Onko viikolla lentämään lähtijöitä?
Mulle sopii parhaiten keskiviikosta alkaen.
Voi viedä aikaisemmin kamoja valmiiksi kentälle, niin töistä ehtii paremmin.
Lähinnä Hyvinkää ja Nummela sopivimmat, jos ei ole koko päivää käytössä.
Aika tyyntä on, mutta Dolly on nyt käytössä niin hinaukset lähtee varmasti ja odotuksetta.
Koko kentän pituus saadaan myös paremmin käyttöön.
Silloin tällöin sopii.
Viikolla on ehkä mahdollista lähteä töistä tiistaina ja perjantaina 14 aikoihin ja keskiviikkona ja torstaina ehkä jo 12 pintaan. Vkl käy luultavasti molemmat päivät.
Näyttää niin tyyneltä että voisi päästä syntymään sitä paljon puhuttua iltakeliäkin? Ja dollyn kanssa tyyneen starttaaminen ei liene mikään ongelma.
Nummela varmaan olisi siihen paras kun on harjun päällä ja järvikin vieressä.
Tuuli usein kääntyy pitkälle baanalle kun sen jatkeelta lähtee laajemmat nostot.
Huomenna on tosin itäinen virtaus, joten voi joutua käyttämään lyhyttä baanaa.
Tosin kylän päälle saa korkeutta 250-300 m kun se on alempana. Itätuuli on vielä testaamatta.
Miten Mikko L tai muut pääsisi ke/to.
En varmaan molempina lähde kun pitää säästellä kroppaa viikonlopuksi.
Vielä olisi kiva jos tulisi koulutuskeliä illaksi eli sopivaa tuulta. To ehkä tulee.
Viikonloppuna voisi mennä Kiikalaan molemmiksi päiviksi, jos tuuli vaan sopii.
Voisi yöpyä Karjalohjan mökillä, jos siellä on tilaa. Ainakin siivet voisi jättää kentälle yöksi.
To tulee hyvin kyseeseen iltapäivästä.
Viime kesänä lennettiin koulutuslentoja useampanakin kertana itä tuulella ja kerran kim pääsi itätuulella targetilla lyhyseltä baanalta johonkin 400m korkoihin ja jonkinlaiseen iltakeliin.
Lauantai on kiinni, mutta sunnuntaina onnistuu. Perjantai iltapäivä vois olla myös mahdollinen.
Otetaan torstai niin saadaan joukkue kasaan.
Myös tuuliennuste on selkeämpi.
Mä voisin mennä ajoissa paikalle Nummelaan ellei joku tarvi kyytiä myöhemmin.
Yritän 12 jälkeen päästä lähtemään töistä
Mä pystyn lähtemään töistä klo 15 huomenna. Voin myös kuljettaa, jos tarpeen.
Huh. Ottakaa dolly mukaan.
Keli ok.
Hyvinkää vai Nummela?
Hyvinkäältä voisi päästä paremmin nostoon ja matkaan, mutta Nummelassa ehkä selkeämpi iltakeli harjun muodon vuoksi.
Hyvinkäällä kai varmemmin purjekonevaraukset päällä.
Mikolla varmaan sama matka molempiin.
Mä koitan lähteä 10 aikoihin ja voin ottaa ainakin 3 liidintä.
Ehkä paikka kannatta päättää vasta aamulla.
Periaatteessa molemmat kentät käy. Minulla kaikki muut kamat autossa paitsi liidin tallilla. Jos pekka menee jo aamulla ja ottaa minun liitimen mukaan ni pääsen vähän nopeammin hinaamaan pekan ilmaan kun ei tarvitse käydä tallin kautta. Ei toki ole ongelma tuoda itse liidintä kunhan saan avaimet. Kuinkahan hyvinkäällä pörrää gyroja ja moottorikoneita viikolla..
Mä voisin tulla huomenna Nummelaan jos meette sinne. Olis samalla Kimille (tai tallille vietäväksi) yksi sivuputki mukana ;)
Hyvä.
Nummela valittu.
Otan Targetin, omani ja Jeren liitimen.
Mulla vapaa perjantai-ilta, ja lauantai sekä sunnuntai. Itse tarvitsen edelleen leppoista koulutuskeliä, termiikkiin en uskalla lähteä näillä lennoilla, kuten viimeksi oli ilmeisesti tarkoitus.
Seuraavaksi la aamusta aikaisin varmaan Kiikalaan. Samoin su.
Tyyntä, joten ei tuulen suunnista niin väliä kuin sunta vaihtelee koko ajan vaan tarvittaessa lähdetään pyöriltä.
Ja laskutkin tarvittaessa pyörille.
