Ehkä jo ti on hyvää keliä. Ke tulossa parasta pitkään aikaan.
Mä tuskin pystyn lentämään kahta päivää, mutta näillä näkymin panostaisin keskiviikkoon.
Dolly saadaan käyttöön. Takatuki enää pitää säätää oikeaan korkeuteen kun siipi on lentokunnossa päällä.
Ei siis niin tuulesta enää tarkkaa väliä tai tuulettomuudesta kentän valinnassa.
Varailkaa vapaita.
Yhden siiven voin järjestää pois tallista.
Keskiviikkona mukana iltapäivästä... voisin ajella kikalosta pidemmällekin jos tuulet sopii muualle paremmin
Katsotaan tuo päivä vielä. Nyt ti näyttää paremmalta ja nyt valitsisin sen.
Ke alkaa tuulla.
Ennusteet elää vielä.
Mulla la- ja su-ilta voi tulla kyseeseen, muuten kiinni.
kumpikin käy mutta aamulla en pääse vielä mutta hyvissä ajoin iltapäivällä mukana
Duunit jatkuu maanantaina, mutta voisin päästä tiistaina iltapäivällä messiin. Auto saattaa kyllä olla pajalla.
Mulle käy kumpi päivä vaan, jos kyyti järjestyy.
Tiistai näyttää nyt selvältä, ke tuulee liikaa.
Nummela varmaan niin iltapäivällä ehtii mukaan.
Lyhyt on pidempi kuin Kiikalassa ja pitkälle voi yleensä jatkaa eli 2 km saa hinausmatkaa eli aika varmasti nostoon.
Mulle mahtuu 2 kyytiin.
Pitäisi lähteä 10 aikaan tallilta viimeistään niin saadaan Dollyn asetukset säädettyä ajoissa.
Jarmo varmaan pääsee Jeren kyytiin. Järkätään avain.
Flunssasta toipumassa. Aamusta mukana ellei olo rankaise.
Pidän etäpäivän, niin pääsen lähtemään aikaisemmin - eli heti kun Jerelle käy :)
Yhdeltä alkaa vielä palaveri ja pitäisi olla puolessa tunnissa ohi eli silloin viimeistään 14 tallilla.
Mahtuuko Jere sun kyytiin?
Kyllä siihen jarmo ja minja mahtuu
Moi,
Mulla on Lit kokous klo 18, mut sitä ennen voisi käydä ilmailemassa. Puolenpäivän jälkeen pääsisin lähtemään.
Ville
Nummelapäivähän siitä tuli. Testattiin Pekan tekemää dollya ja lennettiin paikallista. Pilvet näytti hienoilta, mutta ylös ei oikein päässyt. Jotain haaveita oli siitä, että harju olis tehnyt iltanostoja, mutta ne kyllä murskaantui illan mittaan. Hinaukset aloitettiin lyhyeltä baanalta ja jatkettiin pitkän baanan kärkeen asti. Korkoja tuli reilu 400m, mutta jotenkin tuntui että lisääkin voisi saada oikeilla asetuksilla.
Ite lensin pari lentoa, ja nyt on testattu myös ATOSin hinausominaisuudet. Eka startti taisi lähteä aika tyyneen, mutta hyvinhän se siitä kimposi. Hinauksessa siipi kulkee viivasuoraan eikä venkoile.
Jos jollain tarttui kameralle videoita mun starteista tai laskuista, niin niitä olis kiva nähdä.
Pekan kameralla kuvasin ekan startin
Huomenna torstaina kiikala/nummela?
Torstai näyttää sateiselta ja tuuli taitaa osua huonosti minnekään. Perjantaina olis taas näillä näkymin länsituulta, joten vois olla Nummela- tai Kärköläpäivä. Saattaa olla että pääsisin sittenkin lähtemään. We'll see. Ennusteet varmasti elää muutenkin, joten päätöksiä joutuu panttaamaan viime hetkeen.
Video tallessa. Ei se liidin pudonnut startin jälkeen, ei vaan noussut heti.
Hinuri ei juuri parempaan pysty.
Jos liidin putoaa pintaan, hyvillä pyörillä ei ole ongelmia vaikka tulisi maakosketus.
Hinata piti lähes kaasu pohjassa ja lujaa koko ajan. Silti paineet ei nousseet.
Jos trimmi/hinausnopeus olisi hitaampi tai mutkittelisit tahallaan, korkeutta saisi varmaan 150 m enempi.
Laippoja voisi ehkä olla enempi hinauksessa. Videon perusteella ei paljoa ollut laippakulmaa. Silloin voi lentää hitaammin.
Ihan tyyneen voi olla aika vaikea startata paitsi ehkä isommalla laippakulmalla.
Nopea liidin nousee äkkiä päälle, joten 400 m pitää olla pitkällä radalla vapaata narua alussa.
Dollyssa oli liian pieni rengaspaine takapyörässä. Siksi se lähti turhan raskaasti liikkeelle ja joutui työntämään startin alussa turhan kovaa.
