Näyttää menevän turhankin lämpimäksi.
Koko loppukuun on ennustettu olevan lauhaa.
Voi olla että meren jää menee liian loskaiseksi, vetiseksi tai pehmuste ja kitka muuten häviää jalkojen alka.
Meren pinnan nousu voi myös vaikuttaa paljonkin.
Tuskin vielä kuitenkaan ensi sunnuntaina haittaa liikaa vaikka tuleekin saapaskelit.
Tarkistan jään lauantaina kotikentältä Munkasta sateen jälkeen.
Joka tapauksessa pitää varautua käyttämään järviä Nummelassa, Lopella, ja Ridasjärvellä, joissa on paksut jäät ja vahvempi ja varmaan vähemmän märkä jää.
Porlammilla ja Lahdessa olisi rinnetuulimahdollisuus samalla.
Järvillä tuuulikin on kevyempää eikä ole niin usein liian kova kuin merellä. Tulee vaan enempi ajelua.
Nyt 10 pv ennuste näyttä oikeastaa aika sopivalta jäiden pinnan kunnon pysymisenä hyvänä.
11.30 tarkoitus jatkaa harjoituksia kotihiekkalaatikolla.
Päivitin hinauskelan systeemit, joten homma alkaa sujua niin kuin pitää, jos udet viritykset toimii kuten pitäisi.
Toivottavasti päästään nyt käyttämään kela vapaana starttilähtöjä. Vielä on kikkojakin jäljellä tarvittaessa.
Viimeksi ainakin tuli jo pari niin korkeita lentoja kuin paikassa voi lentää vaikka ei vielä edes optimoitu hinauksia yhtään.
Luulen, ettei hävitä enää taittopyörälle juuri edes käytännön nopeudessa.
Multa jää tänään koko päivä väliin, mutta varmaan iltapäivällä vähintään pyörähdän katsomassa. Missäpäin?
Noi ennusteet näyttää vähän turhan kovaa tuulta. Pitää tarkistaa aika ja paikka.
Esim. 11:30 voisi olla tallilla. Siitä Munkkaan tai Nummelaan, jos tuuli ei tule liikaa rinteen yli.
Voi mennä liian pyörteiseksi. Loppi ehkä myös mahdollista mutta varmaan on väärään suuntaan.
Kalusto on tosiaan nyt fiksattu niin ettei tule ongelmia vaan mahdollisuuksia.
Huomenna onnistuu alkupäivän, mutta pitää palata kolmen maissa takaisin. Illalla varuskuntaan.
Tuuli on koulutukseen aika rajoilla.
Menen Munkan kautta tallille, niin näen kelin parhaiten.
11:30 tallilla, sieltä Munkkaan tai Nummelaan
Munkka 12 jälkeen
Liitteessä kuva siitä, mitä mieltä FMI:n sääennustedata oli tuulennopeuksista etc. Munkkiniemeen tälle iltapäivälle. 7 metriä sekunnissa kaakosta perustuuli ja 11 metriä sekunnissa puuskat. Että semmonen keli :)
Jäätilanne on nyt niin, että täytyy siirtyä Lopelle tai Ridasjärvelle.
Laajalahdella näköjään viimeksi hajosi palautusmoottori. Huomasin eilen ja korjasin tänään.
Huomenna jarruleija neulotaan kasaan niin homma ehkä vihdoin jatkuu niin kuin oli tarkoitus.
Enää tarttis saada lisää lunta jäälle.
Arkenakin saatan irrota. Ehkä jo huomenna selviää loppuviikon työpäivät.
Mulla Pe. vapaa.
Pekka, laitatko jonkun linkin järvien jäätilanteelle. Uskaltaako Ridasjärvelle mennä enää ?
Kim .
Perjantaina on myös koulutuspäivä.
Hyvä, jos pääset testaamaan hinauskelankin samalla.
Toivottavasti saan leijankin valmiiksi. Pitää tehdä uusi pienempi kovia tuulia varten.
Muuten ei palautusmoottori kestä.
Suosittelen jääpiikkejä kenkien alle. Voin lainata yhden parin, 10 sekunnin asennus.
Kaislikoissa voi olla luntakin.
Kerhon linkkisivulla on jäätilannekartat. Reilusti yli 30 on alueella jäätä ehkä jopa 50 cm on matalissa paikoissa.
http://www.etelanliitajat.fi/page/view/?page=linkit (http://www.etelanliitajat.fi/page/view/?page=linkit)
Luulen, että Ridas on paras paikka perjantaina.
Mulla pyörähtää lomat käyntiin siten että ensi viikolla ma 3.3., to-su onnistuu ainakin alustavasti.
Ainakin maanantaina pitää käydä töissä sitten ehkä vapaata.
Ti ja ke näyttää vielä hyviltä.
Tämä viikko kannattaa lentää, sitten voi loppua jäät.
Tosin lentokentillä voi alkaa hinata korkeita sen jälkeen asfaltilta.
Hyvä kun tuli lumi niin nyt jää on turvassa lämpöasteilta, muttapakknen voi päästä läpi. Kunhan ei sula vedeksi.