Kuuden jälkeen termiikki on kyllä koulutuspehmeää, mutta startit joutuu tekemään tyyneen.
Tänään mokailtiin mun ja Jeren ekat hinaukset ja ne jäi kesken ja meni vähän aikaa hukkaan.
Silti sain ehkä 8 km kolmion aika suunnitellusti. Piti tulla alas että Jere pääsi tekemään vartin ja tunnin lennot.
Keli alkoi puoli 12 ja loppui puoli kuusi. Ainakin tuntia aikaisemmin olisi pitänyt olla startti valmiina.
Kentän alueella alkoi pilvikeli aikaisimmin ja loppui viimeiseksi.
Parhaaseen aikaan vähän joka puolella nosti kuin iltakelissä.
Reitillekin olisi varmaan päässyt ulos katon alta, mutta en voinut ottaa riskiä ajaa peltoon kun oltiin vaan kahdestaan.
Mikko jäi Nummelan suurkylän ruuhkaan jumiin ja paras aika ehti mennä ohi, mutta vähän nostoa sai vielä puoli kuudelta.
Ruuhka-aikaan Nummelaan kannattaa mennä vanhan Turuntien kautta. Joskus olen itsekin jumittunut sisääntuloväylään.
Toisella Mikolla oli oma termiikki ja tankillinen taisi taas palaa päristelyssä.
Dolly toimi hyvin. Muuten olisi ollut vaikea saada startteja.
Ihan hieno lentopäivä siis.
Täydensin sen vielä hinaamalla jarruleijan kentän laidan viimeiseen mäntyyn.
Onneksi oli alkukesästä harjoitellut menetelmät ja välineet saada leija alas.
Joo mukavat ensimmäiset termiikkilennot tuli tänään nummelassa. Kolme varsinaista hinausta joista ekasta en päässyt mihinkään ja se jäi 5 min pyrähdykseksi mutta sitten kahdella seuraavalla lennolla tiimaa 19min+57min. Yhteensä 1h:22min eli melkein koko kesän tiima tähän mennessä :D. Hieno päivä oli ja vkl uudestaan. Startti hetkiä ei olisi montaa ollut jos ei olisi ollut dollyä mutta dollyn kanssa ei mitään ongelmaa.
Kiitos hyvistä lennoista. Pääsen sunnuntaina seuraavan kerran Jaala citystä aamulla lähtien.
Keli oli tosiaan aika helppo. Ajan ja porukan vähyyden takia tyydyin pieneen 11 km kolmiooni.
Muutaman tunnin kellumisen olisi hyvin voinut toteuttaa.
Itse mokasin lentoni ajamalla luoteeseen kohti korkeampaa kattoa liian läheltä järveä ja siinä hukkasin korkeutta liikaa ja oli pakko palata.
Paluumatkalla ei ollut niin paljon laskevaa kun otin paremman reitin.
Vähän jo pelotti joutuuko peltoon paluumatkalla.
Kentän koillispuolella harjun päällä onneksi on aika varma laaja nostoalue. Siellä on yleensä parhaat pilvetkin.
Keskustan liikenneympyrän kuittaaminen ei ollut oikeastaan ihan oikein tehty, kun oli laskukierroksen kohdalla ja korkeudessa, mutta koitin katsella tarkkaan ympärille muita koneita.
Lento:
http://www.xcontest.org/world/en/flights/detail:pvartia/20.8.2015/11:02 (http://www.xcontest.org/world/en/flights/detail:pvartia/20.8.2015/11:02)
Vanhaan symbianiin ja Androidiin saa muuten helposti xcontestiin meneviä .iqc tiedostoja tekevän softan.
Ei tarvi ostaa erillistä gps palikkaa.
http://www.afischer-online.de/sos/AFTrack/index.html (http://www.afischer-online.de/sos/AFTrack/index.html)
Tarvikekassissa on muuten mun vanha gps. Se tarvii vaan laitta 2xAA patterit sisään ja käynnistää niin 3,5 tuntia lentoa saa talteen.
Huomenna ja sunnuntaina tuulet on niin heikkoja että Kiikala varmaan edelleen on ykköspaikka väljyyden ja pitkän radan takia.
Mulla on lähes kaikki muut kamat kyydissä jo, tarvii vaan liitimet kyytiin. Otan omani, Targetin ja Quattron. Enempää ei sovi.
Meen yhdeksäksi tallille. Keli alkaa aikaisin ja tuulen tasoittumista ei tarvi odottaa kun on Dolly starttiin ja liitimessä pyörät laskuun.
Eilenkin oli lähes pakko laskea toinen pyörille. Eka lasku oli silloin lievä takatuuli ja tyynen laskun asetukset ei riittänyt pysäyttämään liidintä.
