Modify message

Attachments: (Clear attachments)
Restrictions: 4 per post (4 remaining), maximum total size 1,000 KB, maximum individual size 350 KB
Uncheck the attachments you no longer want attached
Click or drag files here to attach them.
Other options
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview

Topic summary

Posted by Mikko
 - 26.10.2010 15:32:41
Edelliseen liittyen toinen tapaus jostain kauempaa..

Naruissa olevien lenkkien solmuista jäävät päät kannattaa hapsuttaa ja/tai teipata, jotteivät jää kiinni mihinkään.

Kerran meni naru poikki, ja narun pää jäi irrotuksessa pelastusvarjon KAHVAAN kiinni... nauru kaukana jos varjo aukeaa 30m korkeudesta.


Tarttumisriski voi olla myös naruja irrottaessa etenkin maassa, voivat takertua/kietoutua tavalla tai toisella esim. dolllyyn, alaputkeen, varkkariin tai muihin releisiin kiinni jos asiaa ei huomioi. En tiedä onko koskaan tapahtunut, muilla näkemystä tästä?
Posted by Mikko
 - 26.10.2010 14:55:30
Piti tästäkin kirjoitella siinä mielessä, että jotain on aina opittavaa.
Vaaratilannehan on vaaratilanne vain koska mitään ei sattunut.

Olin tulossa laskuun vesiksellä 07:lle, siinä on hiukan vähän järkeviä laskupaikkoja ja käytäntönähän on ollut laskea siihen radan ja autotien/puiden väliselle kaistaleelle. Toinen pilotti oli dollyn kanssa lähtöpaikalla valmiina, ja samaan aikaan kun käännyin finaaliin kuului radiosta "valmis aja"... siinä ehdin haparoimaan radion tangentin taskun läpi ja huutamaan seis muutamankin kerran.

=> hinuri ei kuule radiota ja lähtee hinaamaan... ja pilotti (uusi) on ehtinyt ottamaan kädet pois alaputkelta, joka dollyn kanssa on jo itsessään iso riski.
=> hinaus joka tapauksessa lähtee siis samaan aikaan kun olen jo finaalissa.

Hyvinhän siinä mahduttiin kun oma lasku ei mennyt vinoon eikä startissa käynyt mitään. Törmäysvaara oli silti olemassa ja tilanne ei harkittu, eli vaaratilanne.


Mitkä tekijät tähän tilanteeseen johtivat ja mitä tästä voi oppia?

- Lähettäjä piti silmällä lapsia, eli huomio ei ollut täysin toiminnassa eikä tästä syystä huomannut sitä, että olen tulossa laskuun.
- Pilotti ei tajunnut kysyä onko ilmatila vapaa. Liukuja lentäessä etenkin pitäisi huomioida jos kaikki eivät ole maassa.
- Pilotti OLETTI että myös hinaaja kuuli seis-käskyn. Mieluummin narut heti irti tai käsi kytkimelle, jos joku muu tulossa laskuun tai hinaus pitää muusta syystä keskeyttää.
- Hinaaja ei kuullut seis-käskyä syystä tai toisesta
- Hinaaja ei nähnyt että olen tulossa tai ei reagoinut siihen. Myös hinaajan pitäisi olla silmä tarkkana ja reagoida näkemäänsä. Ja olla siis aloittamatta hinausta jos on törmäysriski tmv olemassa. Toisaalta saattoi olla niin, että aurinko paistoi lähtöpaikan takaa


Itse olisin voinut huudella tulevani laskuun paljon aikaisemmin kun siihen kerran oli mahdollisuus. Vaikka sitä mahdollisuutta aina ja kaikilla ei olekaan, eikä sen varaan voi maassa laskea.

Lähettäjän, hinaajan ja pilotin pitäisi jokaisen keskittyä täysin muuhun liikenteeseen (omaan toimintaan liittyvää unohtamatta) ja varmistaa mielellään useamman kerran että ei ole lentolaitteita/koneita ilmassa tai ulkopuolisia radalla. (Tähän liittymättä, mutta linjan yli on fillarillakin poljettu hinauksen aikana.)

Dollylla lähtiessä !! KÄDET AINA PUTKELLA TAI NARUT IRTI tai edes käsi kytkimellä. ETENKIN jos on riski, että hinaajalla on se käsitys että hinaus alkaa ja saattaa lähteä hinaamaan. Sama juttu jaloilta lähtiessä, narut irti, käsi kytkimellä tai valmiina lähtemään. Siltä varalta että hinaaja ymmärtää väärin tai ei kuule. Jos hinaus pitää keskeyttää tai joku tulossa laskuun, niin mieluiten narut irti.

Hinaajan ei pitäisi aloittaa hinausta jos on yhtään epävarma komennosta, jos ei saa selvää radiosta tai ennen hinauksen alkua kuuluu radiosta jotain, josta ei saa selvää. En muista miten uusimmassa hinaustoimintaohjeessa, mutta sitä voisi kehittää niiltä osin, että esim. hinausilmoitus tehdään vasta kun pilotti on ilmassa jottei tule epäselvyyksiä seis-komennoista. Samoin voisi teroittaa sitä, että pitää olla ehdottoman varma valmis aja -komennosta.


Toimiva kaksisuuntainen radio olisi äärimmäisen suositeltava niin hinaajalla kuin piloteillakin. Ja sitä voi myös käyttää  ::)