Näyttää aika kevyiltä tuulilta ja lennettävältä ainakin to-la. Su voi sataa.
To ja pe näyttää parhailta termiikin kannalta.
Pääsen viimeistään puoliltapäivin ja ehkä aamustakin vaikka molempina.
Voin lastata kamat kyytiin valmiiksi, ehkä viedä kentällekin, paitsi Atos on vähän hankala yksin eli se ehkä saatava jo illalla kyytiin.
Lauantaina näyttää potentiaalisimmalta koulutuskeliltä eli selvin tuuli ja ehkä pilvisintä.
Silloin voisi vapaimmin valita kentänkin.
Koulutus, lauantai, hep! Yksi ilmoittautuu, jos keli sallii.
Minulla on aika helvetillistä ruuhkaa töissä nyt koko loppukuun, mutta olisipa terveellistä lintsata oppimassa jotain oikeasti tärkeää edes katoavan hetken ajan. Menetetty työaika saadaan jostain paikatuksi.
Torstaina ja perjantaina iltapäivät ja ilta käy. Lauantai ja sunnuntai aamusta iltaan onnistuu
Nummela kiinnostaisi huomenna
Mulla loppuviikko vapaata. Jos on koulutuskeliä, niin oon messissä!
Nummela tai Hyvinkää.
Hyvinkää parempi kenttä ja ilmatila, mutta tuuli ei oikein kolahda.
Pe saattaa olla myös koulutuskeliä. Mm. tuuliennusteet elää vielä, joten varmaa ei voi sanoa pe vai la ja missä.
Mulle tuli duunia pe iltapäivällä, muttei silloin oikein ole termiikkiäkään vaan panokset huomiselle.
Päätetään aamulla Jeren kanssa paikka ja aika.
Mä koitan päästä 11 paikkeilla liikkeelle ja mennä etukäteen kentälle.
Näyttää Hyvinkäältä alustavasti. Länteen ennuste on heikko. Tiedä sitten miksi.
Dollyn kanssa tuuli ei ole tarkka ja se vaihtaa suuntaa kuitenkin koko ajan.
Näyttä aika varmalta keliltä taas.
Mennään Nummelaan.
Huomenna tai lauantaina voi tulla koulutuskeliä.
La ehkä myös termiikkipäivä.
Ennusteet muuttuu vielä.
Illalla tai huomenna aamulla voi alkaa päättää, milloin kannatta lähteä ja minne.
Voitko Pekka ilmoitella täällä hyvissä ajoin, jos on koulutusmahdollisuus? Jouduin myymään auton pois, niin tarvin kyydin kentälle.
Lauantai vois käydä jos koulutuskeliä!
Sunnuntai näyttää turhan tuuliselta. Lauantain ennusteessakin on tuulta, mutta ei vielä liikaa. Suunta tosin on huono; länsi-luoteeseen olevia baanoja ei oikein ole. Nummelaan taitaa puhaltaa harjun yli, joten Kärkölä taitais olla paras vaihtoehto. Siellä tuulee pellon yli joten pienestä sivutuulesta ei ole niin paljon haittaa. Baana tosin on aika lyhyt ja termiikkimaasto vähän sousou.
Quote from: Jarmo on 16.06.2017 09:16:04
Baana tosin on aika lyhyt ja termiikkimaasto vähän sousou.
Näin vanha ei jaksa pitkään juostakaan, ja oikea lentoharjoittelu on mulla vielä kaukana edessäpäin.
On ensin ihan vain palautettava muistiin starttia ja laskeutumista, monta kertaa ja huolellisesti.
Kerrotte sitten, kun päätökset on tehty.
Oliskos tänään iltakelin toivossa nummelaan lähtijöitä
Juu kerrotaan. Käytännössä ennustetta kannattaa seurata jo hyvissä ajoin etukäteen. Varsinainen lähtöpäätös tehdään yleensä edellisenä iltana kun illan ennusteet ovat päivittyneet tai jopa aamulla jos ennuste on epävarma.
http://ennuste.ilmailuliitto.fi/ (http://ennuste.ilmailuliitto.fi/)
Täältä kannattaa katsella eri kuvaajia.