Muuten toimi hyvin ja viimeistelen vielä muutaman osan valmiiksi.
Mä en tarvinnut kaksoislaukaisua ollenkaan Dollyn kanssa. Tosi mukava ominaisuus.
Perjantai harkinnassa.
Kärkölässä parhaat olosuhteet, mutta pitää olla ajoissa kun keli loppuu aikaisin.
Mulla muut kamat mukana paitsi siipi. Olisi kiva, jos ei tarvitsisi hakea sitä tallilta
Jos Kärkölä, niin en ehdi Haagan kautta.
Nyt näyttää siltä, ettei vielä kannata innostua perjantaista liikaa.
Noilla keleillä pitäisi olla aikaisin paikalla. Mulla vähän liian pitkä matka jos keli on noin heikko.
Sunnuntai näyttää ihan yhtä potentiaaliselta ja aikaa olisi paremmin ihan vaan treenilentoihinkin.
Lauantaille on tyrkyllä vaihtoehtoista ilmailutoimintaa:
http://users.kymp.net/mode0449/ (http://users.kymp.net/mode0449/)
Purjelentoa voi samalla kokeilla halvalla.
On ehdoton vaihtoehtolaji, kun tuulee 5 m/s tai yli kuten yleensä alkukesästä.
http://users.kymp.net/mode0449/images/esittelylento.pdf (http://users.kymp.net/mode0449/images/esittelylento.pdf)
Tarkistin Nummelan kentän käytetyt pituudet.
Lyhyt 27 850 m, 09 900 m.
Pitkä 22 1700 m.
Lyhyt + pitkä 27+22 2000 m
Raivaussahan, Dollyn ja viikatteen avulla saataisiin pitkälle radalle lisää pituutta ainakin 100 m ja vähän lyhyellekin.
Terveempi olo. Huominen, Pe, kyllä kiinnostaa. Vika lomapäivä.
ESV menossa Kärkölään. Mitäs te muut ?
Kyllähän tuo huominenkin kiinnostaisi mutta keli menee kyllä vähän sivu suun kun pitää töissä olla yli puoleen päivään asti. Mutta voishan sitä nummelassa pyörähtää jos siellä on porukkaa lentämässä.
Turhan lämmintä ja kosteaa ilmaa.
Su taitaa vielä tuulla liikaa mutta ennuste elää.
Pitäisi olla startissa 11 aikaan että ehtisi yrittää 5 kertaa sopivaa hetkeä että osuu nostoon.
Näyttää siltä, että panostan ensi viikkoon. Näyttää vähän kuivemmalta keliltä.
Tää on nyt vaikee päätös. Sunnuntai näyttää vielä tuulisemmalta kun perjantai, mutta toi perjantain ennustekin on yltyny aikaisemmasta. Vaikea kuvitella että termot ehtis muodostua tällä tuulella, mutta toi vois olla taas helppoa treenikeliä. Joutuis kuitenkin käyttämään yhden palkattoman vapaan, ja se voi olla paremmasta kelipäivästä pois, joten joudun feidaamaan. Maanantai näyttää esim. paremmalta tällä hetkellä.
Niinjoo, siitä hinauksesta. Pitää tosiaan testailla laippa-asetuksia hinauksen aikana. Varkkaristahan sen kuulee, millä asetuksella nousee parhaiten. Starttiin toi nykyinen on ihan OK. Tsekkasin kuvanauhalta, että tuuli oli aika lailla sivusta siinä ekassa startissa. (kuva alla) Trimminopeus tolla laippa-asetuksella vapaalennossa on 42km/h jos mun mittariin on luottaminen. Se olis aika hyvin linjassa tämän (http://www.davisstraub.com/Glide/atosspinandtuck.htm) kanssa. Toisessa hinauksessa työnsin vähän, mutta kovin paljon se ei kestänyt työntämistä, että ei se ainakaan ihan hurjan nopeaksi ole trimmattu.
(https://lh3.googleusercontent.com/-UB_W87ztufs/VcO5YQ0JE9I/AAAAAAAAA_I/lfXHgEq_j8g/s1280-Ic42/VIRB0046-5.png)
Sunnuntain tuuli heikkeni. Olisi vaan luoteesta eli huonosti osuu kentille. Kannatta pitää seurannassa.
Mun pitäisi vaan ehkä jo tänä iltana päättää lähdenkö, kun meen huomenna aamulla Kymiin, mutta se on mun ongelma.
Hämmentävä tyyntyminen sunnuntaina. Noinkohan tuo mahtaa toteutua. Olisko muita pääsemässä maanantaina, jos sunnuntaina tuulee liikaa? Sumplin duunit sillä tavalla että pääsen koko päiväksi jos on keliä, mutta sitten pitäis tehdä hommia sisään sunnuntaina.
Mulle maanantai käy parhaiten.
Su mieluiten Kärkölään suoraan, jos joku roudaa mun leijan tallista ja tuuli osuu. Kiikalaan tulee vähän liikaa matkaa.
Mutta su pitää olla kunnon keli, kun mulla on toinen projekti mikä pitäisi hoitaa pois.
