Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - kim

#76
Lentoilmoitukset / Vs: Tällä viikolla
08.07.2014 21:52:11
Vapaalla olen. Auto vaihtelevasti käytössä. Kiinnostaa.
#77
Lentoilmoitukset / Vs: Lauantai 5.7
04.07.2014 21:17:22
Tallilla klo. 10.
#78
Ainakin Pekka ja minä lähdössä. Tod.näk. Nummela tai Kiikala.
#79
Lentoilmoitukset / Vs: La-su 26-27.4
26.04.2014 23:34:21
Pekka ja minä Kiikalaan Su. Ennuste "liian" hyvä :)  .

Varastolla ennen klo 10.  

Kim .
#80
Lentoilmoitukset / Vs: Lauantai 1.3
01.03.2014 02:56:38
Tulen mukaan. Tallin kautta.

Kim .
#81
Mulla Pe. vapaa.

Pekka, laitatko jonkun linkin järvien jäätilanteelle. Uskaltaako Ridasjärvelle mennä enää ?

Kim .
#82
Jonny on ajanut rinnettä pitkään ja vauhdikkaasti.

Huomioikaa keskinopeudet :) !

http://ozreport.com/18.25#5

Kim .
#83
Joo, toi on hieno!

Se jalusta on vissiin aktiivisesti gyro- stabiloitu kahden akselin suhteen.

Onnistuiskohan sama köyhänmiehen viritelmä herkillä nivelillä lähelle kameran painopistettä ?
#84
Näitä juttuja on hyvä kierrättää aina ja ainavaan.

Leukaan on saattunnut todella pahasti juuri samaisesta syystä. En muista / jaksa ko. tapausta kaivaa esille.

Ikävä kyllä mitään helppoa ratkaisua riippuliitimen hinausnarun kytkemiselle ei ole. Suomessa meillä on tuo kahden laukaisun systeemi vakioksi muodostunut.

Muutamat teveyttä edistävät seikat muistettavaksi koskien ko. asiaa :

Katso attä narut tulevat oikeinpäin kytkimeen, eli erota varmasti pidempi alanaruksi (tämän voi tehdä helposti ja nopeasti tai ompelukerhon menetelmällä mikäli liidin nostetaan hinauslinjalle ennenkuin naru on täysin palautettu. Mieti/valitse itse !).

Katso ettei irtoa kytkimestä kun nostat liitimen lähtöä varten ylös ja ettei myöskään ole takertunut kolmion nurkkiin. Sitten vasta "Valmis aja !" .

Myös hyvä tietää / seurata :

Seuraa etteivät lenkit ole liian haperoksi kuluneet. Jos ovat ja narujen pituus riittää uusien lenkkien sitomiseen, tee MOLEMMAT lenkit. Pidä pituuserotus lähellä optimi 90cm. Yleensä mitataan naru jalan alle varmistettuna ja riippuen henkilökohtiasesta geometriasta 90 cm täyttyy eri yksilöillä joko munien, lonkan, navan tahi leuan kohdalla :)  .

Seuraa että pituuserotus vaikuttaa järkevältä. Varjoliitäjät ovat saattaneet uusia vain yhden lenkin.
Jos ylänarun lenkki pettää startissa, tai alanaru liian lyhyenä vetää speedbarin alta pakottuu liidin suurelle kohtauskulmalle ...Lock out ? (ts. keulii ja kaatuu sivulle.)

Älä sijoita speedbarin tai komion nurkkiin mitään sellaista mihin alanaru voi saada otteen.

Kysykää jos olin epäselvä (...mitään ikinä ottanu) ja täydentäkää jos tulee muuta mieleen.

Syksysin terveisin Kim.
#85
SIL: in uusimmasta uutiskirjeestä saksittu:
"
SIL liidinkoulutusohjelmaan muutos

Liidintoimikunta on muuttanut koulutusohjelmia helpottamaan kelpoisuustodistusten hakemista SIL:sta. Haettaessa SP3-5 ja PP3 tai PP5 kelpoisuuksia, sekä kelpoisuuksien uusintoja, riittää oma allekirjoitus. PP4 vaatii matkalentotentin suorittamista, tentin hyväksymisen jälkeen koulutuspäällikkö kuittaa kelpoisuushakemuksen. Hakijoiden tulee pyydettäessä todentaa kelpoisuuteen oikeuttavat lentosuoritukset SIL:n lajipäällikölle, tai koulutuspäällikölle. Lomake netissä: http://www.ilmailuliitto.fi/easydata/customers/ilmailuliitto/files/riippuliito/liidinkelpoisuushakemus130513.pdf
"

Tästä saa sen kuvan että riippuliitäjien ei tarvitse hyväksyttää matkalentotenttiä koulutuspäällikön kautta, vaan voivat hakea suoraan itse SP4 kelpoisuutta. Itse linkki uutiskirjeessä on näköjään vanhempaan hakemukseen, johon koulutuspäällikön siunaus vaaditaan.

Vastavuoroisesti Pekan liinkittämien SIL:in etusivujen kautta löytyy hakemuslomake joka on päivitetty

"Kelpoisuustodistushakemus SIL pdf   17.9.2013"

ja siinä sanotaan että:

"
KOULUTUSPÄÄLLIKÖN LAUSUNTO (ei tarvita haettaessa tasoja SP3-5. PP3, PP5 tai kelpoisuuden uusinta) .
"
Asiaan liittyen, on hyvä tapa vilkaista ilmailukarttaa ennen lentopäivää ja viimeistään yhdessä suunnitella lentoja kentällä. Riittää että painaa muutaman selkeän maamerkin muistiin mitä pitkin rajat kulkevat ja että muistaa kriittisen katon korkeuden. Näin voi esimerkiksi Hyvinkäällä lentää rennoin mieliin ja loukkaamatta valvottua ilmatilaa. Tuskin on hyvää mainetta liitäjille jos me mennään vähän miten sattuu.

Kim.
#86
Kärkölä debriefing.

Upea paikka! Stressitön.

Täysi sivutuuli n 2-3m/s jännähkö mutta sujui ongelmitta.

Ekalla heikkoon nostoon. Hidasta tankkaamista. Hienot maisemat. Riemua.

Harri kiipesi myös allani vähän aikaa. Pilvenpohjat n. 1150m.

Keli kuivasi kentällä etelästä alkaen. Pohjoiseenpäin, eli alatuuleen, olisi päässyt matkalle mutta aikomuksena oli lentää paikallista joten vain vajaan tunnin lento.
#87
Yksin menossa stadista.
#88
Lentoilmoitukset / Pe, la, su 13...15.9
12.09.2013 16:00:37
Valmiudessa. Muita ?

Tuuli voisi sopia riippuliitoon hyvin vaikka varjoliitäjiä ei kiinnostaisikaan ?
#89
Lentoilmoitukset / Vs: La, su 7- 8.9.
06.09.2013 22:33:50
Kärkölä kiinnostaa.
#90
Me kouluttajat olemme vähän huolissamme lentotovereidemme lentomääristä.

Alkuvuosien lento/hinausmäärä pitäisi olla lähempänä 100 ja vähintään yli 50 jotta saadaan tasalaatuisuutta toimintaan.

Asenne ja ennakointi on oleellisinta mutta rutiinin määrää ei korvaa mikään.

Mulla on jotain 33 hinausta tänä vuonna koska kokemuksen myöta on tullut "paha tapa" :) tarttua taivaalle. Silti otan joskus "turhan" treenihinauksen päivän päätteeksi.

Kim .