyi oikealle, liian pieni ilmanopeus (virhe2), samalla varjo starttasi samalla eteen (virhe3).
- riipparin oikea siipi osui varjon vasempaan reunaan noin 15 metriä korkealla ja pyörähti 180 astetta ympäri kuullemma tullen alas kuin kivi --- heräsin jossain vaiheessa kypärä täynnä verta siellä maassa ja loput on sitten niitä leikkauksia.


juhani
Posted by Mikko
 - 28.10.2010 01:20:57
Siinä nynnyssä hinauksessakin oli snadi riski kun irrotin ne narut... jos lentää sitä jarruvarjoa päin ja hinaaja jatkaa hinaamista, niin voi käydä hassusti... siinäkin. Näkemyksiä tähän?

Juhani, väistitkö ryteikköön vai miten kävi?
Posted by kim
 - 26.10.2010 23:32:08
Huono näkyvyys starttipaikalle pitkällä baanalla yhdistettynä huonoon radion kuuluvuuteen hinaajalle on riskialtis yhdistelmä.

Syys-aurinko häikäisee ilkeästi radalle 07 iltaisin. Siksi Mikolle yksi liian "nynny" hinaus omasta toimestani ..Sorry.

Haluaisin mielelläni nähdä että hinaus-lippu olisi edes levitetty ja lähellä lähettäjää jos hinaaja ei muuten reagoi. Eli ohje on että jos homma kusee; lippua heilutetaan jatkuvasti.

Olen samaa mieltä ettei radioliikennefraseologia tarvitse olla niin prikulleen. Vähän kun järjenkäyttöä ja empatiaa harrastaa niin pärjää taas pitkälle.


Esim. kun itse olen hinaajana ilmoitan että "riippuliito(dolly)" TAI "varjoliito" auto valmis...koska nyt lähettäjä voi ensimmäisen kerran reagoida esim. siihen että olenkin vahingossa asennoitunut hinaamaan varjoliidintä riippuliitimenä (ei niin hyvä).

Ja sit kuittaukset.. Esim. jos startti kysyy: "Kuuleeko auto?"
Auto vastaa: Auto kuulee (nelosena) ..niin nyt olisi toivomuksena että startti vielä kuittaa, muuten auto ei tiedä että kuuluiko radioyhteys.
Eli, Startti: Startti kuulee (vitosena).

Tämäkin nyt vaan siksi, että radioyhteydet on välillä mitä on, sekä väärinkäsityksien välttämiseksi.


Jäällä hinasimme aikoinaan kaksistaan niin että meillä oli kännykän hands-freet.

Silloin fraseologia taisi mennä jotenkin tähän tapaan: Hinattava soitti kelkalle; "No hei äiti ! mä olen pukenut täällä ihan itse ja valmis !"

Jatkuva kaksisuuntainen radioliikenne oli kätevä. Ei tangentteja paineltavana ja yhteys hyvä... Liian hyvä, sillä kun kelkalla kaasutteli, niin hinattavalta kuului jatkuvasti hirveä ähinä ja puuskutus :) !


Ja sit vielä, ei tehdä asioista väkinäisen vaikeita. Ohjeet unohtuvat ja hutilointia tulee sattumaan. Jaksetaan vaan kertailla näitä asioit tietyin ajoin ja näytetään / esitellään fiksut toimintatavat uusille / vieraille piloteille.
Posted by juhani hannonen
 - 26.10.2010 21:25:01
Onneksi Mikolle ei henkisä vauriota suurempaa. Itselläni suurinpiirtein vastaava tilanne kolme vuotta sitten, sillä erotuksella että kasvot leikattiin pariin otteeseen Seinäjoen keskussairaalassa. Siinäkin tapauksessa sattui noin kolme ääliömäistä virhettä itse kullekkin ja lopputulos on luettavissa jossain raportissa.



juhani


Posted by Mikko
 - 26.10.2010 15:32:41
Edelliseen liittyen toinen tapaus jostain kauempaa..

Naruissa olevien lenkkien solmuista jäävät päät kannattaa hapsuttaa ja/tai teipata, jotteivät jää kiinni mihinkään.

Kerran meni naru poikki, ja narun pää jäi irrotuksessa pelastusvarjon KAHVAAN kiinni... nauru kaukana jos varjo aukeaa 30m korkeudesta.