Toki alta jää sulaa hiljalleen mutta viikonloppuna lennot pitäisi onnistua vielä.
Ti-to näyttää nyt hyvältä. Uskon että ainakin 2 päivää voidaan käyttää arkena.
Kannattaa ehkä lähteä vähän tavallista aiemmin. Päivät on loppuneet pahasti kesken.
Tänään Loppijärvi oli loskainen, paljon vettä päällä. Huomenna ehkä vielä myös.
Oikeastaan vaaleita kuivempia kohtia oli tosi vähän
Voi olla että torstaina olisi pinta kuiva ja rosoinen yöpakkasten jälkeen.
Silloin vaan pitäisi jonkun muun järkätä kalusto paikalle.
Mun riippuliitoauto on varmaan jonkin aikaa pois pelistä, kun pakoputki hajalla tai ainakin vuotaa takaa.
En ehtinyt tutkia onko pikapaikattavissa.
Target on myös hetken sivussa.
Huomenna näyttäsi olevan viimeinen päivä kun voisi ajatella jäälle menemistä.
Kun ei tullutkaan viime yönä pakkasia eikä kunnollisia seuravanakaan, niin en kyllä usko, että olosuhteen niin on kohdallaan että on vaivan arvoista roudata kamat sinne. Liukasta ja märkää.
Lentokenttien nurmet on vielä läpimärkiä, joten viikko pari menee että päästään hinaamaan (ensin vain asfaltille).
Hinausteille/nurmiradoille tuskin pääsee 3 viikkoon. Selvitän mahdollisuudet.
Kelamönkijällä on hyvä hinata rullausteillä ja poikkibaanoillakin.
Nyt se kalusto on kunnossa, pienempi jarruleijakin on postissa.
Normaalisti kausi on alkanut tähän aikaan, nyt se näyttää loppuvan.
Onneksi pääosa kurssin matalalennoista saatiin tehtyä.
Tämmöinen talvi tällä kertaa.
Target tulee kuntoon tunnissa ja riippuliitoauto muutamassa, osat löytyi.
Eli kausi voi taas jatkua viikonloppuna viimeistään sunnuntaina riippuen mun duuneista ja keleistä.
Jäille ei kai enää uskalla mennä kun viikko oli niin lämmin, mutta lumipeitteen ja pakkasten takia kentillä voidaan taas toimia helpommin kun ei tarvi varoa nurmikoita. Talvi jatkuu näköjään.
Tiistain jälkeen heti sopivan tuulisena päivänä on tarkoitus mennä kouluttamaan ja testaamaan pari uutta sekä vanha jarruleija.
Näillä näkymin ke-pe HL+HL+HL joten eiköhän onnistu! Koekaniiniksi.
Ke näyttä nyt sopivalta Hyvinkäälle. Pakkasta ja sopiva tuuli, niin ei ole märkää.
Ennusteet vaan elää tosi paljon nyt.
Koitan ehtiä saamaan kalusto kuntoon alkuviikolla.
Selvittelen kenttien tilannetta.
Hyvinkää taitaa vielä olla vähän märkä ja pehmeä.
Huomenna on liiton vuosikokous ja menen sinne.
Koitan selvitellä eri asioita siellä.
Jos lentohaluja on, niin riippuliitoauto ja hinuri on käytettävissä.
Mä voin ehtiä neljäksi jollekin kentälle tai tallille.
Ja aamulla voin auttaa tallilla 10 paikkeilla. Käyn hakemassa toisen autoni sieltä parkista.
Ei kovin kummoista termiikkiä ollut ennusteessa.
La Nummela näyttä olevan ok, mutta kääntyy poikkibaanalle illalla. Varmaan sekin olisi käytettävissä.
Su tuulet on vähän sivusta Hyvinkäälle ja Nummelaan. Kiikala taitaa olla turhan kaukana.
Ensi viikolla voi järjestyä iltalentoja ehkä päivälläkin, mutta ei varmaan vielä maanantaina.
Tuonne kokoukseen voi tulla mukaan. On varmaan mielenkiintoisia asioita. Sen verran on ollut etukäteen aktiviteettia.
Juttelin kokouksessa muista kentistä.
Nummela on jo kuiva ja kova. Periaatteessa suljettu, mutta on siellä ollut liidintoimintaakin. Suunnat lounas-koillinen ja itä-länsi.
Siellä on syytä käyttää radioita, mieluiten ilmassakin. Lataan mun kolme radiota niin riittää maamiehistölle.
Kiikala on varmaan vielä pehmeä. Tosin paranee äkkiä. Voidaan mennä, muttei mielellään ainakin 3:n porukalla sinne.
Hyvinkää vielä varmaan ainakin viikon pehmeä. Poikkibaanaa (luode-kaakko) ei ole käytetty liidinhinauksiin kesälläkään.
Nyt kun tulee kesäaika, Nummelaan ehtii töiden jälkeenkin viikolla ja valoisaa on myöhään.
Voin yleensä lähteä ajoissa niin että lasti on viimeistään ennen neljää valmis.
Nyt on muuten Liiton hallituksen puheenjohtajalla riippuliitokokemustakin.
Oli tosi pitkä ja värikäs kokous.