Sunnuntai käy aamusta iltaan ja maanantaina pääsen vasta töiden jälkeen mukaan aikaisintaan 2-3 aikaan
Ennusteet vaihtelee nyt todella huolella, ja tällä hetkellä FMI ja Foreca antaa maanantaille ihan erilaista arviota. Sunnuntai näyttäis kyllä siltä että vois toimia Kärkölässä.
...tai sekin riippuu mistä katsoo. Erikoista että FMI:n eri ennusteet antaa eri tuulta huomiselle. Näyttäis olevan riski että tuulee turhan paljon pohjoisesta kärkölään.
Kärkölä paras mutta saa jonottaa ahkerasti. Tuuli varmaan oikkuilee. Tunnin parin välein hinaus.
Aika tyyntä joten Dollyn kanssa voi käyttää mitä vaan kenttää. Hyvinkää aika potentiaalinen. Nummela myös.
Se ja hinuri vaan pitää saada silloin mukaan. Kuomu on molemmille tosi tiukka. Mä en oikein ehdi niitä hakea kun tuun kaukaa idästä.
Aamulla varmaan vasta ratkeaa suunta.
Nyt tarvii vaan päättää lähtöaika. Aamulla tuuli määrää paikan.
Koulutusolosuhteet eri varmaan tule oikein hyviksi kun saisi vähän tuulla jostain ja en oikein voi jäädä illaksi.
Aamulla katsotaan ovatko ennusteet päivittyneet. Kärkölä tod.näk. Tyyntä mutta termistä näyttää tällä hetkellä.
Minä ja Jarmo tallille klo. 9 ! Kärry Jarmon auton perään.
Tulen myös aamulla 9:ltä tallille
-Jere
Aika normi Heikon kelin päivä.
16 aikaan sain onnella alle parista sadasta metristä tosi heikosta nostosta kiinni samasta paikasta kuin aiemmin startista etelään ja 400 m jälkeen se kehittyi pilven alle vieväksi. Korkeutta tuli hapsuihin n. 1200 msl eli aika matala päivä. Ei siinä enää mitään kummempaa matkalentoa voinut, mutta bongasin yhden ratasillan (keskellä laskevia) ja koitin siirtyä pohjoiseen kentän tasalle. Melkein putosin alas kaiken kaiken, mutta sen verran sai lisää korkeutta että pääsi tutkimaan kentän reunoja.
Sitten olikin aurinko filtterin takana, muta tunti tuli täyteen joten oli hyvä syy lennellä laskuun.
Täyty imeä reitti ja katsoa minkä kokoinen kolmio tuli. Ehkä 12-15 km.
Koko päivän vuotanut mönkijän renkaan reikä repesi lopussa aika pahasti. Sisärenkaassa 5 sentin repeämä kun 80 mm naula oli vinossa sisällä. Nyt rengas on tubeless ja kunnossa. Täytyy olla tyytyväinen siihenkin että vielä viimeisen startin sai otettua. Renkaan korjaus onnistuu nyt päivän aikana n. puolessa tunnissa ja sähköpumppu pysyy mukana.
Huomenna hinuri taas kunnossa, mutta mulla selkäainakin vielä hajalla kun en saanut eilen valjaita kiinni ja jouduin koko lennon ajan jännittämään kropan teräsmiesasentoon. Tänään pätkin pari koivua ja huolsin pari autoa, joten en ehtinyt saada sitä kuntoon.
Kärkölä ei taida olla ihan parasta mahdollista termiikkimaastoa. Lensin kaksi lentoa. Ensimmäisellä löytyi pelkkää laskevaa, mutta toisella ehti vähän pyöriäkin. ATOSilla ei vielä uskalla skrätsäillä ihan samaan tapaan kuin Discuksella, joten jouduin tulemaan laskuun. Nyt tuli testattua myös ilman laippoja laskeutuminen, kun yritin jostain syystä taas flexwing-tyyppistä laskua. Kaikessa kiireessä laippojen naru ei lukittunutkaan, vaan ne menivät kokonaan pois päältä. Onneksi oli vastatuulta, joten lasku onnistui hyvin. Pekka, saisitko laitettua trackin lennostasi vaikka xcontestiin? Olisi mielenkiintoista nähdä mistä nostot löytyivät.
Lennot on nyt contestissa.
Arvasin näköjään aika hyvin kolmion koon.
Kun klikkaa Google earthia lennon tiedoissa niin näköjään pääsee hyvin maastokuvaan.
http://www.xcontest.org/finland/riippuliito-open-suomi/ (http://www.xcontest.org/finland/riippuliito-open-suomi/)
Kun katsoo lentopaikkojen muita lentoja, nostopaikat saa esiin.
Vakiojuttu tuonkaltaisessa kelissä on koittaa kellua heikolla nostoalueella myötätuuleen kohti paikkaa, josta voisi kunnon nosto ydintyä.
Jos loppuviikolla tulisi sopivaa koillistuulta, niin voisi tulla parempaa keliä Hyvinkäälle.