Tarttumisriski voi olla myös naruja irrottaessa etenkin maassa, voivat takertua/kietoutua tavalla tai toisella esim. dolllyyn, alaputkeen, varkkariin tai muihin releisiin kiinni jos asiaa ei huomioi. En tiedä onko koskaan tapahtunut, muilla näkemystä tästä?
Posted by Mikko
 - 26.10.2010 14:55:30
Piti tästäkin kirjoitella siinä mielessä, että jotain on aina opittavaa.
Vaaratilannehan on vaaratilanne vain koska mitään ei sattunut.

Olin tulossa laskuun vesiksellä 07:lle, siinä on hiukan vähän järkeviä laskupaikkoja ja käytäntönähän on ollut laskea siihen radan ja autotien/puiden väliselle kaistaleelle. Toinen pilotti oli dollyn kanssa lähtöpaikalla valmiina, ja samaan aikaan kun käännyin finaaliin kuului radiosta "valmis aja"... siinä ehdin haparoimaan radion tangentin taskun läpi ja huutamaan seis muutamankin kerran.

=> hinuri ei kuule radiota ja lähtee hinaamaan... ja pilotti (uusi) on ehtinyt ottamaan kädet pois alaputkelta, joka dollyn kanssa on jo itsessään iso riski.
=> hinaus joka tapauksessa lähtee siis samaan aikaan kun olen jo finaalissa.

Hyvinhän siinä mahduttiin kun oma lasku ei mennyt vinoon eikä startissa käynyt mitään. Törmäysvaara oli silti olemassa ja tilanne ei harkittu, eli vaaratilanne.


Mitkä tekijät tähän tilanteeseen johtivat ja mitä tästä voi oppia?

- Lähettäjä piti silmällä lapsia, eli huomio ei ollut täysin toiminnassa eikä tästä syystä huomannut sitä, että olen tulossa laskuun.
- Pilotti ei tajunnut kysyä onko ilmatila vapaa. Liukuja lentäessä etenkin pitäisi huomioida jos kaikki eivät ole maassa.
- Pilotti OLETTI että myös hinaaja kuuli seis-käskyn. Mieluummin narut heti irti tai käsi kytkimelle, jos joku muu tulossa laskuun tai hinaus pitää muusta syystä keskeyttää.
- Hinaaja ei kuullut seis-käskyä syystä tai toisesta
- Hinaaja ei nähnyt että olen tulossa tai ei reagoinut siihen. Myös hinaajan pitäisi olla silmä tarkkana ja reagoida näkemäänsä. Ja olla siis aloittamatta hinausta jos on törmäysriski tmv olemassa. Toisaalta saattoi olla niin, että aurinko paistoi lähtöpaikan takaa


Itse olisin voinut huudella tulevani laskuun paljon aikaisemmin kun siihen kerran oli mahdollisuus. Vaikka sitä mahdollisuutta aina ja kaikilla ei olekaan, eikä sen varaan voi maassa laskea.

Lähettäjän, hinaajan ja pilotin pitäisi jokaisen keskittyä täysin muuhun liikenteeseen (omaan toimintaan liittyvää unohtamatta) ja varmistaa mielellään useamman kerran että ei ole lentolaitteita/koneita ilmassa tai ulkopuolisia radalla. (Tähän liittymättä, mutta linjan yli on fillarillakin poljettu hinauksen aikana.)

Dollylla lähtiessä !! KÄDET AINA PUTKELLA TAI NARUT IRTI tai edes käsi kytkimellä. ETENKIN jos on riski, että hinaajalla on se käsitys että hinaus alkaa ja saattaa lähteä hinaamaan. Sama juttu jaloilta lähtiessä, narut irti, käsi kytkimellä tai valmiina lähtemään. Siltä varalta että hinaaja ymmärtää väärin tai ei kuule. Jos hinaus pitää keskeyttää tai joku tulossa laskuun, niin mieluiten narut irti.

Hinaajan ei pitäisi aloittaa hinausta jos on yhtään epävarma komennosta, jos ei saa selvää radiosta tai ennen hinauksen alkua kuuluu radiosta jotain, josta ei saa selvää. En muista miten uusimmassa hinaustoimintaohjeessa, mutta sitä voisi kehittää niiltä osin, että esim. hinausilmoitus tehdään vasta kun pilotti on ilmassa jottei tule epäselvyyksiä seis-komennoista. Samoin voisi teroittaa sitä, että pitää olla ehdottoman varma valmis aja -komennosta.


Toimiva kaksisuuntainen radio olisi äärimmäisen suositeltava niin hinaajalla kuin piloteillakin. Ja sitä voi myös käyttää  ::)