Mitä koulutusta tuollainen vaatii yrittänyt googlata mutta en mitään tolkkua saanut http://www.airplayaircraft.co.uk/snake/
Onko riippuliito taustaa vai ihan "kylmiltään"
Snake näyttää lähes sellaiselta kuin olen itsekin etsinyt. Pitää harkita, kevyemmällä koneella voisi olla sopivamman painoinen mulle.
Saksasta vastaavia, kevyempiä sai, muttei enää.
Umpi 7075 alumiinitanko takapyörien runkona/akselina on varmaan tukeva, hyvä ja kevyt, mutta on kuin lasia, ei väänny vaan katkeaa.
Lujan rakenneteräksen (52) lujuus muttei muovautuvuutta. Särötarkastus ajoittain on hyvä tehdä, muuallekin.
Akseli ei varmaan kestä kovin kovaa laskua, mutta sellaisen jälkeen varmaan putken (jos toisenkin) voi vaihtaa.
Noita voi varmaan sorvauttaakin.
Itävältalaisessa vastaavassa käytettiin titaania tai halvempaa ja painavampaa terästä.
https://www.ilmailuliitto.fi/laji/riippuliito/ohjeisto/
Suomessa painoraja on 80 kg moottoroituna riippuliitimenä (B-ryhmä).
Sitä voi lentää myös A-ryhmän koulutustodistuksella.
https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/1320403378/30947fd842701bff3c45ffdc4606b304/952-OPS_M2-9_2011-7-6.pdf
Tarvitsee luetteloinnin virastoon ja erillisen vastuuvakuutuksen. (OPS M2-6 kohta 2.6)
Liiton vakuutus ei koske kuin jaloilta lähtemään kykeneviä.
Pilotilta vaaditaan siis riippuliitäjän koulutustodistus ynnä moottorikoulutus. Eli:
https://www.ilmailuliitto.fi/wp-content/uploads/2017/06/riippuliidon_koulutusohjelma_16_9_2013.pdf
ynnä https://www.ilmailuliitto.fi/wp-content/uploads/2017/06/pyoraalustaisten_liitimien_koulutusohjelma_1_1_2013.pdf
Yhdistyksellä (Etelän liitäjät) on moottoroidun riippuliidon koulutusoikeus, mutta ei vielä pyöräalustaisen.
Minulla on kuitenkin vaadittava RL-moottoriopettajan kelpoisuus.
A-ryhmän (2-paikkaisen) koulutustarjonta on heikkoa, mutta mahdollista.
Silloin ei tarvitse edetä riippuliidon kautta.
Trikella on aina helpompi startata, lentää ja etenkin laskea kuin jaloilta lähtevällä.
Jos laskupaikka on tasainen ja tuuli sopiva tai tyyni.