Pintatuuli on todella olennainen. Kesällä optimi olisi noin 2m/s. Kovemmalla tuulella myös puuskat voimistuvat, tuuli tekee termiikeistä rikkonaisia ja eteneminen vastatuuleen on hankalampaa. Ihan nollatuulella tuuli taas pyörii kentällä paljon, mikä tekee starteista ja laskuista haastavia. Koulutuskelinä vähän reippaampikin tuuli on OK, mutta olisi hyvä olla täysi pilvikatto että ilma on tarpeeksi rauhallista.
Termiikkilennossa myös termiikin voimakkuus ja korkeus on tärkeää, sekä se muodostuuko pilviä vai ei.
On myös hyvä tietää kuinka kuuroherkkä päivä on. Voi olla että hyvältä näyttävä pilvi tiputtaakin vedet niskaan tai jatkaa kasvamista ukkospilveksi.
Usein selkeästi lentokelvottoman päivän (kova tuuli, sadetta) tunnistaa jo pari päivää etukäteen, mutta hyvää lentopäivää saattaa joutua arpomaan viimeiseen asti. Nyt esimerkiksi sunnuntain ennusteessa koko eteläsuomen ja pohjoisviron yli puhaltaa koko päivän tasainen kovahko länsituuli. Se on suuremman luokan sääilmiö joka tuskin tulee muuttumaan enää tällä aikavälillä. Huomenna iso kuva on karkeasti sama, mutta tuuli on heikompaa. Nyt seurataan kuinka kovaksi tuuli lopulta muodostuu. Pari päivää sitten ennusteessa oli vielä sateita helsingin tasalta itään päin, mutta ne ovat nyt hävinneet. Jonkinlaista sadekuurojen uhkaa on kuitenkin olemassa.
http://riippuliito.net/lentopaikat.php (http://riippuliito.net/lentopaikat.php)
Täällä taas on lyhyt yhteenveto eri lentopaikoista ja karkea piste-ennuste seuraavalle päivälle. Yritetään aina valita sellainen lentopaikka jossa tuuli tulee pisimmän mahdollisen kiitotien suuntaisesti, jotta saadaan mahdollisimman korkeita hinauksia.
Tänään en ehdi enkä jaksa.
Huomenna aamusta mennään jonnekin, jossa voisi myös kouluttaa päivän päätteeksi.
Nummelassa on päivällä varmaan aika aktiivista.
Kärkölässä piätisi kouluttaa omalla hinurilla ja muuallakin.
Taukojen takia pitää saada turvalliset ekat startit kitkalla eikä taittopyörällä.
Vesivehmaakin voisi olla hyvä vaihtoehto. 2
Siellä on ratoja joka suuntaan ja hinaajiakin enemmän. Päästäisiin kerralla kaikki matkaan.
Vastaavalla kelillä olen päässyt matkalennollle ennenkin sieltä.
Aika voisi olla 10 lähtö kontilta Konalasta tai haen liitimet jo tänään. Hinuri ja Dolly on valmiina.
Sunnuntaikin voisi sopia hyvin koulutukseen, kun sade-ennuste on heikennyt ja on pilvistä.
Sovitaan paikka, kyydit ja ajoitukset illalla.
Mukana. Vesivehmaa näyttäisi hyvältä
Vesiksellä on Päijänneriski eli tekee turhan helposti lyhyen baanan heikon ja töyssyisen kelin tosi illaksi .
Jarmon kanssa päädyttiin Nummelaan, joka vaikuttaa oikeastaan ihan hyvältä.
Kontilta tulee vaan liitimet ja valjaita, joten klo 11 riittää. Koitan itse olla jo silloin lähtövalmiina.
Mun kyytiin pääsee yksi Haagasta puolelta tai Konalan kontilta.
Koulutukseen voisi tulla viimeistään neljäksi niin viritellään kamat valmiiksi ja ehditään pitää hinauskoulutusta.
Saa tulla alkuunkin, lähettäjästä on hyötyä.
Voidaan käyttää Targetia hinaustreeneissä niin ei tarvi odottaa koulutuskeliä.