Mä jään varmaankin yöksi Karjalohjalle mökille.
Ehkä voi mahtua muitakin mutta en lupaa vielä.
Sopikaa muista kyydeistä. Su ilta varmaan kurssi-ilta eli liukuja saa tarpeeksi illallakin.
Mulla tosiaan lauantai kiinni, mutta oon sunnuntaina messissä. Muistakaa ilmoittaa myös ESV:n lentoilmoitusfoorumilla.
Menossa lentämään lauantaina ja sunnuntaina
Ennuste aika heikko huomiselle.
Nummela voisi olla parempi vaihtoehto.
Ehkä sunnuntainakin kun kovin ylös ei pääse.
Tai siirto sunnuntaille jos ei tule porukkaa.
Joo, 10 tallilla ja suunta Nummelaan.
Sunnuntain paikan näkee huomenillalla.
Tänään jouduttiin purjekoneiden takia 04 radalle.
Eteläpää ei ole oikein sopiva meidän toiminnalle. Huono maasto ja ahdasta.
Luoteis-pohjois-koillistuulella Hyvinkää on parempi vaihtoehto tai tietty Kiikala.
Kylän päällä oli vakionostot, muta sinne ei oikein yltänyt hinauksesta kun ei ollut kantava keliä sinne suuntaan.
Hinuri vähän nikotteli, mutta nyt ok.
Huomenna Nummela näyttää olevan itätuulen takia ainoa paikka, jossa on toivoa.
Muuallakaan ei ole pidempää kenttää ja kenttä on kylää paljon korkeammalla mikä lisää mahdollisuuksia.
Keliennuste on sinne paras.
http://rasp.skyltdirect.se/scandinavia/?conf=fisouth&wind=sw (http://rasp.skyltdirect.se/scandinavia/?conf=fisouth&wind=sw)
10 aikaan voisi olla sopiva aika tallilla.
Kympiltä
Kympiltä tallilla OK!
Kympiltä!
Kun Mikolla ei ole telineitä, voit kyllä tulla suoraan kentälle.
Tarvii ottaa vaan liitimet. Muut kamat on kyydissä jo.
OK, teen näin.
Olisko Kärkölä päivän kohde? Toi tuuli ei näyttäis sopivan erityisen hyvin Nummelaan?
(http://jupiter.dy.fi/riippuliito/pikku.php?place=Nummela&validwind=5)
Tänään pitää kahteen mennessä olla jo nostossa, jos meinaa lentää pidemmän lennon. Siihen asti tuuli on aika hyvä.
Kärkölästä ei pääse keliin kiinni. Ruuhkan, ajoituksen ja olosuhteiden vuoksi.
Itätuulen nostopaikat Nummelassa on vielä selvittämättä, mutta purjekoneet näyttää paikat kun ne lentää paikallista tänäänkin.
Joo, kahdelta lähdin kolmantena ja kolmen vartin lento tuli. Kentän laidalla olisi voinut kellua pitempään, mutta sitä on tullut harrastettua ihan liikaa ja mieli teki matkaan.
Ajoin hinauksesta suoraan nostoon. Järven yllä sain pään kattoon ja oli pakko siirtyä länteen korkeammalle alueelle. Pitkulainen nostovyöhyke jatkui myötätuuleen järven viertä kauas ja päätin yrittää jatkaa Kiikalaan tai Karjalohjan mökille, joista olisi ehkä saanut kyydin takaisin.
Kun vyöhyke loppui, ei sitten kunnollista nostoa enää saanut aja tuli eka peltolasku vuosiin. Sivutuuli ja puolen metrin vilja ei ollut kiva yhdistelmä etenkään kun finaali meinasi jäädä vähän vajaaksi syvän ajotien reunaan, joten sain sivuputkenkin mutkalle. Muuten lasku oli kohtuullisen pehmeä kun sain sentään vauhdin lähes pois.
Reilu 20 km tuli reittiä xcontestiin. Korkeutta 1400 m MSL eli ennustetta parempi pehmeä keli. Nostot myös loppui sitten kun pääsin ennusteen heikommalle alueelle.
Jarmoa olisin tarvinnut kirittämään ja näyttämään edeltä nostoja. Kiitos kelistä kuitenkin.
Kuivatermiikissä olisi ollut iso etu kaksin lentämisestä.
Ville lähti vähän aiemmin ja hänkin kai suoraan nostoon. Kun ei vastannut radioon, piti lähteä yksin matkaan.
Jerellä ja Mikolla ei tuuri osunut kohdalle. Kiitos Mikolle hakupalvelusta.
Tuuli kääntyi ennusteen mukaan selvästi sivuun joten sekin haittasi loppupäivän lentoja.