Nummelaan kannattaa tulla Hiidenvedentie 3 parkkipaikalle kentän nurkalle.
Sopikaa vaikka tässä kyydit tarvittaessa, jos tuutte myöhemmin.
OK, teen sitten töitä Viikissä vielä aamupäivällä ja ajan pienen Haimoon mutkan kautta Nummelaan arviolta n. kello 14 jälkeen. Loppuiltapäivällä ei aikaani rajoiteta. Näkemiin.
Sain neuvoteltua auton lainaan huomiseksi, jos johonkin ootte silloinkin menossa. :)
Tänään liian tuulista.
Koulutusmahdollisuudet taitaa siirtyä Juhannuksen jälkeen kelienkin puolesta.
Lauantain ennusteet feilasivat ihan totaalisesti. Tuuli ei yltynytkään niinkuin piti, ja just kun oli tarkoitus ruveta lentämään, tuli päälle PK-seudun ainoa sadekuuro joka kasteli siivet ja kentän. Paras termoaika meni siinä. Koko homman kruunasi purjelentäjät jotka hinasivat pitkällä baanalla myötätuuleen, joten lyhyeltä baanalta ei voitu turvallisesti jatkaa pitkälle.
Lensin ite vaan yhden lennon. Startti ja lasku tyyneen / kevyeen sivutuuleen ja hinauskorkoja kokonaiset 200m. No hyvä puoli on että lento on niin lyhyt että sen ehkä jaksaa jopa katsoa youtubesta.
https://www.youtube.com/watch?v=ycNfZ8T-LYY (https://www.youtube.com/watch?v=ycNfZ8T-LYY)
Ehdin kuvata myös yhden Pekan startin ja Jeren laskun. Ne on täällä (https://drive.google.com/drive/folders/0B9i-wOPIVoh4Rk5Hb2hTckVKTVU?usp=sharing). Kuvanlaatu on hämmentävän huono.
Illalla koulutettiin vielä Anssia, jonka matka takaisin taivaalle alkoi lupaavasti :)
Nummelan ympäristösäädökset ovat muuten muuttuneet. Siellä ei saa enää pysäköidä autoa soralle, mutta toistaiseksi riittää jos auton alle laittaa pressun. Pitää siis jatkossa joko toimittaa autot asfaltille tai laittaa niiden alle pressu.
Huomasin myös että jos kitkalla lähdetään itäpäädystä, niin startin etupuolelta menee soratie jota pitkin liikkuu jonkin verran pyöräilijöitä. Siinä olisi hyvä olla jonkun vahtimassa startin aikaan, koska polkupyörä ehtii tulla mutkasta hinauslinjalle aika nopeasti, ja jos hinaus on juuri lähtemässä niin siinä voi käydä ikävästi.
Kiitoksia jarmolle video pätkästä
Kiitos myös kuvauksesta. Dolly lähtö on just niin helppoa kuin miltä se näyttää.
Eikä tarvi käyttää kaksoislaukaisua.
Viimeistään nyt selvisi, ettei tuota liidintä voi lentää hiljaa alkuvaiheessa edes pehmeässä kelissä kun se kiipeää jyrkästi.
Ei vaan mene kunnolla suoraan vaan valahtelee äkisti sivuille. Olisi tuon vielä saanut oikaistua, mutta oli turvallisempi päästää irti.
Vanha Combat teki samaa, muttei niin selvästi.
Toinen lento meni selvästi paremmin, vaikka oli vähän pyörteisempää.
Säädin alussa trimmin vähän nopeammalle ja kun rauhoittui ylempänä, niin päästin taas trimmin hitaaksi. Jäin Jarmolle silti 15 m korkeudessa.
Mutta Jarmo sai täydet vetopaineet jo alusta alkaen, kun Atoksessa ei ole ohjattavuusongelmia. Ei se muuten tyyneen lähtisikään.
Olisipa aiemmin ollut säädettävä trimmi käytössä.
Nyt ei tarvitse valita kompromissisäätöjä termiikkikaartojen, hinauskäytöksen ja liukulennon tarpeiden välillä.
Pitää vaan muistaa yksi asia lisää.